محمدرضا فاروقی

نایب‌رئیس کمیسیون مدیریت واردات و تسهیل تجارت اتاق ایران گفت: به برندسازی توجهی نمی‌کنیم. در بحث محصولات کشاورزی زنجیره ارزش به‌سمت صادرات کالاهای واسطه‌ای می‌رود و حتی کالاهایی که می‌تواند به‌صورت کالای مصرفی صادر شود، در دسته کالای واسطه‌ای ارسال می‌شود.

محمدرضا فاروقی در گفت‌وگو با «روستانیوز» ادامه داد: اهمیت‌دادن به صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌تواند ما را به مقصود برساند؛ یعنی ارزآوری کالاها را در محصولات کشاورزی بیش‌تر کند. تجهیز بخش کشاورزی به صنایع تکمیلی و تبدیلی سبب می‌شود که کالا باارزش افزوده بیش‌تری فروخته شود و از طرفی می‌توانیم به این شکل روی برندسازی محصولات کشاورزی هم کار کنیم. صادرات محصولات کشاورزی عموماً فله‌ای انجام می‌شود؛ برای مثال کشمش و زعفران به‌عنوان کالای واسطه‌ای به کشورهای همسایه صادر می‌شود و در آن‌جا که به صنایع تکمیلی و تبدیلی مجهزند، با ارزش افزوده بیش‌تر و با قیمت تجاری بالاتر فروخته می‌شود و این شامل کل تجارت خارجی ماست. 
او تأکید کرد: باید اهدافمان حرکت به‌سمت اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا باشد و به کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای بیش‌تر توجه کنیم؛ چون ارزآوری بیش‌تری خواهد داشت. 
فاروقی گفت: کالاهای ما به کشورهای همسایه مانند امارات می‌رود و در آن‌جا با بسته‌بندی شکیل و سورت‌شده صادر می‌شود و محصولات ما با این صادرات مجدد ارزش‌ افزوده فراوانی به خود می‌گیرد.
نایب‌رئیس کمیسیون مدیریت واردات و تسهیل تجارت اتاق ایران ادامه داد: در مرحله اول باید آموزش لازم را به صادرکنندگانمان بدهیم و شرکت‌های توسعه صادرات را فعال کنیم تا بتوانند به صادرکنندگان آموزش صحیح بدهند که اتاق بازرگانی می‌تواند نقش مهمی در این عرصه ایفا کند تا ارزآوری بیش‌تری داشته باشیم.
 فاروقی ادامه اظهار داشت: می‌توانیم درمورد کالاهای صادراتی خام‌فروشی نکنیم، آن‌ها را فرآوری کنیم و جزو کالاهای مصرفی قرار دهیم. اگر توانستیم صادرکننده این محصولات را توجیه کنیم که فرآوری چه مزایایی برایش دارد، این‌گونه می‌توانیم در بحث برندسازی هم کار کنیم.
او گفت: در بحث برندسازی زمانی می‌توانیم مالکیت فکری و حقوقی را رعایت کنیم که در کشور خودمان قوانین اجرایی شود تا در کشورهای دیگر نیز مورد توجه قرار بگیریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =