کد خبر: 7455
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
گندم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۸۲ هزار بهره بردار کار برداشت محصول گندم از ۵۹۰ هزار و ۴۵۰ هکتار اراضی زیر کشت در این استان را آغاز کردند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، محمدصالح احمدی با بیان اینکه برداشت محصول گندم از اول تیر آغاز و تا اواخر شهریور ادامه دارد، اظهار داشت: اکنون برداشت محصول از شهرستان کامیاران آغاز شده و تا ۱۰ روز آینده در دیگر شهرستان ها نیز شروع می‌شود.

وی افزود: در سال زراعی جاری ۵۹۰ هزار و ۴۵۰ هکتار از اراضی استان شامل ۵۸۸ هزار هکتار دیم و ۳۲ هزار هکتار اراضی آبی به کشت گندم اختصاص یافته و پیش بینی ها حاکی از تولید حدود یک میلیون و ۱۳۰ هزار و ۶۰۲ تُنی این محصول است.

احمدی یادآور شد: تعداد بهره برداران محصول گندم استان کردستان در سال زراعی جاری حدود ۸۲ هزار نفر و عملکرد برداشت گندم به صورت متوسط در هر هکتار شامل یک هزار و ۴۰۰ کیلوگرم در مزارع دیم و پنج هزار کیلوگرم در مزارع آبی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: خرید تضمینی این محصول از برنامه های مهم دولت است که پیش بینی می شود در سال جاری حدود ۹۹۸ هزار و ۱۰۷ تُن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان خریداری شود.

احمدی قیمت خرید تضمینی گندم را ۲۵ هزار ریال در ازای هر کیلوگرم اعلام کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد در سال جاری به منظور جلوگیری از سوء استفاده دلالان از وضعیت بازار و تحقق حقوق بهره برداران، ۵۰ درصد بهای گندم خرید شده را در سریع ترین زمان ممکن به حساب آنان واریز کند.

وی تاکید کرد: امسال بهره‌برداران این استان با استفاده از یک هزار و ۸۸۵ دستگاه کمباین شامل یک هزار و ۳۸۵ دستگاه کمباین بومی و ۵۰۰ دستگاه کمباین مهاجرمحصول غلات خود را از مزارع برداشت می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه در راستای نظارت دقیق بر برداشت و کاهش افت کیفی سازمان جهاد کشاورزی نظارت و بازرسی عملکرد کمباین‌های بومی و مهاجر را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: در این راستا ۱۷ گروه بخش خصوص و چندین گروه بخش دولتی تشکیل شده است.

وی اظهار داشت: در هر شهرستان به نسبت سطح کشت گروه‌های دولتی تشکیل شده اما گروه‌های بخش خصوصی شامل چهار مورد بیجار، دیواندره و قروه هر کدام سه مورد، سنندج و کامیاران هر کدام ۲ مورد و دهگلان یک مورد است.

احمدی اضافه کرد: در بانه، مریوان و سروآباد نیز به علت سطح کشت پایین غلات تنها گروه‌های دولتی بر روند کار نظارت دارند.

استان کردستان دارای ۲۸ میلیون هکتار با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان‌های موفق در حوزه کشاورزی باشد.

این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد بوده و دارای حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله)، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

تولید سالانه محصولات کشاورزی کردستان نزدیک به دو میلیون تن است که بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آن شامل انواع محصولات زراعی و بقیه باغی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =