اکبر بهنامجو 

استاندار اردبیل گفت: مسائل و مشکلات طرح‌های بزرگ و اساسی حوزه کشاورزی در جریان سفر ۲ روزه وزیر جهاد کشاورزی به استان اردبیل بررسی شده و نیازهای اعتباری و تسهیلاتی این طرح‌ها تامین شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، اکبر بهنامجو در تشریح نتایج سفر ۲ روزه وزیر جهاد کشاورزی به استان با اشاره به برگزاری جلسه نهایی در پایان این سفر با حضور نمایندگان استان و بررسی دقیق و کارشناسی موضوعات بخش کشاورزی استان در این زمینه افزود: در خصوص موضوعات اساسی بخش کشاورزی استان در این جلسه تصمیم‌گیری شد.

وی با اشاره به بازدید وزیر جهاد کشاورزی از همه شهرستان‌ها و بخش‌های کشاورزی و بررسی مستقیم روند توسعه طرح‌های کشاورزی استان بیان کرد: استان اردبیل در سال‌های اخیر جهش خوبی در امر احداث گلخانه داشته به طوری که فرایند احداث ۱۲ هکتار سال ۹۷، با سرعت مطلوب در سال گذشته به ۵۰ هکتار رسید و امسال برنامه‎ریزی شده که ۳۵۰ هکتار گلخانه جدید در آن احداث شود.

استاندار اردبیل احداث و تکمیل شهرک گلخانه‌ای ۱۶۰۰ هکتاری مغان را از جمله طرح های بزرگ بخش کشاورزی استان و کشور عنوان کرد و ادامه داد: مدیرعامل بانک کشاورزی نیز که در جلسه جمع‌بندی سفر وزیر جهادکشاورزی حضور داشت، تعهد کرد که تسهیلات مورد نیاز بانکی برای احداث ۳۵۰ هکتار گلخانه در سال جاری در این شهرک را تامین کند.

وی با اشاره به اجرای آبیاری مدرن در سطح پنج هزار هکتار از اراضی استان در سال گذشته و پیش‌بینی اجرای طرح در ۱۲ هزار هکتار از اراضی استان در سال جاری گفت: در جریان این سفر مقرر شد که اعتبار مورد نیاز دولتی از طریق وزارت جهاد کشاورزی و با هماهنگی و تلاش نمایندگان و استانداری تامین شود.

بهنامجو از تصویب پرداخت ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به طرح‌های مختلف حوزه کشاورزی در امور زراعت، دام و طیور و صنایع وابسته کشاورزی در شهرستان‌های مختلف در جریان سفر سال گذشته رییس‌جمهوری به استان خبر داد و اضافه کرد: در همین راستا، بانک کشاورزی در یک سال گذشته حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده و در جلسه با وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد که امسال نیز ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شود.

وی اجرای طرح‌های کشاورزی توسط بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری دولت برای تامین زیرساخت‌های توسعه بخش کشاورزی را موجب ترویج و رونق این بخش در راستای تحقق هدف جهش تولید دانست و افزود: برای رسیدن به این هدف اجرای طرح آبیاری در پایاب سد خداآفرین در استان اردبیل به ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

استاندار اردبیل، این طرح آبیاری ۴۵ هزار هکتاری را بزرگترین پروژه آبی ـ خاکی استان در سال‌های بعد از انقلاب عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح بزرگ که در چند سال اخیر شروع شده و در مرحله نهایی تکمیل قرار دارد، کسری اعتبار دارد و مقرر شد که با رایزنی وزیر جهاد کشاورزی، اعتبار تکمیل این طرح تامین شده و به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

وی بیان کرد: سال گذشته طرح آبیاری نزدیک ۱۰ هزار هکتار از ۴۵ هزار هکتار پیش‌بینی شده در پایاب سد خداآفرین به بهره‌برداری رسیده و زیر کشت رفت و امسال هم قرار است با مساعدت وزیر جهاد کشاورزی و تلاش نمایندگان و استانداری اردبیل و تامین بودجه نهایی، طرح آبیاری در هفت هزار هکتار از پایاب این سد به اجرا در آید.

بهنامجو اضافه کرد: در صورت تامین اعتبار، عملیات اجرای طرح آبیاری پایاب سد خداآفرین سال آینده به طور کامل اجرا شده و بخش اعظمی از اراضی دیم منطقه مغان به اراضی آبی تبدیل شده و زیر کشت می‌رود.

وی افزایش حداقل ۷۰۰ هزار تن محصول کشاورزی را از جمله آثار اجرای طرح‌های آبیاری مدرن در استان اردبیل برشمرد و بیان کرد: با مجموعه اقدامات انجام شده و افزایش میزان تولیدات در شهرک گلخانه‌ای مغان، سال آینده حداقل ۲۰۰ هزار تن به ظرفیت تولیدات کشاورزی استان اردبیل افزوده می‌شود.

استاندار اردبیل همچنین امضای تفاهم‌نامه بین ایران و جمهوری آذربایجان برای احداث بارانداز ریلی در شهرستان پارس‌آباد و تصویب گذرگاه مرزی جدید در منطقه تا یک ماه آینده را گامی مهم برای تامین زیرساخت صادرات محصولات شهرک گلخانه‌ای مغان و افزایش تولیدات کشاورزی استان عنوان کرد.

وی با اشاره به انجام مطالعات و طراحی احداث بارنداز ریلی در شهرستان پارس‌آباد و آغاز عملیات اجرایی آن حداکثر تا یک سال آینده ادامه داد: محصولات تولید شده در این شهرک به زودی از طریق بارنداز ریلی به مقاصد صادراتی خارجی از جمله روسیه، جمهوری آذربایجان و شرق اروپا صادر می‌شود.

بهنام‌جو با اشاره به سرمایه گذاری ۲۵ هزار میلیارد ریال دولت برای اجرای طرح آبیاری در اراضی پایاب سد خداآفرین اضافه کرد: میزان سرمایه‌گذاری دولت در این طرح با ارقام امروزی، بیش از ۷۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

وی با بیان این که اجرای طرح آبیاری پایاب سدخداآفرین ۱۱ هزار میلیارد ریال کسری اعتبار دارد، اظهار کرد: این طرح در مجموع در حوزه خط انتقال و حیطه کاری آب منطقه‌ای و وزارت جهاد کشاورزی حدود ۱۱ هزار میلیارد ریال کسری اعتبار دارد.

استاندار اردبیل اضافه کرد: تا به امروز نزدیک ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از این کسری تامین اعتبار شده که با صرف آن هفت هزار هکتار از اراضی منطقه به زیر کشت آبی می‌رود.

وی همچنین اعلام کرد: در جلسه با وزیر جهاد کشاورزی، برای پرداخت مابقی اعتبار مورد نیاز این طرح تصمیم‌گیری و مقرر شد که اعتبار مورد نیاز با هماهنگی وزیر جهاد کشاورزی تامین شده و اجرا این طرح تکمیل شود.

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در جریان سفر ۲ روزه به استان اردبیل به همراه مدیران بخش‌های مختلف این وزارتخانه، از طرح‎‌های کشاورزی شهرستان‌های کوثر، اردبیل، مشگین‌شهر، گرمی و پارس آباد مغان بازدید کرد.​

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =