علی‌اصغر عنابستانی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم درحالی‌که گسترش بیمه محصولات کشاورزی را یک ضرورت عنوان کرد، گفت: اصولاً کشاورزی در کشور ما در برنامه‌ریزی‌های دولت‌ها از ابتدای انقلاب تا به امروز در اولویت نبوده است و در ساختار دولتی فکری اساسی برای افزایش تولید مواد غذایی وجود نداشته است، به همین دلیل همیشه متکی به واردات مواد غذایی از کشورهای خارجی بوده‌ایم.

علی‌اصغر عنابستانی در گفت‌وگو با « روستانیوز » اظهار داشت: درحالی‌که باید برعکس این موضوع رخ می‌داد و همه تلاش‌ها به‌سمتی می‌رفت که تولید محصولات کشاورزی در اولویت قرار می‌گرفت. بحث رسیدن به امنیت غذایی موضوعی بسیار استراتژیک است و با تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی از قبل از کاشت تا مرحله اول فروش محصولات باید مدیریت صحیح انجام شود. از همین رو بیمه محصولات کشاورزی باید بتواند جایگاه خود را در بین کشاورزان تثبیت کند.

نماینده مردم سبزوار، جغتای و جوین در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که توسعه بیمه کشاورزی در راستای حمایت از محصولات کشاورزی دغدغه نمایندگان مجلس خواهد بود یا خیر، توضیح داد: به‌عنوان نماینده مردم امر کشاورزی و حمایت از این حوزه دغدغه جدی بنده است و معتقدم اولویت اول کشور باید اصلاح ساختار فعلی و برنامه‌ریزی در حوزه حمایت از کشاورزی باشد. البته باید به موضوعی اشاره کنم؛ وزیر محترم کشاورزی که مهمان ما در صحن مجلس بودند، گفتند در زمینه تولید گوشت، مرغ و محصولات پروتئینی به خودکفایی رسیده‌ایم، درحالی‌که بنده در این بحث سخن بسیار دارم. ما چگونه خودکفا شده‌ایم درحالی‌که ٩٠ درصد نهاده‌های دامی ما از خارج وارد می‌شود، حتی اسپرم گاو نیز از خارج وارد می‌شود. ما در زیرساخت‌ها مشکل داریم. همین کشورهای اروپایی طرف گفت‌وگوی ما در برجام و برنامه هسته‌ای چندین برابر نیاز خود غله تولید می‌کنند، اما ما هنوز ذرت وارد می‌کنیم و ٩٥ درصد روغن ما وارداتی است.

این نماینده مجلس متذکر شد: در شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار داریم و باید برای بهره‌برداری بهینه از منابع آبی و توسعه کشاورزی اقدام کنیم که این امر نیازمند بهینه‌سازی برنامه‌های کشاورزی طی یک طرح جامع است تا شاهد تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و حمایت از تولیدات و بیمه محصولات باشیم.

گزارش از فهیمه تماشایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =