جعفر راستی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: درحال‌حاضر تولیدات بخش کشاورزی در کشور در معرض برخی از حوادث طبیعی است، لذا به‌عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ‌اصرار دارم که وضع بیمه محصولات کشاورزی مشخص شود و محصولات کشاورزی تا جایی‌که امکان دارد، زیرپوشش بیمه قرار بگیرند.

جعفر راستی در گفت‌وگو با «روستانیوز» ادامه می‌دهد: متأسفانه درحال‌حاضر اقداماتی در این زمینه انجام شده است، اما کافی نیست و با تصویب قوانین درخور و مناسب در مجلس می‌توان راه بیمه را چه برای کشاورز و چه برای محصولی که کشاورز تولید می‌کند، در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد.

نماینده مردم شبستر در مجلس ‌تأکید می‌کند: درحال‌حاضر طی صحبت‌هایی که با نمایندگان صورت گرفته، بحث بیمه محصولات کشاورزی در اولویت کار ما در مجلس ‌قرار دارد و امیدواریم بتوانیم در طرحی به این موضوع پردازیم و به وضعیت تولید محصولات کشاورزی در این حوزه رسیدگی کنیم.

وی با تأکید بر این‌که کشاورزان از زحمتکش‌ترین اقشار جامعه محسوب می‌شوند، تصریح می‌کند: بحث بیمه باید برای محصولاتی که تولید می‌شود، مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا کشور ما جزو 10 کشور پرخطر از نظر حوادث طبیعی است، به‌همین دلیل حرفه کشاورزی بسیار خطرپذیر است؛ لذا موضوع محصولات کشاورزی و بیمه آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

راستی با اشاره به این‌که این وضعیت در نیمه شمالی کشور بسیار مشهود است، ادامه می‌دهد: در حوزه انتخابیه من در شبستر اگر باران کم ببارد، به یک‌باره 50 درصد از محصول از بین می‌رود و خسارت بسیاری به کشاورز وارد می‌شود.

وی تأکید می‌کند: اگر کشاورز نسبت به تولید دلگرم باشد، می‌تواند مازاد بر نیاز مصرف داخل نیز تولید کند و صادرات را رونق بخشد. هر چند که درحال‌حاضر به‌دلیل ایجاد مشکلاتی در زمینه صادرات نیز دچار مشکل هستیم.

نماینده مردم شبستر در مجلس ‌معتقد است وقتی باغدار میوه‌اش را از باغ خارج می‌کند، هیچ برنامه‌ای برای فروش آن ندارد، به‌همین دلیل باید پس از تولید محصول نیز از کشاورزان حمایت شود.

راستی با اشاره به این‌که بیمه محصولات کشاورزی می‌تواند افزایش تولید و صادرات را درپی داشته باشد، تأکید می‌کند: وقتی کشاورز به دریافت خسارت محصولاتش امیدوار باشد، می‌تواند به افزایش تولید فکر کند.

وی با اشاره به این‌که کشاورز همیشه سر به آسمان دارد، تأکید می‌کند: اگر در یک‌سال زراعی باران کم یا زیاد ببارد، کشاورز نگران می‌شود، این درحالی است که بیمه محصولات کشاورزی می‌تواند این نگرانی را برطرف کند و نقش مهمی ‌در مدیریت ریسک داشته باشد.

گزارش از فهیمه تماشایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =