کد خبر: 7453
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
سقز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه اعلام کرد: برداشت سقز در عرصه‌های منابع طبیعی استان بدون اخذ مجوز ممنوع است و با متخلفان در این‌ زمینه برخورد خواهد شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، «ان‌شاالله کولانی» گفت: برای شروع برداشت سقز از درختان بنه استان تاکنون مجوزی از سوی سازمان جنگل‌ها صادر نشده و به همین دلیل باید منتظر دریافت پاسخ از سوی این سازمان باشیم.

وی افزود: با توجه به وضعیت مناسب درختان بنه و بارندگی‌هایی که امسال داشتیم به نظر می رسد که مجوز برداشت سقز از ۵۰ درصد درختان به بهره‌برداران داده شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه، اورامانات را قطب برداشت سقز در استان معرفی کرد و افزود: باتوجه به پوشش گیاهی مناطق برداشت سقز از جنگل‌های بنه شهرستان‌های روانسر، جوانرود، پاوه و ثلاث باباجانی انجام می شود.

کولانی با بیان اینکه سال ۹۷ آخرین برداشت سقز از درختان بنه کرمانشاه انجام شده است، گفت: در این سال ۴۵ تن سقز در استان به دست آمد که ۵۰ درصد آن در داخل کشور مصرف و ۵۰ درصد دیگر به کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس صادر شد.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

۹۶۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ نیز در استان کرمانشاه وجود دارد.

در این استان همچنین سه منطقه حفاظت شده شامل منطقه حفاظت شده بیستون با ۵۴ هزار هکتار، بوزین و مره‌خیل در پاوه با ۲۳ هزار هکتار و قلاجه هم با حدود ۴۳ هزار هکتار وجود دارد.

سقزگیری درماههای تیر و مرداد و یا ایجاد شیار روی درختان بنه انجام می شود .
سقز که افراد بومی بیشتر به صورت ادامس ازان استفاده می کنند درصنایع داروسازی ساخت شکلات و ادامس وبعضی مصارف صنعتی نیز کاربرد دارد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =