کد خبر: 7478
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
گردشگری

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: برخی حوزه‌های گردشگری به نسبت دیگر مشاغل و مجموعه‌های موجود در توریسم از بازگشایی ایجاد شده در شرایط کرونایی به لحاظ خروج از رکود اقتصادی نفع بیشتری می‌برند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، دکتر مژگان ثابت تیموری، پیرامون وضعیت فعلی تاسیسات گردشگری و تبعات بازگشایی آنها اظهار کرد: تبعات بازگشایی بیشتر دامن‌گیر مجموعه‌هایی است که لوکس و گران بوده‌اند و قطعا بازگشایی این مجموعه‌ها با توجه به این که از برخی زیرساخت‌های تعریف شده همچون سالن ورزشی و استخر در هتل‌ها برخوردار بوده و تجمع در آن موجب انتقال بیماری می‌شود، باعث زیان بیشتر مجموعه خواهد شد.

وی افزود: از طرفی عدم فعالیت، حداقل درآمدی که بابت هزینه نگهداری واحد باید تامین شود را به دست نخواهد داد. هزینه نگهداری شامل کنترل تاسیسات، بررسی داخل ساختمان‌ها، نظافت و شست‌وشو و... است که در هر حال از آن‌ها ساقط نمی‌شود. این موارد به عنوان هزینه‌های نگهداری به گونه‌ای نیاز به تامین بودجه دارد که آن هم از طریق حضور گردشگر است. بنابراین چه هتل در حالت خواب بماند و چه گردشگر وارد شود، به لحاظ هزینه نگهداری دو وضعیت مشابه است.

وی افزود: نکته دیگر این که واحد گردشگری در قبال کاری که کارکنان آن انجام می‌دهند، باید پرداختی داشته باشند؛ به ویژه مجموعه‌هایی که پرسنل تمام وقت یا بیمه شده دارند، اگر کار هم نکنند، صاحب واحد گردشگری موظف به پرداخت حداقل دستمزد آن‌ها است. پس چه بهتر که مجموعه فعال باشد و فعالیت اقتصادی آن باعث کسب درآمد برای تامین حداقل‌ها شود.

نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: از یک طرف زمانی واحدهای گردشگری بر اساس پروتکل‌های بهداشتی مورد تایید وزارت بهداشت و گردشگری فعالیت خود را در همان قالب و با ظرفیتی مشخص انجام می‌دهند، به طور مثال، اقداماتی در سالن غذاخوری و نوع غذاها، استریل وسایل و... انجام می‌گیرد، این موارد می‌تواند کمک‌کننده باشد که اگر هم جمعیت قابل توجهی مهمان ورود پیدا کند، مجموعه بتواند هزینه‌ها را کنترل کرده و درآمدی داشته باشد.

ثابت تیموری تصریح کرد: بهترین فضای ایجاد شده برای خروج از رکود و جبران اندک خسارات، فضای پذیرایی‌ها و رستوران‌ها بوده است. اما همچنان هتل‌آپارتمان‌ها به دلیل فضای خاص خود، مشکلاتی دارند. چرا که ورودی آن‌ها اغلب از طریق ورودی برون‌مرزی و یا از طریق گروه‌های پرجمعیت‌تر تامین می‌شده و هنوز چنین تورهای پرجمعیتی اجازه فعالیت گسترده ندارند و بیشتر سفرها به شکل کم‌جمعیت و بعضا تک‌نفره صورت می‌گیرد. بنابراین آنچه منتفع‌تر از فعالیت مجدد شده است، فضاهای پذیرایی بوده، از طرفی سیستم حمل و نقل نیز از این قضیه انتفاع دارد؛ چرا که ورود هر گردشگر حمل و نقل را فعال می‌کند و بنابراین حمل و نقل نیز در رتبه بعدی قرار می‌گیرد به لحاظ این که کسب و کارش را توسعه دهد و مجددا و در طولانی‌مدت به وضعیت قبلی خود بازگردد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، شاید بتوان گفت بدترین شرایط برای مجموعه‌های آبی رخ داده است؛ به ویژه در مشهد که دارای چند مجموعه آبی بزرگ است و از آن‌جا که در این فضاها مردم در محیطی هستند که به راحتی انتقال بیماری می‌تواند اتفاق افتد، حتی با بازگشایی نیز مردم ورود پیدا نمی‌کنند و البته همچنان این محیط‌ها مجوز فعالیت دریافت نکرده‌اند. به این ترتیب، حجم سرمایه‌گذاری بسیار عظیمی نیز برای توسعه این‌گونه فضاهای تفرج‌گاهی اختصاص پیدا کرده است. 

کشورهایی که مبنای اقتصادی توریستی دارند، مخاطبان گذشته خود را با تبلیغات گسترده جذب می‌کنند

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در خصوص راهکارهای یک مقصد برای ایجاد احساس ایمنی از سفر در پساکرونا، با اشاره به تفاوت در انتخاب مقاصد سفر توسط گردشگران بیان کرد: در فضای گردشگری بین‌الملل در این خصوص دو عامل وجود دارد؛ برخی کشورهای هدف گردشگری هستند که مبنای اقتصادی‌شان بر اساس همین گزینه یعنی جذب گردشگر است؛ این کشورها با رعایت پروتکل‌ها و تبلیغات مثبت گسترده دوباره مخاطبان گذشته خود را جذب خواهند کرد. همچنان که در صورت بازگشایی مرزها، کشور ترکیه برای ایرانیان یک مقصد گردشگری ارزشمند به حساب می‌آید. چرا که به این اعتماد می‌رسند این کشور که به لحاظ گردشگری در رده بالا قرار گرفته است، پروتکل‌ها را هم بهتر رعایت می‌کند تا مشتریان خود را از دست ندهد.

ثابت تیموری عنوان کرد: از طرفی در تعدادی از کشورها که نام آن‌ها در رتبه‌بندی ابتلا بالا به چشم می‌خورد، همچون آمریکا، روسیه، آلمان و اسپانیا، باید گفت مردم به دو دلیل کمتر به آن ورود پیدا می‌کنند. یکی آن که هزینه سفر به کشورهای اروپایی به ویژه با وضعیت دلار در کشور ما بسیار سنگین است و ترجیح مردم بر آن است که با چنین هزینه‌ای و در کنار آن نگرانی از ابتلا به بیماری، این سفر را از ذهن خود پاک کرده و مقاصد گردشگری نزدیک‌تر که با فرهنگ اجتماعی و بهداشتی ما هماهنگ‌تر است را انتخاب کنند که در این مورد نیز دو کشور امارات و ترکیه برای گردشگران ایرانی جذاب‌تر خواهد بود.

نقش فرهنگ در انتخاب مقصد گردشگری در شرایط کرونایی

وی افزود: از سوی دیگر، برای مسافران اروپایی مسائلی که ما در ایران به آن توجه می‌کنیم، چندان پررنگ نیست. به این معنا که این کشورها به لحاظ رعایت اصول بهداشتی نسبت به ما کم دغدغه‌تر هستند. به طور مثال، اگر یک ایرانی به کشوری خارجی سفر کند، اولین گزینه برای او این است که هتل مورد اقامتش تمیز بوده و آلودگی صوتی و.. کم باشد. در عین حال اگر یک اروپایی را در اولویت‌های انتخابش با خودتان مقایسه کنید، خواهید دید که او ترجیح می‌دهد مکانی را انتخاب کند که شلوغ‌تر باشد و بیشتر به او خوش بگذرد؛ لذا فضایی که برای اقامتش در نظر می‎‌گیرد چندان برای او معیار و ملاک نیست و شاید خیلی از اوقات آنان هاستل‌ها و مهمان‌پذیرهای کوچک یا هتل‌های کم‌هزینه‌تر را ترجیح می‌دهند تا بتوانند هزینه خوش‌گذرانی خود را تامین کنند و به این لحاظ ما کمی متفاوت‌تر هستیم.

نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: کشورهای عربی نیز ایران را به خوبی می‌شناسند و ترجیح آنان برای ورود به کشور ما بسیار بیشتر از سایر کشورهاست؛ چرا که به لحاظ هزینه‌کرد بسیار منفعت قابل توجهی داشته و ایران عملا مقصدی رایگان برای اعراب به حساب می‌آید. از طرف دیگر کشورهای عربی فرهنگ و آداب و رسوم ما را برای سفرهای خانوادگی خود بیشتر می‌پسندند و لذا ایران مقصد خوبی برای این گروه بوده و فکر می‌کنم ورود آنان به کشور تسهیل بیشتری پیدا می‌کند. مگر این که از طرف کشور خود با محدودیت ورود به ایران مواجه باشند.

ثابت تیموری افزود: بنابر آنچه گفته شد، کسی که به عنوان گردشگر می‌خواهد بین کشورهای مختلف جابه‌جا شود، بسته به این که از چه فرهنگی می‌آید و می‌خواهد به چه فضایی و با چه هدفی ورود یابد، رفتار متفاوت داشته و به این ترتیب انتخاب‌ها و گزینه‌ها متفاوت خواهد بود. با این همه، مردم گردشگری را برای رفع و فاصله از دلزدگی‌ها و خستگی‌ها انتخاب می‌کنند و به محض این که احساس خستگی را در جامعه ببینید، باید نگران  حضور بیشتر و رها کردن فزاینده پروتکل‌ها باشید و مردم دیگر تابع آن نیستند که خود را در قرنطینه سفت و سخت نگه دارند. لذا شیوع بیماری کرونا هرچه طولانی‌مدت‌تر باشد، متاسفانه فرایند خستگی بیشتر بر مردم غلبه یافته و به تبع پایبندی به نکات بهداشتی را بیشتر رها می‌کنند. لذا به نظر نمی‌رسد سفرها کمتر شود، در کشور ما نیز به محض پایان فصل امتحانات فضای گردشگری هیاهوی بیشتری خواهد یافت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =