کد خبر: 7557
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
کشاورزی

استان کرمانشاه با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، در استان دو میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار بخش کشاورزی هستند و این استان ظرفیت‌های خوبی در بخش کشاورزی دارد، اما آیا همه ظرفیت‌های کشاورزی این استان تاکنون بکارگیری شده است؟

دکتر سهراب دل‌انگیزان استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ظرفیت های بالای بخش کشاورزی استان کرمانشاه، گفت: هنوز نتوانسته ایم ظرفیت های بخش کشاورزی استان کرمانشاه را تا حد قابل قبولی شکوفا کنیم.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی استان کرمانشاه در حوزه مدیریت منابع آب، مدیریت تنوع کشت و مدیریت اقتصاد کشاورزی با چالش هایی مواجه است، گفت: اگر این چالش ها از پیش روی بخش کشاورزی استان برداشته شود، می توانیم شاهد تحولات چشمگیری در میزان تولیدات سالانه استان و اقتصادی شدن هرچه بیشتر کشاورزی استان باشیم.

وی ادامه داد: توسعه بخش کشاورزی در این استان نیاز به برنامه، مدیریت و کار کارشناسی جدی‌تری دارد و گره کور پیش روی توسعه بخش کشاورزی کرمانشاه با تدوین برنامه های مناسب و گسترش مهارتهای عملیاتی و بازاری فعالان این بخش باز می شود.

وی اشاره ای هم به سهم کشاورزان در افزایش تولیدات بخش کشاورزی داشت و گفت: کشاورزان با تنوع بخشی به کارهای خود که به سادگی هم امکانپذیر است، نه فقط می‌توانند درآمدهای خود را به میزان چشمگیری بالا ببرند، بلکه می توانند نقش مهمی هم در افزایش تولیدات بخش کشاورزی استان داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه اضافه کرد: کشاورزان با تنوع بخشی به فعالیت های خود و پرداختن به اموری مثل پرورش زنبور عسل، بوقلمون، مرغ تخم گذار، نژادهای اصلاح شده گوسفند، بز و گاو و نیز ورود به حوزه تولیدات صنایع دستی می توانند تولیدات و درآمد خود و استان را به میزان قابل قبولی بالا ببرند.

وی همچنین با بیان اینکه استان کرمانشاه می تواند زنجیره تولید بسیاری از محصولات کشاورزی را در خود داشته باشد، گفت: در این صورت زمینه صنعتی شدن بخش کشاورزی استان هم فراهم خواهد شد که خود می تواند نقش مهمی در اقتصادی شدن هرچه بیشتر بخش کشاورزی استان داشته باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به ظرفیت های صادراتی بالای استان کرمانشاه در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی مرتبط با آن، گفت: این استان ظرفیت های صادراتی بالایی دارد که باید برای جذب بازارهای صادراتی برنامه ریزی بیشتری داشته باشیم.

دل انگیزان سپس استان کرمانشاه را بیش از هر چیز یک استان کشاورزی برشمرد و گفت: استان کرمانشاه استعدادهای فوق‌العاده‌ای در بخش کشاورزی دارد، بگونه ای که زمین‌های این استان هم مستعد زراعت است و هم استعدادهای زیادی برای باغبانی دارد، ضمن اینکه ظرفیت‌های زیادی نیز برای توسعه گردشگری مبتنی بر کشاورزی، عشایر و طبیعت دارد.

دل‌انگیزان با اشاره به ظرفیت های آبی استان کرمانشاه، گفت: با وجودی که در تنش خشکسالی به سر می بریم، اما این استان منابع آبی مناسبی دارد.

وی اضافه کرد: استان کرمانشاه هم از نظر جمعیت و هم از نظر مساحت از ۱۴۲ کشور دنیا بزرگتر است و ظرفیت های آن در بخش کشاورزی آنقدر زیاد است که در صورت مدیریت درست می‌تواند سهم قابل توجهی در تامین غذای کشور داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =