کد خبر: 7411
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
21

تکمیل سد تنگ سرخ نقش مهمی در تامین آب آشامیدنی شهر یاسوج و روستاهای مسیر آن، آب کشاورزی شهرستان های بویراحمد و دنا، تقویت رودخانه بشار و بهبود گردشگری دارد و با وجودی که کلنگ احداث آن در سال ۱۳۹۰ به زمین زده شد تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، با توجه به بارندگی ۱۱ میلیارد متر مکعبی کهگیلویه و بویراحمد در سال، کنترل سیلاب، بحران خشکسالی و جلوگیری از خسارت به سازه‌های موجود در حاشیه رودخانه (بشار) از دیگر مزایای احداث سد تنگ سرخ است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد روز دوشنبه در خصوص مزیت های سد تنگ سرخ گفت: این سد می تواند آب آشامیدنی شهر یاسوج و روستاهای مسیر به ‌میزان ۲۵.۵ میلیون متر مکعب در سال، آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان ۴۲.۴ میلیون متر مکعب، آب زیست محیطی رودخانه به میزان ۳۳ میلیون مترمکعب را تامین کند و سبب توسعه گردشگری و امکانات تفریحی و سیاحتی با توجه به جذابیت توریستی منطقه شود.

آرش مصلح افزود: کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت به سازه‌های موجود در حاشیه رودخانه از دیگر مزایای احداث سد تنگ سرخ است.

وی تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد در ۶ ماهه نخست هر سال با مشکل خشکسالی و ۶ ماهه دوم با سیلاب روبرو است و این دو موضوع همیشه دغدغه مهم مسئولان استانی بوده که با احداث سدهای مخزنی و مهار این میزان بارندگی مشکلات به حداقل می‌رسد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: در بارندگی های سیل‌آسای سال گذشته پنج هزار میلیارد ریال به مزارع پرورش ماهی در مناطق مختلف این استان خسارت وارد شد در حالی که برای احداث سد تنگ سرخ تنها سه هزار میلیارد ریال نیاز است.

مصلح عنوان کرد: تامین آب آشامیدنی شهر شیراز به میزان ۷۲ میلیون مترمکعب نیز از دیگر مزایای سد تنگ سرخ است که این میزان آب مازاد بر نیاز این استان کهگیلویه و بویراحمد است.

وی تاکید کرد: سد تنگ سرخ در ال حاضر، ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما تلاش بر این است که تا پایان امسال به ۷۰ درصد برسد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: همچنین با توجه به برنامه‌ریزی‌ های انجام شده ۴۵ روز دیگر عملیات انحراف آب سد تنگ سرخ اجرایی می‌شود.

وی بیان کرد: هم اینک احداث سدهای مختلفی از جمله سیوکی جلیل، آب نهر، شبلیز و غیره در شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در دست مطالعه بوده که در صورت اجرا و بهره برداری از این سدها، بسیاری از مشکلات استان در زمینه منابع آبی از جمله تامین آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی رفع می‌شود.

مصلح افزد: ناکافی بودن اعتبارات و سخت گذر بودن مناطق از مهمترین مشکلات اجرای سدهای در دست مطالعه در استان است.

در مطالعات اولیه و گزارش‌های رسیده از مشاور طرح، حدود چهار روستا به طور کامل در حوزه دریاچه سد قرار می‌گیرد.

برخی تاسیسات زیربنایی، ساختمان‌های اداری، اورژانس و خانه بهداشت نیز در حوزه دریاچه سد قرار دارد که آب منطقه‌ای و مشاور طرح نیز میزان خسارات تمام آنها را برآورد و در نقشه اجرایی سد لحاظ شده اند.

همچنین بخش وسیعی از جاده قدیم یاسوج – شیراز با اجرای حوضه آبریز این سد از بین خواهد رفت.

عملیات اجرایی سد تنگ سرخ از سال ۹۰ با حضور مجید نامجو وزیر وقت نیرو آغاز شد.

ساختگاه سد مخزنی تنگ سرخ در ۳۵ کیلومتری یاسوج و بر روی رودخانه بشار واقع شده است.

در نیمه دوم سال ۹۶، مراحل ساخت سد به صورت تعاملی با پیمانکار، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و با کارفرمایی آب منطقه ای استان آغاز شد.

تامین آب شرب یاسوج و روستاهای مسیر به میزان ۲۵.۵ میلیون متر مکعب در سال، تامین آب صنعتی یاسوج به میزان ۱۷ میلیون متر مکعب، تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان ۴۲.۴ میلیون متر مکعب در سال و تامین آب زیست محیطی رودخانه به میزان ۳۳ میلیون متر مکعب از اهداف ساخت این سد عنوان شده است.

سد تنگ سرخ از نوع خاکی با هسته رسی و حجم مخزن ۱۲۵ میلیون مترمکعبی و حجم تنظیم سالیانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

حجم آب تجدید پذیر استان کهگیلویه و بویراحمد ۹هزار ۲۲۳ میلیون متر مکعب است که یک هزار ۷۰ میلیون متر مکعب آن سالانه مهار می شود و ۹۰ درصد آن از استان خارج می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =