س

سپری اذعان داشت :در حال حاضر در بخش کشاورزی استان کردستان۲میلیون و ۹۰۰هزار تن محصول کشاورزی تولید می شود اما باتوجه به ظرفیت بالقوه استان کردستان  زمینه  ارتقاء  تولید تا ۵میلیون تن محصولات کشاورزی در این استان وجود دارد. 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، محمد فرید سپری در چهارمین جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری که به  ریاست جعفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری برگزار شد اظهار کرد : پیش بینی می شود تا پایان سال ۹۹ تولیدات بخش کشاورزی استان از دو نه دهم تولید به ۳میلیون و ۱۰۰هزار تن برسد. 
وی افزود : استان کردستان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی رتبه های برتر کشور را دارد که از این محصولات می توان به رتبه ۲کشوری تولید و خرید گندم با ۱میلیون و ۱۰۲ هزار تن در سال ۹۸ و پیش بینی تولید ۱میلیون و ۱۳۰هزار تن برای سال ۹۹ اشاره کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: در تولید گوشت مرغ رتبه ۹ کشور ورتبه  ۱غرب و شمال غرب کشور، تولید سیب زمینی رتبه ۴کشوری، توت فرنگی اول کشوری و انگور دیم رتبه دوم کشوری به استان کردستان اختصاص دارد.
وی تاکید کرد : استان کردستان همچنین با  تعداد ۲۸۸۴۳ دستگاه تراکتور، ۱۳۸۵ دستگاه کمباین و ۱۵۰۰ دستگاه ادوات دنباله دار ضریب   ۲/۲ اسب بخار رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به بهره مندی استان کردستان از یک وهشت دهم درصد از مساحت کشور افزود:استان کردستان با ۳ درصد بارندگی کشور، ۷ درصد روان آب های کشور و ۱۹ درصد آب‌های تجدید پذیر و باتوجه به ۱۶۴۲مترمکعب سرانه آب تجدید پذیر سرانه در استان کردستان ۳۵۶۲ متر مکعب است که این مهم 
 شرایط بسیار خوبی برای کشاورزی استان رقم زده است.
سپری در ادامه عنوان کرد: استان کردستان نسبت به میانگین کشوری که زیر ۲۲درصد  تجهیز اراضی کشاورزی کشور به سیستم های نوین آبیاری دارد با ۴۳ درصد رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است. 
وی خاطرنشان کرد: سالانه ۲۰۰۰هکتار باغ در استان ایجاد می شود که در سال ۹۸ از ۱۵۱۳ هکتار باغ احداث شده و در مجموع ۴۷هزارو ۶۰۰ هکتار شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار داشت: در بخش دامپروری با افزایش ۲۵۰۰ راس گوساله پرواری در هر دوره به ۱۲هزار راس در هر دوره در استان رسیده همچنین در پروار بندی بره نیز با افزایش ۱۰۰۰ راس در هر دوره در سال ۹۸ به ۱۱۰۰۰ راس در هر دوره رسیده است. 
وی با تاکید بر اهمیت ظرفیت ذخیره سازی و فرآوری محصولات کشاورزی یادآور شد: از ۷۲۰ هزار تن ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی در پایان سال ۹۷ و ایجاد ۱۸۰ هزار تن در سال ۹۸ به ۹۰۰هزار تن تاپایان سال ۹۸ ارتقاء داده شد. 
سپری اذعان کرد : شرکت فراوری محصولات کشاورزی ژینانوش روژ هه لات مریوان  با ۹۷ درصد رشد فیزیکی و ظرفیت سالانه ۲۴۸ هزار تن، در فاز اول با ۲۱۰ هزار تن و و اشتغال ۳۰۰ نفر ایجاد شغل از پروژه های  برتر و آماده به بهره برداری بخش کشاورزی استان کردستان است. 
وی گفت: ایستگاه پمپاژ کیلک، شبکه های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب، پرورش گاو شیری ۲۵۰۰ راسی قروه، مجتمع ایمان طیور و........از  پروژه‌های شاخص بخش کشاورزی استان کردستان است. 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان همچنین از کسب رتبه اول کشوری جذب اعتبارات خسارت سیل خبرداد و گفت: در فروردین ۹۸ به علت وقوع سیل خسارت زیادی به بخش کشاورزی استان وارد شد که با جذب ۱۰۰درصدی اعتبارات بلاعوض ۱۵میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان جذب شد. 
وی در ادامه اظهار کرد: در دهه مبارک فجر سال ۹۸ با ۱۰۰۱ پروژه و اعتباری بالغ بربیش از  ۱۴۷ میلیارد تومان و ایجاد شغل ۱۸۲۵ شغل  اقدامی بسیار ارزنده و قابل قبول بود و در هفته جهادکشاورزی هم با فاصله چهار ماه در بخش کشاورزی مجددا ۲۵۲ پروژه با اعتباری حدود ۷۶ میلیارد تومان به بهره برداری رسید که این نشان از ظرفیت و پتانسیل بخش کشاورزی برای اشتغال و جهش تولید می باشد.
سپری در پایان از ۱۴ پروژه شاخص و مهم برای افتتاح توسط رئیس جمهور به خبرداد و افزود: این ۱۴ پروزه شاخص با اعتباری بالغ بر ۱۲۱۳میلیارد تومان زمینه  اشتغال ۱۳۷۸۲ نفر را فراهم می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =