کد خبر: 7462
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
کلزا و گندم

 کارشناس مسئول کنترل علف‌های هرز جهاد کشاورزی البرز گفت: اگر به طور متناوب یعنی یکسال در میان در زمین کشاورزی کلزا و گندم کاشته شود بسیاری از مشکلاتی که در حال حاضر کشاورزان در بحث علف‌های هرز و آفات با آنها مواجه هستند  مرتفع می‌شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، محسن سرحدی با اشاره به اهمیت افزایش کشت کلزا برای تامین روغن مورد نیاز کشور اظهار کرد: تولید دانه های روغنی از جمله کلزا نقش به سزایی در تولید وابستگی کشور به واردات روغن به ویژه در شرایط فعلی دارد.

وی ادامه داد: کشت کلزا علاوه بر اینکه باعث حفظ منافع کشور در بخش کشاورزی می‌شود، نقش به سزایی در پایداری تولید غلات به ویژه گندم دارد.

وی توضیح داد: اگر هر سال و به صورت پیاپی در زمین کشاورزی گندم کاشته شود با افزایش علف‌های هرز و آفات مواجه می‌شویم که مهمترین آنها جودره و چاودار هستند که امکان از بین بردن آنها با هیچ یک از سموم شیمیایی وجود ندارد چون استفاده از سم آسیب زیادی به گندم وارد می‌کند.

وی اضافه کرد: کلزا مواد شیمیایی خاصی در ریشه و ساقه خود دارد که بعد از برداشت و پوسیده شدن باعث کاهش بیماری‌های خاکزی و حفظ سلامت خاک می‌شود.

سرحدی ادامه داد: اگر به طور متناوب یعنی یکسال در میان در زمین کشاورزی کلزا و گندم کاشته شود بسیاری از مشکلاتی که در حال حاضر کشاورزان در بحث علف‌های هرز و آفات با آنها مواجه هستند  مرتفع می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه کشت کلزا نسبت به کشت گندم و جو به شرایط خاص‌تر و رعایت اصول تکنیکی نیاز دارد، افزود: درست است که کشت کلزا در مقایسه با گندم و جو به ظرافت‌های بیشتری نیاز دارد ولی با توجه به اینکه خرید تضمینی آن بیشتر از گندم است، منافع اقتصادی بیشتری برای کشاورز دارد.

وی توضیح داد: طی سال‌های گذشته سطح زیر کشت کلزای استان بیشتر شده و این نشان می‌دهد  انگیزه کشاورزان برای کاشت این دانه روغنی افزایش یافته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =