کد خبر: 7576
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
342

رئیس بسیج مهندسین کشاورزی خراسان رضوی گفت: طرح بسیج همگام با کشاورز در ۱۳۷۰ روستای خراسان رضوی در حال اجرا است.

به گزارش روستانیوز به نقل از تسنیم، احمد گل‌محمدی امشب در جلسه‌ای که در ساختمان اقشار پادگان شهید برونسی برگزار شد، اظهار داشت: طرح بسیج همگام با کشاورزی در سطح کشور و استان‌ها با هدف علمی‌سازی کشاورزان در راستای آموزش علمی برای ارتقاء کیفیت محصول وافزایش در آمد آن در حال اجرا است که تاکنون ثمرات خوبی در بخش کشاورزی و دامپروری به همراه داشته است.

وی افزود: این طرح در خراسان رضوی وارد سال هفتم شده که هم اکنون ۱۳۷۰ روستا را کارشناسان بسیجی ما تحت پوشش قرار دادند و ارتباط مستمر با کشاورز دارند و تمام کارشناسان آموزش های تخصصی را دیدهاند.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: آموزش‌های علمی ما بر محور محصولاتی چون زعفران، جو، گندم، دام طیور است که اثرات خیلی خوبی داشته به طوری که در سال ۹۸ طبق برآورد انجام شده اثر این طرح در خراسان رضوی بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان کمک به کشاورزان بوده بدون اینکه ابزاری یا کودی وارد روستا شود.

گل‌محمدی عنوان کرد: در این طرح کارشناسان با علمی‌سازی کشت و برداشت محصول در کنار کشاورز حضور دارند و به آن‌ها آموزش می‌دهند و این آموزش‌ها منجر به افزایش عملکرد بهره‌وری واحد تولید آن کشاورز و در نهایت درآمد برای کشاورز شده که این جزو افتخارات بسیج است.

وی گفت: برای اجرایی شدن نهضت جهش تولید هماهنگی‌هایی با جهاد کشاورزی و دستگاه‌های متولی در سطح استان و شهرستان انجام گرفته؛ امسال قرار است  بر روی محصولات راهبردی و ضروری کشور که از خارج به داخل کشورمان وارد می‌شود و امنیت غذایی ما را تهدید می‌کند تمرکز کنیم تا وابستگی به کشورهای دیگر نداشته باشیم.

گل‌محمدی افزود: جو یک محصولی وارداتی است و همجنین ۹۰ درصد دانه‌های روغنی به ویژه کلزا وارد می‌شود که این خود یک خطر است، در این طرح ۶ محصول مثل گوشت قرمز، گندم، جو، کلزا، برنج، ذرت، دام اولویت اول کارشناسان و کشاورزان است که در این راستا به ۸۲۵ کارشناس مربی نیاز داریم که تاکنون ۳۰۰ نفر شناسایی شده و آموزش‌های لازم را دیدهاند.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی گفت: این طرح به مدت ۳ سال قرار است اجرا شود به طوری که ۵ تا ۱۰ کشاورز را در منطقه شناسایی کرده و این کشاورزان یک سال با کارشناسان ما ارتباط دارند، آموزش می‌بینند و توانمند می‌شوند و در نهایت این افراد خودشان الگو و نمونه مروج برای دیگر روستائیان خواهند شد. این طرح از سال ۹۹ آغاز شده که امیدواریم تا پایان برنامه هدف گزاری شده بتوانیم به خودکفایی در بحث جو، گندم و دیگر محصولات باشیم.

وی به طراحی سامانه در استان جهت شناسایی کارشناسان کشاورزی و فعالیت آنان در مناطق هدف و ارتباطشان با کشاورزان اشاره کرد و اظهار داشت: این سامانه در سطح ملی هم استفاده می‌شود‌.

گل‌محمدی ادامه داد: ما مشخصات کامل تک تک کشاورزان را ثبت کرده ایم تا محدودیت هایی که سبب می‌شود کشاورز عملکردش نسبت به میانگین کشاورز نمونه پایین بیایید در آن منطقه شناسایی کرده و با کمک کشاورز این مشکلات را رفع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ستادهایی در شهرستان‌ها با حضور فرمانده ناحیه و مدیر جهاد کشاورزی آن شهرستان ایجاد کرده‌ایم تا بتوانیم محدودیت‌های موجود در کشاورزی را رفع کنیم. کارشناس مربی ما فارغ التحصیلان دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی و مراکز تحقیقاتی هستند؛ همچنین از پایان‌نامه‌های دانشجویان در این زمینه که کاربردی است استقبال خواهیم کرد.در مورد دام هم درصددیم ضریب چند قلوزایی و بهداشت دام را در قالب احداث کلینیک‌های سیار دام پزشکی که در مناطق هدف مد نظر است را افزایش دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =