رحمت‌الله نوروزی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی‌ برای تشویق و ترغیب کشاورزان نسبت به بیمه محصولات خود گفت: در ایران از نظر بیمه فرهنگ‌سازی لازم صورت نگرفته است. باید این فرهنگ ایجاد شود که کشاورز محصولش را بیمه کند. در بسیاری از کشورها کشاورزان قبل از شروع کار محصول خود را بیمه می‌کنند و در واقع بیمه را جزو ملزومات کار خود می‌دانند.

رحمت‌الله نوروزی در گفت‌وگو با « روستانیوز » اظهار داشت: شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور و وقوع حوادث غیرمترقبه در حوزه کشاورزی مانند سیل، طوفان، خشک‌سالی، برف و یخبندان و تگرگ، سرمازدگی و آتش‌سوزی‌های وسیع و سایر حوادث طبیعی گوناگون باعث شده بیمه محصولات کشاورزی برای ایجاد امنیت و ثبات درآمد بهره‌برداران بخش کشاورزی ضرورت پیدا کند.

وی ادامه داد: ‌کشاورزان می‌توانند با بیمه محصول خود از مزایای آن در مواقع بروز خسارت برخوردار شوند، اما برای این‌که به بیمه اعتماد پیدا کنند، زیرساخت‌هایی لازم است که باید فراهم شود. مهم‌ترین آن شفافیت بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار است. همچنین یکی از اصلی‌ترین عوامل توسعه پوشش بیمه محصولات کشاورزی تسریع روند پرداخت خسارت صندوق بیمه به کشاورزان در زمان وقوع حوادث در کم‌ترین زمان ممکن است که برای این کار لازم است دولت حمایت بیش‌تری از صندوق بیمه داشته باشد؛ البته همکاری کشاورزان نیز نقش مهمی در این زمینه دارد.

 نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش بیمه در رونق تولید و امنیت غذایی کشور گفت: بیمه محصولات امنیت روانی و اقتصادی تولیدکنندگان را به‌دنبال دارد. زمانی که کشاورز محصول خود را بیمه می‌کند، دیگر نگران این نیست که اگر اتفاقی بیفتد سرمایه‌اش را از دست خواهد داد. بیمه کشاورزی می‌تواند مثل یک حامی عمل کند و کشاورز، دامدار و مرغدار را به چرخه تولید بازگرداند.

نوروزی به نقش فناوری‌های دیجیتال و فناوری‌های نوین در حوزه تولید محصولات کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: فناوری‌های نوین در همه حوزه‌ها ورود کرده و طبیعی است که ورود آن به حوزه بیمه محصولات کشاورزی هم تأثیرگذار خواهد بود. در بسیاری از کشورها حتی کشورهای آسیایی نیز شاهد اثرگذاری این فناوری‌ها هستیم.

وی افزود:‌ در بحث ورود فناوری‌های نوین به حوزه کشاورزی نیز با وزیر ارتباطات نشستی داشتیم که وی نیز از اهمیت این موضوع و حمایت دولت از ایجاد زیرساخت‌های لازم سخن گفت. با استفاده از فناوری‌های نوین در هنگام وقوع بلایای غیرمترقبه کم‌ترین خسارت متوجه بخش کشاورزی خواهد شد.

نوروزی ادامه داد:‌ با توجه به افزایش جمعیت و تقاضای روزافزون برای غذا، ورود فناوری‌های نوین به بخش کشاورزی بسیار مهم است، زیرا با تحول در شیوه تولید و افزایش بهره‌وری و عملکرد محصول، امنیت غذایی پایدار تأمین خواهد شد. به همین دلیل کشورها با اختصاص بودجه و حمایت‌های خاص، علاوه‌بر تأمین زیرساخت‌های کشاورزی مدرن، کشاورزان خود را در جهت نوآوری و استفاده از تکنولوژی‌های جدید ترغیب می‌کنند که قطعاً این موضوع در صندوق بیمه محصولات کشاورزی به‌دلیل اهمیتی که صندوق در حمایت از کشاورزان دارد، بسیار مهم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =