کد خبر: 7527
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
زنبور عسل

دولت تدبیر و امید در سال های اخیر راهکارهای کارسازی را برای رونق اشتغال در مناطق روستایی و عشایری کهگیلویه و بویراحمد عملیاتی کرده است که ادامه مسیر با حمایت بیشتر مسئولان می تواند منجر به جهش تولید در این مناطق شود.

به گزارش روتانیوز به نقل از ایرنا، پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر، طرح های روستاهای بدون بیکار و هر روستا یک محصول از جمله راهبردهای دولت در سال های اخیر برای بهبود معیشت و زندگی مردم  مناطق روستایی و عشایری در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

با توجه به ظرفیت های خوب کهگیلویه و بویراحمد در حوزه های کشاورزی، صنایع دستی،گردشگری و روند خوب پرداخت تسهیلات روستایی و عشایر امید می رود این طرح ها بتواند زمینه ساز افزایش درآمد روستاییان و پدیده مهاجرت معکوس در دراز مدت شود.

کارشناسان حوزه شهری و روستایی ، کاهش مشکلات تمرکز در کلان شهرها از جمله آلودگی هوا، حاشیه نشینی، مشاغل کاذب و آسیب های اجتماعی را از حداقل مزایای رونق زندگی روستایی می دانند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با یک هزار و ۷۰۰ روستای دارای سکنه  که ۴۳ درصد از جمعیت استان در مناطق روستایی و ۱۲درصد در مناطق عشایری سکونت دارند ظرفیت های خوبی برای جهش تولید دارد.

سالیانه ۹۱۰ هزار تن محصول کشاورزی در استان تولید می شود که بخش عمده ای از آن حاصل دسترنج روستائیان است.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیز با تولید سالیانه ۳۴هزار تن شیر و گوشت نقش اثرگذاری در امنیت غذایی و تولید ملی دارند.

موفقیت در جذب اعتبارات روستایی و عشایر

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۹۴درصد از تسهیلات روستایی و عشایری پیش بینی شده در استان جذب شده است.

حشمت الله صمیمی دوست افزود:سهم کهگیلویه و بویراحمد از تسهیلات روستایی و عشایری ۳۰۲ میلیارد تومان بوده است.

وی بیان کرد: صندوق کارآفرینی امید با عملیاتی کردن ۱۱۸درصد،بانک کشاورزی ۱۰۱درصد،پست بانک  ۹۸ و بانک توسعه تعاون۷۴درصد از تعهدات خود رتبه های برتر در پرداخت تسهیلات روستایی وعشایر استان را کسب کرده اند.

صمیمی دوست با اشاره به مصوبه شورای اشتغال ابراز امیدواری کرد: بقیه سهم کهگیلویه وبویراحمد در تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر جذب شود.

طرح هر روستا یک محصول

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نامگذاری امسال به نام جهش تولید ابراز داشت:طرح هر روستا یک محصول از  برنامه های  مهم صندوق کارآفرینی امید استان برای رونق اشتغال در روستاهاست.

ارسلان حسن پور اظهار داشت: براساس این طرح روستاها با توجه ظرفیت های طبیعی و انسانی بر محور تولید یک محصول فعالیت اقتصادی می کنند.

وی عنوان کرد: تاکنون ۱۰ روستا در شهرستان های هشتگانه برای اجرای طرح هر روستا یک محصول در کهگیلویه وبویراحمد انتخاب شده است.

حسن پور اظهار داشت: روستای سربیشه در گچساران برای انجام فعالیت های صنایع دستی یکی از این مناطق است که افزون بر توانمندسازی و آموزش با مشارکت دیگر دستگاه های اجرایی نظیر میراث فرهنگی تاکنون در آن ۵۰ فقره تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: روستای تنگ سرخ در شهرستان بویراحمد نیز برای پرورش گیاهان دارویی انتخاب شده است.

حسن پور افزود: هم اکنون کار آموزش اهالی این روستا در حال انجام است.

وی با یادآوری در حال اجرا بودن طرح منظومه روستایی در گچساران گفت: برنامه ریزی لازم برای شناسایی ۲ روستا برای جهش تولید با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شده است.

وی تاکید کرد: پس از انجام  مراحل شناسایی، آموزش و توانمندسازی کار پرداخت تسهیلات در این روستاها انجام خواهد شد.

روستاهای بدون بیکار

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد درادامه گفت:یکی دیگر از اولویت های این صندوق اجرای طرح روستای بدون بیکار است.

حسن پورافزود: از سال گذشته تاکنون ۱۵ منطقه برای اجرای طرح روستای بدون بیکار در استان شناسایی شده که از این تعداد سه روستا عملیاتی و بقیه در حال امکان سنجی است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت: باغچه جلیل به عنوان پایلوت طرح روستای بدون بیکار در استان شناسایی شده است.

وی با اشاره به سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۳ به این روستا اظهار داشت: با تشخیص کمیته برنامه‌ریزی و با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی این طرح در روستای مذکوردر مرحله اجرایی است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بر اساس این طرح کارشناسان صندوق کارآفرینی امید در روستاهای پیش بینی شده مستقر و در مورد اجرای کسب و کارهای کوچک به اهالی مشاوره‌های لازم را ارائه می‌دهند و سپس برای پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت به متقاضیان برنامه‌ریزی خواهد شد.

پرداخت تسهیلات 

وی بیان کرد:این صندوق تاکنون یکهزار و۷۸ فقره تسهیلات روستایی و عشایری در استان پرداخت کرده است.

ارسلان حسن پور افزود:این تعداد تسهیلات به میزان ۷۰۰میلیارد ریال برای توسعه اشتغال و رونق تولید در مناطق روستایی و عشایر کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.

وی عنوان کرد:میزان هر فقره وام اشتغال روستایی و عشایر بنا بر نیاز طرح ۱۰۰ میلیون تا ۴۰ میلیارد ریال است. 

حسن پور گفت:تسهیلات اشتغال صندوق کارآفرینی امید استان در بخش های  صنایع دستی و گردشگری، صنعت و معدن، کشاورزی پرداخت می شود.

حوزه صنایع دستی

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت: این صندوق همچنین از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۷۷۲ فقره تسهیلات به فعالان صنایع دستی در استان پرداخت کرده است.

ارسلان حسن پور افزود:این صندوق از ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و  امید تاکنون ۱۳۵ میلیارد و ۸۹۵ میلیون ریال تسهیلات اشتغال به هنرمندان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد پرداخت کرده است.

وی تعداد اشتغال ایجاد شده از محل پرداخت این میزان تسهیلات در استان را ۹۴۰ نفر ذکر کرد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت:این میزان وام در قالب ۳۲۵ فقره پرداخت شده که زمینه ایجاد ۳۶۰ فرصت شغلی را ایجاد کرده است.

صندوق کارآفرینی امید استان رتبه نخست پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر در بین ۳۱ استان کشور  را در ۲ ساله گذشته کسب کرده است.

بومگردی

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با برنامه ریزی های انجام شده پرداخت تسهیلات ملی ارزان قیمت بوم گردی به سرمایه گذاران این استان در اولویت است.

مجید صفایی اظهار داشت: راه اندازی واحد های بوم گردی راهکاری مناسب برای توسعه گردشگری و معرفی بهتر کهگیلویه و بویراحمد به گردشگران در ایران و خارج از کشور است.

وی اظهار داشت: امسال ایجاد ۱۰ طرح گردشگری در کمیته استانی تصویب شده است.بر اساس آخرین آمار هشت اقامت گاه بوم گردی فعال در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و تعدادی اقامتگاه بومگردی در استان در حال ساخت هستند.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۵۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای مسافران و گردشگران در ایام مختلف سال است.

حرم بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، آبشار یاسوج، چشمه بلقیس چرام، گردنه شلال دان، رود رونه، آبشار کمردوغ، برم الوان، بافت تاریخی دهدشت و سد کوثر از مهمترین جاذبه‌های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد است.

این استان با بیش از ۱۵ هزار کیلومترمربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =