کد خبر: 7573
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
زباله

اینجا محله «اخترآباد» است، کمتر در موردش گفته و نوشته ‌شده، شاید لابه‌لای هیاهو و شلوغی‌های شهر فراموش‌شده است؛ ولی اخترآباد یکی از محله‌های کلان‌شهر کرج است.

به گزارش روستانیوز به نقل از مهر، نیوشا فتحی زاده گفت: یکی از نقاط شهری کرج که در توسعه بافت شهری مهرشهر شکل گرفته، شهرک اخترآباد است، در این شهرک مسکونی زندگی شهری با فعالیت‌های کارگاهی، صنعتی و کشاورزی در هم آمیخته است و در نتیجه این معضلات ساکنان اخترآباد از کمترین ملزومات زندگی روزمره عقب مانده‌اند، برنامه ساخت بیمارستان در آنجا عملیاتی نشده و رهاسازی نخاله‌های ساختمانی در زمین‌های خالی، نقص در سیستم آبرسانی و گازرسانی و یا خاکی بدون برخی از معابر شهری از دیگر مشکلات شهرک است.

و اما در شرایطی که درد این کاستی‌ها بر دل ساکنان اخترآباد سنگینی می‌کند و به گفته آنها گوشی برای شنیدن دردهایشان نیست، همچنان برای جامه عمل پوشاندن به خواسته‌هایشان هنوز چشم انتظار همراهی و اقدام مسئولان شهری و استانی هستند.

در این خصوص یکی از ساکنان شهرک اخترآباد با اشاره به فعالیت دو واحد مرغداری در این محله با تاریخچه پنجاه ساله آن گفت: برای یکی از این واحدهای مرغداری حدود ۱۵ سال پیش حکم پلمب صادر شد اما شخصی آن محل را اجاره کرد و مجدد فعالیت مرغداری از سر گرفته شده است، در این میان دفن فضولات مرغداری به صورت غیربهداشتی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کنار مشکلات زیست محیطی انتشار بوی نامطبوع بسیار آزار دهنده است، عنوان کرد: چندین مرتبه مراجع ذیصلاح برای توقف فعالیت این مرغداری وارد عمل شدند، اما نمی‌دانیم چه مانعی سد راه اجرای این تصمیم می‌شود.

این شهروند ساکن اخترآباد با این توضیح که چند قطعه زمین کشاورزی در اخترآباد از پساب فاضلاب جمع شده در جوی‌های خیابانی آبیاری می‌شود، افزود: جالب است کلم‌های برداشت شده از این اراضی کشاورزی در بازار به ما و دیگر شهروندان فروخته می‌شود.

وی با این توضیح که مشاغل مزاحم شهری از جمله کارگاه‌ها و فعالیت‌های صنفی باید به نقطه‌ای دیگر منتقل شود، عنوان کرد: کارخانه نان در اخترآباد با چند دهه فعالیت به دلیل بوی نامطبوع و مشکلات زیست محیطی تعطیل شد، از طرفی نبود فضاهای تفریحی و فرهنگی مانند پارک و کتابخانه از دیگر معضلات این محله است.

و اما در خصوص راه حل‌ها برای رفع معضلات اخترآباد، فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به معضلات زیست محیطی ایجاد شده در این محله مسکونی گفت: برای حل مشکلات محله اخترآباد بیش از هفت دستگاه اجرایی مسئولیت مستقیم دارند.

وی با تاکید بر نبود زیرساخت‌های کافی در محله اخترآباد گفت: در قالب طرح‌های بازآفرینی شهری باید به جبران این زیر ساخت‌ها پرداخت، در این محله شهری نبود شبکه جمع آوری فاضلاب یکی از موضوعات اساسی است و از طرفی فاضلاب خانه‌ها نیز به سمت اَنهار ختم می‌شود.

مدیرکل حافظت از محیط زیست استان البرز در ادامه وجود نخاله‌های ساختمانی و عدم مدیریت صحیح پسماند زباله در اخترآباد را از دیگر مشکلات این محله برشمرد و عنوان کرد: صنوف آلاینده نیز در آنجا فعال هستند که در صورت امکان باید به نقطه‌ای دیگر منتقل شوند.

وی تاکید کرد: مشکلات اخترآباد زیاد است و در حل آن نهادهای مختلفی مانند جهاد کشاورزی، شهرداری، آب و فاضلاب، اصناف و سازمان صمت همه دخیل هستند، فرماندار کرج نیز می‌تواند با برگزاری نشستی تمامی این دستگاه‌های مسئول را در رسیدگی به مشکلات اخترآباد بسیج کند.

در ادامه اسماعیل صارمی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج نیز در خصوص مشکلات زیست محیطی که یک واحد مرغداری در اخترآباد ایجاد کرده گفت: زمانی که جهاد کشاورزی برای آن واحد مرغداری مجوز فعالیت صادر کرد، هیچ خانه مسکونی اطراف آن وجود نداشت و بعدها توسعه شهری به آن قسمت روانه شد.

وی تاکید کرد: مجموعه‌ای مانند شهرداری به عنوان شاکی می‌تواند به دلیل فعالیت مرغداری در نزدیکی بافت مسکونی اخترآباد خواستار جابجایی این واحد شود، آن زمان ما می‌توانیم بر اساس ماده ۷ نظام جامع دامپروری، در قالب اینکه مرغداری مذکور جزو مشاغل مزاحم شهری است، موضوع انتقال آن را پیگیری کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج عنوان کرد: البته اگر قرار به انتقال مرغداری مذکور باشد، دستگاه شاکی باید خسارت‌هایی که به این واحد در نتیجه جابجایی وارد می‌شود را جبران کند.

در ادامه شهرام حافظ مدیر آبفای شهرستان کرج نیز در خصوص بررسی مشکلات شهرک اخترآباد بیان کرد: متأسفانه در نزدیکی بافت مسکونی آن محله، عده‌ای با استفاده از دیوارچینی احداث به ساخت و ساز غیرمجاز کرده‌اند.

وی تاکید کرد: مأموریت شرکت آب و فاضلاب استان البرز احداث خطوط انتقال، جمع آوری، انشعاب و احداث تصفیه خانه بر اساس ایده‌های مهندسی است، هیچگاه این شرکت برای فعالیت‌هایی که به صورت غیرمجاز ایجاد شده کاری پیش نمی‌برد.

مدیر آبفای شهرستان کرج در بخش دیگری با اشاره به اینکه بیشتر خانه‌های اخترآباد چاه جذبی ندارند و آب حاصل از شستشو در حیاط این خانه‌ها به درون اَنهار هدایت می‌شود، گفت: طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها رسیدگی به آب رها شده در نهرهای معابر شهری با شهرداری است.

حافظ با اشاره به اینکه مسئله فاضلاب محله آق تپه در نزدیکی شهرک اخترآباد از عوامل مؤثر بر انتشار بوی نامطبوع است، گفت: بافت خاک آق تپه ریزدانه است و نفوذ آب به راحتی در آنجا صورت نمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: به یقین با پایان کار پروژه فاضلاب آق تپه، بخش‌هایی از نقاط اطراف آن نیز تحت مجموعه این شبکه فاضلاب قرار می‌گیرد و تأثیر مهمی در رفع بخشی از مشکلات اخترآباد در خصوص انتشار بوی نامطبوع دارد.

و اما بابک وسیله بر، معاون خدمات شهری منطقه ۴ شهرداری کرج نیز در بحث ارائه خدمات شهری مطلوب گفت: جمع آوری نخاله‌ها به طور پیوسته توسط شهرداری انجام می‌شود و گشت‌های شبانه روزی پلیس ساختمان نیز برای کنترل این موارد صورت می‌گیرد، در کنار آن از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری نیز ۱۲ کامیون دیگر در اختیار ما قرار داده شد تا نخاله‌های ساختمانی از زمین‌های خالی جمع آوری شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۴۰ قطعه زمین خالی در منطقه چهار شهرداری کرج وجود دارد، افزود: وسعت این عرصه‌ها بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار متربع می‌شود، اما باز هم نیروهای شهرداری با تلاش شبانه روزی برای جمع آوری نخاله‌های ساختمانی در زمین‌های خالی اقدام می‌کنند.

معاون خدمات شهری منطقه ۴ شهرداری کرج در پاسخ به این پرسش که حصارکشی اطراف زمین‌های خالی با دیوارهای پیش ساخته را می‌توان اجرایی کرد، توضیح داد: اجازه این کار را نداریم زیرا بسیاری از این عرصه‌ها مالک شخصی دارند.

وسیله بر عنوان کرد: در برخی نقاط که شاهد تخلیه حجم بالایی از نخاله‌های ساختمانی هستیم با نصب بنر و اطلاعیه از مالک درخواست می‌کنیم تا زمین تحت مالکیت خود را محصور کند و اگر مالک به این موضوع طی بازه زمانی دو ماهه رسیدگی نکند، شهرداری خود وارد عمل می‌شود.

وی در مورد لایروبی نهرهای آبی که در کوچه‌های اخترآباد روان بوده و پر از پساب فاضلاب شده است، بیان کرد: پیمانکارانی در منطقه مسئول لایروبی این اَنهار هستند، اما گاهی شیب نامناسب خیابان، خاکی بودن نهرها و یا ورود پساب و فاضلاب از بخش‌های دیگر به اَنهار موجب آلودگی بیشتر آن می‌شود.

وسیله بر با تاکید بر اینکه در بازه زمانی کوتاه مدت نمی‌توان پاکسازی تمامی زمین‌های خالی منطقه ۴ را عملیاتی کرد، گفت: اما این مهم را به جد پیگیری خواهیم کرد و با اعزام نیروها و ماشین آلات به محلات منطقه کار جمع آوری نخاله ساختمانی را تسریع می‌بخشیم.

در این گزارش مشکلات اخترآباد منعکس شد و پاسخ مسئولان را نیز شنیدیم، امید است کلاف سردرگم معضلات شهری این شهرک مسکونی با اراده مسئولان شهری پیدا شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =