کد خبر: 7530
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
آتش زدن

این روزها آتش‌زدن مزارع گندم و جو به بلای جبران ناپذیر کشاورزی دشت ورامین تبدیل شده، آتشی که یا گندم و جو درو نشده را نابود کرده و یا با سوختن بقایای کاه و کلش، زندگی موجودات خاک را به نابودی می‌کشاند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، این روزها از سمت شهرستان ری که به ورامین حرکت می‌کنید، هوای دودآلود منطقه دشت ورامین ناشی از آتش زدن بقایای کاه و کلش غلات خودنمایی می‌کند، سیاهی زمین‌های کشاورزی منطقه فیروزآباد و قلعه‌نو شهری تا انتهایی‌ترین نقطه از شهرستان پیشوا این روزها بلای جان کشاورزی منطقه شده و مسئولان برای مقابله با این پدیده، اقدامی انجام نمی‌دهند.

هر چند که تمامی کشاورزان از پیامدهای منفی آتش‌زدن بقایای کاه و کلش اراضی کشاورزی مطلعند ولی بسیاری از این افراد حاضرند به بهای آماده شدن سریعتر اراضی کشاورزی برای کشت دوم، به زمین حاصلخیز خویش آسیب وارد کنند، آتشی که گاه از کاه و کلش به گندم و جو برداشت نشده منتقل شده و حاصل یک‌سال تلاش کشاورزان را در کمترین زمان نابود می‌کند.

هر چند که مسئولان محیط زیست و جهاد کشاورزی اقدام به آتش‌زدن بقایای کاه و کلش را تخلف می‌دانند ولی تا کنون هیچ برخوردی با متخلفین انجام نشده و این افراد همچنان به آتش‌زدن مزارع خود اقدام می‌کنند.

جریمه ۱۰ میلیون تومانی در انتظار افراد متخلف

رئیس محیط زیست شهرستان ورامین گفت: بر اساس ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماند، آتش زدن بقایای گیاهی اراضی کشاورزی از ۲۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان جریمه نقدی دارد.

محمدطاهر ظاهری  گفت: علاوه بر قانون مدیریت پسماند، بر اساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک، آتش زدن بقایای گیاهی بعد از برداشت محصول، جزای نقدی درجه شش موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی به همراه دارد.

وی اظهار کرد: برخی از افراد بدون توجه به اولتیماتوم‌های ارائه شده حتی مقابل بیمارستان شهد ستاری نیز نسب به آتش زدن بقایای گیاهی اقدام کردند.

ظاهری افزود: طی دو هفته گذشته برخورد با متخلفانی که نسبت به آتش زدن بقایای کاه و کلش اقدام می‌کنند به تصویب کارگروه کشاورزی رسیده و با برگزاری گشت‌های مشترک، متخلفان شناسایی و به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.

آتش زدن بقایای کاه و کلش جنایتی نابخشودنی است

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گندم گفت: آتش زدن بقایای گیاهی باقی‌مانده در اراضی کشاورزی، جنایتی نابخشودنی است که حاصلخیزی خاک را به شدت کاهش می‌دهد.

اسماعیل اسفندیاری‌پور اظهار کرد: آتش زدن بقایای گندم و جو در سطح مزارع به عنوان یکی از اقدامات خطرناک کشاورزان پس از فصل برداشت است.

وی افزود: کشاورزان نباید به هیچ عنوان، بقایای گیاهی را بسوزانند چرا که این عمل موجب فقر شدید خاک از مواد آلی شده و حاصلخیری خاک را به شدت کاهش می‌دهد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: خاک خوب باید از ۲.۵ درصد مواد آلی برخوردار باشد که این مهم با برگرداندن بقایای گیاهی از جمله کاه و کلش ناشی پس از برداشت گندم و جو به خاک، تأمین می‌شود.

اسفندیاری‌پور گفت: آتش‌زدن بقایای کاه و کلش علاوه بر نابودی میکروارگانیزم‌های خاک، احتمال آتش گرفتن مزارع گندم و جو را که خسارات بسیاری را به همراه دارد، افزایش می‌دهد.

۶۶مورد آتش سوزی مزارع کشاورزی مهار شده است

مدیرعامل سازمان آتش نشانی قرچک گفت: از زمان برداشت غلات تاکنون ۶۶ مورد آتش سوزی در مزارع گندم و جو شهرستان قرچک رخ داده که با تلاش آتش‌نشانان این حوادث مهار شده است.

داود مهدیزاده افزود: از مجموع آتش‌سوزی‌های اراضی کشاورزی، ۱۱ مورد مربوط به گندم‌زارهای برداشت نشده و ۵۵ مورد مربوط به بقایای گیاهی است که توسط نیروهای عملیاتی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قرچک اطفاء شده است.

۱۱۶ مورد آتش‌سوزی در مزارع پیشوا مهار شد

همچنین مجید اصغری رئیس آتش‌نشانی شهرداری پیشوا نیز از مهار ۱۱۶ مورد آتش‌سوزی در اراضی کشاورزی این شهرستان طی یک‌ماه گذشته خبر داد و گفت: آمار آتش‌سوزی در مزارع غلات شهرستان نسبت به سال گذشته از رشد بیشتری برخوردار شده که البته عمده این آتش‌سوزی‌ها عمدی و مربوط به بقایای کاه و کلش در مزارع است.

وی افزود: آتش در مزارع گندم و جو به سرعت به سایر مناطق سرایت کرده و خسارات جبران ناپذیری به همراه دارد.

بیش از ۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی جنوب شرق تهران در سال زراعی جاری زیر کشت گندم و جو رفته است.

کشاورزان پس از برداشت گندم و جو، اقدام به کشت ذرت می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =