کد خبر: 7584
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
زراعت

مسوول واحد مکانیزاسیون مهاباد با اشاره به اینکه برداشت غلات در این شهرستان با استفاده از ۱۱۰ دستگاه کمباین آغاز شد، گفت: برداشت این اقلام با استفاده از ادوات کشاورزی بدون معاینه فنی ممنوع است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، خسرو حسن‌پور اظهار داشت: قبل از شروع برداشت غلات، هفت تیم کارشناسی بخش خصوصی و دولتی کار بازدید و تست دستگاه‌های کمباین این شهرستان را شروع کردند و به کمباین‌های که بدون نقص بودند، گواهی معاینه فنی ارائه شد.

وی اضافه کرد: در زمان برداشت نیز این کارشناسان در ۲ نوبت این دستگاه‌های کمباین را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و دستگاه‌های معیوب را متوقف می‌کنند تا پس از رفع نقص دوباره به فعالیت خود ادامه دهند.

مسوول واحد مکانیزاسیون مهاباد از کشاورزان خواست تا برداشت غلات خود را تنها با دستگاه‌هایی که دارای معاینه فنی و بدون نقص هستند، انجام دهند و پس از برداشت نیز از آتش زدن کاه و کلش مزارع غلات خودداری کنند.

حسن‌پور گفت: در فصل برداشت غلات به هر دستگاه کمباین بومی و مهاجر فعال ۱۰ هزار لیتر سوخت یارانه‌ای در چهار مرحله داده می‌شود و کمباین‌داران در این فصل مشکل تامین سوخت ندارند.

وی اظهار داشت: علاوه بر این تعداد دستگاه کمباین که در مناطق دشت فعال هستند، بیش از یک هزار دستگاه دروگر نیز در برداشت غلات مناطق کوهستانی این شهرستان سهیم هستند و به آنها نیز ۶۰۰ لیتر سوخت یارانه‌ای داده می‌شود.

وی اضافه کرد: این دروگرها هم در بخش برداشت علوفه و هم در بخش برداشت غلات (گندم و جو) فعال هستند و سوخت مورد نیاز آنها در ۲ مرحله توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی مهاباد به ۱.۱ اسب بخار در هکتار رسیده است، افزود: افزایش ضریب مکانیزاسیون سبب شده تا روش‌های تولید محصولات کشاورزی در این شهرستان از حالت سنتی خارج شده و به سمت صنعتی سوق یابد.

مکانیزاسیون کشاورزی به معنای استفاده از ادوات مکانیکی و فناوری در زراعت است که با تاثیر چشمگیر بر افزایش بهره‌وری، نقش مهمی در توسعه کشاورزی و حرکت به سوی توسعه پایدار دارد.

در سال زراعی جاری ۵۱ هزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت گندم اختصاص یافته و میانگین تولید گندم در مزارع دیم  یک هزار و ۴۰۰ کیلوگرم در هکتار و در مزارع آبی سه هزار و ۴۰۰ کیلوگرم اعلام شده است.

شهرستان مهاباد با داشتن بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی یکی از قطب‌های مهم کشاورزی آذربایجان‌غربی است که در ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =