عباس جهانگیرزاده

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی یازدهم با تأکید بر نقش بیمه محصولات کشاورزی در رونق تولید گفت: در این‌که حمایت از رونق کشاورزی در کشور اولویت نخست است، شکی نیست. محور اقتصاد کشور بخش کشاورزی است و توسعه و حمایت از این حوزه بسیار اهمیت دارد و قابل چشم‌پوشی نیست.

عباس جهانگیرزاده ترویج بیمه را یکی از راهکارهای جذب سرمایه در بخش کشاورزی دانست و در گفت‌وگو با « روستانیوز » اظهار داشت: باید به‌سمت راهکارهایی که موجب جذب سرمایه در این حوزه شود، حرکت کنیم. برای نمونه قرار است سه‌شنبه این هفته وزیر جهاد کشاورزی از دشت مغان که قطب کشاورزی در کشور است، بازدیدی داشته و از نزدیک شاهد مشکلات و دغدغه‌های کشاورزان منطقه باشد. در راستای حمایت از کشاورزان پرداخت‌هایی مربوط به خرید گندم و سایر محصولات نیز انجام خواهد شد، طرح‌هایی هم جهت حمایت از تولید کشاورزی به بهره‌برداری خواهد رسید تا محصولات دشت مغان رشد چشمگیری در آینده داشته باشد؛ بنابراین هم دولت و هم مجلس به‌دنبال حمایت از رونق تولید محصولات کشاورزی هستند و از هر فرصتی استفاده می‌شود.

جهانگیرزاده که رشد و توسعه کشاورزی را دغدغه خود و سایر نمایندگان مجلس می‌داند، در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان امر مهم استفاده از خدمات بیمه کشاورزی را در جامعه هدف نهادینه کرد، توضیح داد: وقتی از نقش بیمه محصولات کشاورزی در جذب سرمایه در این حوزه سخن می‌گوییم، باید به فرهنگ‌سازی نیز اشاره کنیم. ترویج بیمه محصولات کشاورزی امری مهم و اساسی است که باید برای ترغیب افراد به استفاده از این خدمات از آموزش و فرهنگ‌سازی در مناطق کشاورزی غافل نشویم. کشاورزی باید به محور اصلی تولید تبدیل شود و موانع و چالش‌های پیش روی این هدف باید با کار کارشناسی و علمی و تخصصی رفع شود.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ترویج بیمه کشاورزی سبب مدیریت ریسک در این حوزه خواهد شد یا خیر، گفت: مطمئناً گسترش بیمه محصولات کشاورزی، چه در بحث افزایش پوشش این بیمه‌ها و چه ترغیب کشاورزان برای استفاده از این خدمات، در رونق تولید کشاورزی و کاهش ریسک تأثیرگذار خواهد بود.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه افزود: نباید فراموش کنیم که برای حفظ امنیت غذایی کشور باید ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه کاهش یابد؛ البته در مواردی که کشاورزان خسارت می‌بینند و بیمه نیستند، دولت وارد عمل می‌شود و بارها شاهد کمک دولت بوده‌ایم و پرداخت‌های دولتی به کشاورزان خسارت‌دیده تا حدودی جبران‌کننده خسارت‌های وارده بوده است، اما برای یک کار اساسی نیازمند توسعه بیمه هستیم.

وی در رابطه با ظهور و بروز فناوری‌های نوین در صندوق بیمه کشاورزی و انجام کلیه فعالیت‌های این صندوق بر بستر دیجیتال و تأثیر آن بر شفاف‌سازی و افزایش رغبت کشاورزان برای استفاده از بیمه کشاورزی نیز تصریح کرد: وقتی از ضرورت رفع موانع تولید صحبت می‌شود، کشاورزی از این قاعده مستثنی نیست و انتظار می‌رود موانع تولیدات کشاورزی با کمک استفاده از همه ظرفیت‌ها به‌خصوص تکنولوژی برداشته شود.

یکی از اقدامات مثبت در حوزه کشاورزی استفاده از خدمات و تکنولوژی‌های روز دنیاست و هرچه در این حوزه فعال‌تر باشیم، امنیت و کیفیت تولیدات کشاورزی افزایش خواهد یافت. فعالیت سامانه جامع بیمه کشاورزی بر بستر دیجیتال گامی مهم در این مسیر است و با همه محدودیت‌ها امروز تکنولوژی به کمک ما آمده است.

وی در ادامه تأکید کرد: سعی و تلاش همه ما به‌روز شدن کلیه فعالیت‌های کشاورزی و افزایش تولید محصولات است و همه دست به دست هم داده‌اند تا این مهم اولویت اول و مهم کشور بشود.

جهانگیرزاده همچنین در نقد بودجه تعیین‌شده برای صندوق بیمه کشاورزی که حدود دوهزار میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شده است نیز گفت: بودجه شاید محدود باشد، هرچند من دقیقاً در جریان آماری که گفتید نیستم، اما در ایران کار نشد ندارد. وقتی همه پای کار باشند، هر مشکلی قابلیت حل دارد. اگر بودجه صندوق بیمه کم باشد، می‌توان با راهکارهایی کسری را رفع کرد. مهم اراده برای کمک به رونق کشاورزی و حمایت از کشاورزان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =