کد خبر: 7250
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
دام

مدیرکل شبکه دامپزشکی مازندران از مشاهده تب کریمه کنگو در سه شهرستان غرب این استان خبر داد وگفت‌: دامداران این مناطق نسبت به رعایت اقدامات پیشگیرانه نظیر سمپاشی برای جلوگیری از گسترش این بیماری مشترک بین انسان و دام اقدام کنند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، دکترحسین رضوانی گفت: بر اساس بررسی گزارشهای ادارات در  شهرستانهای نوشهر ، چالوس و کلاردشت  این بیماری در نقاطی از این شهرستانها مشاهده شده است.

وی افزود: نامه نگاری های لازم با مسئولان دامپزشکی این مناطق در زمینه همکاری با دامداران و  نحوه آموزش دهی به آن ها و نیز توزیع سم برای مبارزه و پیشگیری از گسترش این بیماری انجام گرفته است ضمن آنکه نقش رسانه ها نیز در آگاهی بخشی مردم به منظور رعایت موازین بهداشتی لازم است.

این مقام مسئول با اشاره به آنکه مقدار ۳ هزار لیتر سم و مواد ضدعفونی کننده میان دامداران به منظور جلوگیری از بروز و گسترش این ویروس در استان توزیع شده است به دامداران توصیه کرد : با انجام اقدامات اولیه پیشگیرانه از جمله سمپاشی دامداری ها می توانند از شیوع این بیماری جلوگیری کنند. 

مدیرکل دامپزشکی مازندران در خصوص این بیماری  گفت : عامل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با گزش کنه ای به نام هیالوما بعنوان میزبان واسط از دامی به دام دیگر انتقال می یابد و یا انسان بطور مستقیم توسط گزش کنه ی آلوده به ویروس، به بیماری مبتلا می شود که سمپاشی اماکن دامی و بدن دام زنده موجب از بین رفتن انگل های خارجی بدن دام از جمله کنه ها می گردد که با قطع زنجیره این بیماری کنترل می شود.

رضوانی  از جمله اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی مازندران را، تهیه و توزیع سم و مواد ضد عفونی کننده به مقدار مورد نیاز برای سمپاشی اماکن دامی و مبارزه با انگل های خارجی بدن دام، تشدید اقدامات نظارتی بهداشتی دامپزشکی در کشتارگاه های دام، مراکز نگهداری و عرضه گوشت، نظارت و کنترل بر تردد خودروی های حمل دام زنده، برگزاری دوره های اموزشی  و ترویجی برای بهره برداران و توزیع پمفلت های آموزشی و نصب بنر در اماکن مرتبط برشمرد .

تب کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری خونریزی دهنده تب دار حاد است که بوسیله کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می شود. این بیماری در فصل‌های گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع می‌یابد.       

عامل تب کریمه کنگو نوعی کنه است که از بدن دام ها به عنوان میزبان استفاده می کند. این بیماری چون اولین بار در سال ۱۹۴۴ در منطقه کریمه در شبه‌جزیره‌ اوکراین مشاهده شد ، این نام را به خود گرفت .
سردرد، تب بالا، درد کمر، درد مفاصل، درد شکم و استفراغ ،چشمان قرمز، سرخ شدن صورت، سرخ شدن حلق و نقاط قرمز روی سقف دهان از علایم اولیه بیماری تب کریمه کنگو در انسان است.

استان مازندران با داشتن ۷۵۰ هزار راس دام سنگین رتبه اول و با ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار راس دام سبک جایگاه نهم کشور را دارد .
بر اساس آمارهای رسمی تنها ۸۰ دامداری صنعتی در مازندران وجود دارد و بقیه دامداری های استان کوچک و سنتی است و به خاطر جا به جایی فصلی در ییلاق و قشلاق ضریب شیوع انواع بیماری ها را افزایش می دهند .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =