کد خبر: 7449
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
قدیری موافق

یک فعال بخش خصوصی گفت: محدودیت‌های ارزی کشور باعث شده دولت توزیع دلار ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی را در سال ۹۹ نصف و حداکثر به ۸ میلیارد دلار محدود کند.

به گزارش روستانیوز به مقل از مهر، مجید موافق قدیری، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان  با بیان اینکه محدودیت‌های ارزی کشور باعث شده که دولت توزیع دلار ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی را در سال ۹۹ نصف و حداکثر به ۸ میلیارد دلار محدود کند، گفت: آمار سه ماهه بانک مرکزی نشان می‌دهد که دولت برای تأمین همین میزان ارز ۴۲۰۰ تومانی هم مشکلات جدی دارد و برای همین است که هفته‌ای یک کالا را از لیست ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج می‌کند.

وی تصریح کرد: بنابراین معادله پیچیده‌ای نیست که بگوییم دولت حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه نهاده‌های دامی را به واردکننده می‌دهد و واردکننده بخشی از یارانه را نگه می‌دارد و بقیه آن را منتقل می‌کند به دلال. دلال نیز بخشی از یارانه را نگه می‌دارد و بقیه آن را می‌دهد به عمده‌فروش. عمده‌فروش بخشی از یارانه را نگه می‌دارد و مابقی را به خرده فروش می‌دهد و تا کالای مورد نظر بدست مصرف‌کننده برسد، چیزی از ۶۰ هزار میلیارد تومان نمانده است.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: برای یارانه ای که دولت بر روی ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهد، به افزایش رفاه عموم مردم منجر نشده است و اگر دولت ۶۰ هزار میلیارد تومان را مستقیماً به کارت مردم واریز کند، این یارانه به جای اینکه نصیب دلال رانتی شود، به همه مردم می‌رسد و به بهبود رفاه کمک می‌کند؛ ضمن اینکه از التهاب بازار ارز می کاهد؛ البته رفاه دلال نیز کمتر می‌شود.

به گفته وی در ۲ ماهه امسال ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۷۰۰ تن جو، کنجاله و ذرت به ارزش ۶۵۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار وارد کشور شده که از نظر وزنی واردات ذرت ۱۸ درصد افزایش، جو ۱۸ درصد کاهش و کنجاله سویا ۳۷ درصد کاهش داشته است. همچنین از نظر ارزشی به ترتیب ۱۴ درصد افزایش، ۲۵ درصد کاهش و ۴۴ درصد کاهش ثبت شده است ضمن اینکه مجموع واردات این نهاده‌ها از نظر وزنی ۱ درصد کاهش و از نظر ارزشی نیز ۱۲ درصد کاهش داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =