کد خبر: 7547
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
334

پس از آنکه طی هفته گذشته گزارشی از وضعیت مسجد تاریخی روستای «باغخواص» ورامین و نفوذ رطوبت به آب‌انبارِ این اثر ملی در خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شد، اجماع مسوولان برای حل این مشکل طی روز گذشته، دوشنبه شکل گرفت و جمعی از آنان با هدف حل مشکل در این روستا حضور یافتند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، مسجد تاریخی روستای «باغخواص» یکی از ۷۸ اثر ملی ورامین به شمار می‌رود که به دلیل برخورداری از آب‌انبار و بادگیر تاریخی از اهمیت ویژه‌ در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی استان تهران برخوردار است.
این مسجد طی پنج سال گذشته در دو مرحله و با استفاده از اعتبارات داخلی و میراث فرهنگی بازسازی و مرمت شد تا این بنای تاریخی به بهترین شکل ممکن نگهداری شود.
هفته گذشته نیز مردم و مسوولان محلی از نفوذ فاضلاب به آب‌انبار تاریخی این مسجد ابراز نگرانی کردند و خبرگزاری جمهوری اسلامی استان تهران نیز با تهیه گزارشی با عنوان « نفوذ رطوبت به آب‌انبارِ اثر ملیِ «باغخواص» در ورامین» توجه بیش از پیش مسوولان نسبت به این بنای تاریخی را خواستار شد.
پس از تهیه این گزارش مسوولان شهرستان ورامین از جمله نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک، بخشدار مرکزی، مسوولان میراث فرهنگی، دهیار و اعضای شورای اسلامی طی روز گذشته، دوشنبه با حضور در محل این مسجد تاریخی مقدمات رفع مشکلات این بنای تاریخی را فراهم کردند.
نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت: مسوولان مربوطه در جریان این بازدید مستندات لازم را ارائه کردند و روند فعالیت‌ها در بازسازی این مسجد مشخص شد.
حسین نوش‌آبادی افزود: حفظ و نگهداری از آثار تاریخی وظیفه تمامی مسوولان است و از تمامی ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کنیم تا از این اثر مهم تاریخی حفاظت شود.
وی گفت: اقدامات ارائه شده از سوی دهیاری و میراث فرهنگی در راستای حفاظت از این آثار به صورت مستند ارائه شده و تلاش می‌شود تا طی یک‌ماه آینده مشکل این مسجد تاریخی برطرف شود.
بخشدار مرکزی ورامین نیز با اشاره به خدمات ارائه شده از سوی دولت به این روستا، بیان: طی سال‌های اخیر مشکلات مناطق روستایی در حوزه تأمین آب شرب سالم و بهداشتی برطرف شده و با اختصاص اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده، طرح‌های متعدد عمرانی انجام شده است.
سیدسراج‌الدین تقوی ونکی افزود: در حوزه حفظ و نگهداری آثار تاریخی مستقر در مناطق روستایی، بخشداری مرکزی ورامین و دهیاران تلاش‌های بسیاری انجام داده‌اند به طوری که برای مرمت بادگیر مسجد روستای باغخواص در گذشته ۱۰۰ میلیون ریال هزینه شد.
وی گفت: با توجه به سرفصل‌های موجود برای کمک به حفظ و نگهداری از آثار تاریخی، بخشداری مرکزی و دهیاری روستای «باغخواص» آماده است تا با توجه به مصوبه شورا، کمک‌های مادی و معنوی خود را ارائه دهد.
به گزارش ایرنا سیدجمال شیرازی، رئیس هیأت امنای مسجد تاریخی روستای باغخواص نیز طی هفته گذشته به ایرنا گفته بود «از زمانی که میراث فرهنگی به بازسازی شبستان مسجد اقدام کرد، مشکلات آن آغاز شد و نفوذ فاضلاب به زیرزمین مسجد نیز بر مشکلات آن افزود» اما ژیلا خدادادی، رییس دفتر میراث فرهنگی و گردشگری ورامین وجود چاه جذبی در منزل مسکونی مجاور این مسجد را عامل نفوذ فاضلاب به آب‌انبار این مسجد اعلام کرد.

ورامین با بیش از ۴۰۰ محوطه و اثر تاریخی قدیمی و ۷۸ اثر ثبت ملی شده در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع است.
مسجد تاریخی باغخواص در سال ۱۳۸۴ به شماره ۱۴۶۷۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =