کد خبر: 7446
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
منابع

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: مرحله نخست الگوی کشت که سال‌ها برای انجام آن تحقیقات انجام شده از پاییز امسال عملیاتی می‌شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از  تسنیم، جواد وفابخش افزود: در مرحله نخست الگوی کشت در مناطقی که ظرفیت بالاتری برای تولید محصولات کشاورزی دارند و به عنوان قطب تولید این محصولات شناخته می‌شوند اجرایی می‌شود.

وی تاکید کرد:​ برنامه الگوی کشت مبتنی بر مطالعات آب، خاک، اقلیم و اقتصاد کشور تدوین شده و تکلیف قانونی دولت است که از پاییز امسال با کمک دستگاه‌های ذیربط، تشکل‌ها و کشاورزان اجرایی شود.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی افزود: در مرحله نخست مشوق‌هایی مانند افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها، اثرگذاری بر روی قیمت، تخصیص آب بر اساس سند الگوی کشت، روش‌های خرید محصول، ​ روش‌های بازاریابی صادرات، کاهش تعرفه انرژی و صادرات و افزایش تعرفه واردات محصولات رقیب برای کشاورزان در نظر گرفته شده است.

وفابخش گفت: بر این اساس، برای کشاورزان مشخص می‌شود که کدام محصول در چه فصلی و در چه مناطقی باید کشت شود تا بهره وری حداکثری حاصل شود.

وی افزود: این الگو در مناطقی که منابع حداکثری دارد مانند خوزستان و بخش‌هایی از شمال کشور، اجرایی می‌شود و الگوی کشت بر اساس جانمایی فعالیت‌های کشاورزی و تولید در مناطق هدف ساماندهی شده و چنان چه گیاهی در جای خودش بر اساس سازگاری منطقه کشت شود هزینه کشاورز حداقل و عایدی اش بیشتر می‌شود.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: کشاورزی یک بنگاه اقتصادی است بنابراین بهره وری بسیار مهم است و از مهم‌ترین اطلاعاتی که الگوی کشت در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد جانمایی محصولات است.

میزان تولید برنج افزایش می‌یابد

وفابخش با اشاره به اینکه قیمت برنج وارداتی به واسطه حذف ارز دولتی آن افزایش یافته گفت: در همین راستا برنامه‌های مناسبی برای افزایش تولید برنج داخلی و جبران بخشی از این افزایش قیمت در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در استانی مثل خوزستان که وضعیت تامین آب مناسب است انتظار می‌رود در کشت تابستان در وسعت ۱۳۰ هزار هکتار برنج کشت شود.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که تولید برنج امسال حداقل ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

وفابخش ادامه داد:​ برای افزایش بیش از این باید شالی زار‌ها تجهیز شود و این نیاز به سرمایه گذاری دارد که برنامه‌هایی برای این موضوع نیز در دست تدوین و اجرا است.

کشت تراریخته نداریم

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: در برنامه‌های این وزارتخانه به هیچ عنوان کشت محصولات تراریخته وجود ندارد و آماری نیز در این باره در دست نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =