هیودی

جلسه هم‌اندیشی فعالان طلای سرخ با مسئولان با هدف بررسی مشکلات و ارائه راهکار مناسب جهت رفع مشکلات این محصول با حضور حسین زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی معاونت باغبانی؛ محمد خالدی، مدیرکل دفتر امور اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی؛ محمد اسکندری، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران؛ مرتضی معتمد، مدیرکل بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و علی هیودی، نماینده معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهور، روز یک‌شنبه 18 شهریورماه برگزار شد.

 در ابتدای این نشست حسین زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی معاونت باغبانی، با اشاره به این‌که حدود 100 هزار خانوار در مناطق خشک از کاشت، داشت و برداشت زعفران ارتزاق می‌کنند، گفت: با توجه به نیاز کم زعفران به آب، در سال‌های اخیر کشت این محصول توانسته نقش سازنده‌ای در اقتصاد منطقه و تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد و ایجاد اشتغال فصلی و کشت و کار راحت سبب شده تعداد بیش‌تری از کشاورزان به کشت این محصول ارزشمند روی آورند. مجری طرح گیاهان دارویی معاونت باغبانی با تأکید بر این‌که در کل دنیا گردش مالی زعفران هشت و شش دهم میلیارد دلار در نظر گرفته شده؛ اما با وجود این‌که ۹4 درصد زعفران جهان در کشور ایران تولید می‌شود سهم ما کم‌تر از ۵۰۰ میلیون دلار است، خاطرنشان کرد: زعفران جزو پنج قلم کالای صادراتی ارزآور کشور است، با وجود این پایین بودن سهم ایران از گردش مالی زعفران در دنیا نشان می‌دهد که به ارزش افزوده زعفران توجه نکرده‌ایم، صنعت زعفران با اشتغال‌زایی بالا و تناسب اقلیمی نیازمند یک راهبرد و نقشه راه است. حفظ بازارهای جهانی این محصول و بی‌رقیب‌ماندن در تولید و صادرات آن عزمی جدی و همه‌جانبه از سوی مسئولان، کارشناسان و فعالان بخش خصوصی را می‌طلبد. وی با ابراز نگرانی از این‌که تاکنون پیاز زعفران ثبت ژنتیکی نشده، افزود: باید هرچه زودتر به فکر ثبت ژنتیکی این گیاه باشیم تا خصوصیات زراعی و نقشه ژنتیکی آن در مرجع جهانی به‌عنوان زعفران ایران معرفی شود، در این صورت هر کشوری که به‌دنبال ارائه زعفران ایران به نام خود باشد، می‌توان با یک آزمایش ساده ژنتیکی زعفران کشورمان را شناسایی کنیم. وی افزود: مهم‌ترین هدف از برگزاری این نشست ارائه راهکار توسط مسئولان و بخش خصوصی جهت پویا کردن بازار زعفران، ارتقای بخش خصوصی و درخشش بیش‌تر در بازار جهانی است و امیدواریم با ارائه الگوهای مناسب بتوان به راهکارهای مثبتی دست یابیم.

شناسایی موانع دست‌یابی به بازارهای صادراتی مورد توجه قرار گیرد

محمد خالدی، مدیرکل دفتر امور اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد، در ادامه با اشاره به این‌که در شرایط اقتصاد کنونی صادرات از عوامل بسیار موثر برای برون‌رفت بحران کنونی است، اظهار داشت: با وجود این به‌دلایل سیاسی، مدیریتی و بی‌توجهی به تولید صادرات‌محور بعضاً بازار کشورهایی ازجمله روسیه زاکه از نظر سیاسی با آن‌ها مشکلی نداشته‌ایم از دست داده‌ایم. در این‌خصوص شناسایی مشکلات و موانع دست‌یابی به بازارهای صادراتی می‌باید مورد توجه قرار گیرد. وی به تمرکز بر حمایت و تأمین مالی زنجیره ارزش به‌جای فعالیت‌های مستقل و جزیره‌ای اشاره کرد و گفت: در این‌خصوص تسهیلاتی جهت هماهنگی بین حلقه‌های زنجیره‌ها پرداخت شد. مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که باید برنامه اشتغال فراگیر با توجه به این‌که در برنامه اشتغال پایدار روستایی تأکید شده، مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: تأمین منابع مالی از تبصره 18 قانون بودجه 97 در حال تنظیم است تا علاوه‌بر افزایش اشتغال‌زایی بتوان در زمینه آموزش، فرهنگ‌سازی، توسعه زیرساخت‌ها و تقویت نهادهای بازاری نیز اقداماتی صورت گیرد.

نارسایی سازمانی بزرگ‌ترین مشکل در تعیین جایگاه‌ زعفران کشور در جهان

ابوالفضل براتی، مشاور امور بازرگانی و تحقیقات بازار مرکز ملی گیاهان دارویی، در ادامه این نشست گفت: نابرابری نرخ تعرفه ورود برای زعفران ایران در کشورهای عضو WTO، خرید توافقی زعفران جهت ساماندهی عرضه و تقاضا توسط دولت، مشکلات مربوط به استاندارهای تولید و فرآوری زعفران در بورس کالا، بازارهای نقدی، گواهی سپرده و آتی زعفران در بورس کالا، مشکلات مربوط به تسویه حساب در سیستم بین‌المللی و تصمیم‌گیری‌های دولت در زمینه نرخ ارز از پیش‌فرض‌های این جلسه است. وی بزرگ‌ترین مشکل در تعیین جایگاه‌ زعفران کشور در جهان را، نارسایی سازمانی عنوان کرد و افزود: جایگاه‌‌یابی سنتی بدون تمرکز بر بازاریابی دیجیتال محکوم به شکست است، همچنین بازارداری رمز جایگاه‌یابی است و آن هم مستلزم شناخت نیازهای فعالان و هماهنگی آن‌ها توسط حاکمیت است. در ادامه این جلسه نمایندگان حاضر بخش خصوصی در این نشست هر یک به بیان معضلات و مشکلات سد راه خود پرداختند که موضوعاتی ازجمله سرمایه‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه همه‌جانبه محصول زعفران، افزایش بهره‌وری و تولید محصول باکیفیت، ارائه راهکار جهت کاهش قیمت تمام شده زعفران، تعیین قیمت زعفران در سال جاری، نهادسازی جهت توسعه صادرات و شناسایی بازار هدف، زعفران تقلبی تولید شده توسط کشور چین، برندسازی و جایگاه‌یابی زعفران تولیدشده از مسائل مطرح شده در این نشست بود. در پایان این نشست به گفته حسین زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی معاونت باغبانی، مقرر شد تا قبل از فصل برداشت زعفران در کم‌تر از دو هفته دیگر نشستی در استان‌ خراسان رضوی با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و فعالان این بخش به‌ویژه زعفران‌کاران برگزار شود و قیمت‌گذاری منصفانه محصول زعفران یکی از اولویت‌های مورد بحث در این جلسه باشد تا از متضرر شدن کشاورز که متحمل زحمات زیادی است جلوگیری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =