فرش

 مدیر جهادکشاورزی شهرستان نهاوند گفت: بخش قابل توجهی از ابریشم تولید شده برای بافت فرش های گران‌قیمت ابریشمی مصرف می شود و نقش مهمی در ارزآوری دارد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، کریم حاجی‌باباعلی، بیان کرد: پرورش کرم ابریشم چند سال است که در شهرستان نهاوند آغاز شده و در روستاهای شهرستان گسترش خوبی داشته است.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای اردیبهشت سال جاری ۶۰ جعبه نوغان بین ۱۵ متقاضی توزیع شده است، افزود: در هر نوغان ۲۵ هزار تخم و در مجموع یک میلیون و ۵۰۰ کرم ابریشم  پرورش داده شده است.

حاجی‌باباعلی با بیان اینکه صنعت نوغانداری شهرستان نسبت به سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته است، افزود: حدود ۱۰ کارگاه روستایی در سطح شهرستان با ۳۰ نفر نوغاندار مشغول به این فعالیت هستند.

مدیر جهادکشاورزی نهاوند خاطرنشان کرد: با توجه به فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری و با توجه به نامگذاری امسال به نام «جهش تولید» تصمیم گرفتیم در تولید کالای گرانبهای ابریشم در شهرستان نقش قابل توجهی ایفا کنیم.

وی با پیش بینی تولید بیش از ۵۰۰ کیلو نوغان در سال جاری مطرح کرد: احداث توتستان و گسترش کاشت درختان توت را اولویت این صنعت می دانیم و از علاقمندان و سرمایه گذاران برای توسعه بخش کشاورزی شهرستان دعوت به همکاری می کنیم.

حاجی‌باباعلی گفت: هر جعبه تخم نوغان شامل حدود ۲۴ تا ۲۷ هزار تخم است که با رعایت اصول صحیح پرورش و مسائل بهداشتی اگر از این تعداد ۲۰ هزار لارو به پیله بروند با توجه به وزن حدوداً دو گرمی هر پیله کرم ابریشم در حدود ۴۰ کیلوگرم پیله تر ابریشم که معادل ۱۶ تا ۲۰ کیلو پیله خشک است، برداشت می شود.

وی تصریح کرد: هر جعبه تخم نوغان در مرحله کرم افزون بر ۲۵ متر فضا برای پرورش نیاز دارد که این یکی دیگر از معضلات جدی صنعت نوغانداری در شهرستان نهاوند است که نیازمند مساعدت مسئولان برای تأمین اعتبار و پرداخت تسهیلات و یا تأمین مکان مناسب به منظور پرورش کرم ابریشم به نوغانداران است.

حاجی‌باباعلی در پایان اظهار کرد: بخش قابل توجهی از ابریشم تولید شده برای بافت فرش های گران‌قیمت ابریشمی مصرف می شود و نقش مهمی در ارزآوری داشته و بخشی هم در تولید پارچه و لباس های ابریشمی و صنایع دستی کاربرد دارد علاوه بر آن از روغن شفیره کرم ابریشم در تولید کرم دست و صورت و از باقیمانده آن برای تغذیه ماهی های پرورشی استفاده می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =