آب، کشاورزی و زندگی

سرانجام و پس از گمانه‌زنی‌های فراوان، سکان هدایت سازمان تعاون روستایی به علیرضا غنی‌زاده سپرده شد؛ انتخابی که نه‌تنها کارشناسان، که شمار قابل‌توجهی از نمایندگان مجلس هم بر آن مهر تأیید زدند.

غنی‌زاده پیشینه مدیریتی و اجرایی درخور توجهی دارد. یک دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی ‌و تجربه موفق وی در جایگاه مدیرعاملی مجتمع اقتصادی هلدینگ توسعه کشاورزی و دامپروری کمیته امداد امام خمینی (ره)‌ از او تصویر مدیری کارآمد و گره‌گشا از معضلات را به نمایش ‌می‌گذارد؛ مدیری که نشستن او بر مسند یکی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی نویدبخش تحولی عظیم در سازمان تعاون روستایی است؛ سازمانی که به‌گفته وی، ‌می‌تواند به‌عنوان یکی از بازوهای مهم وزارت جهاد کشاورزی در ارتقای امنیت غذایی و اقتصاد بدون نفت کارساز باشد، نشاط را به جامعه ۵/۴ میلیونی بهره‌بردار کشاورزی بازگرداند و منطبق با سیاست‌های رئیس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی، بستر لازم را برای جهش تولید فراهم سازد.

نخستین روزهای کاری هر مدیر ارشدی آن‌قدر پرمشغله است که کم‌تر مجالی برای مصاحبه با اصحاب رسانه وجود دارد؛ باوجوداین، غنی‌زاده یکشنبه هفته گذشته به‌رغم مشغله زیاد و تردد شخصیت‌های متعدد در دفتر وی، با روی گشاده از خبرنگار روزنامه «روستانیوز»، نخستین و تنها روزنامه کشاورزی‌، منابع طبیعی و محیط‌زیست کشور، استقبال کرد و در لابه‌لای بازدیدهای خود به پرسش‌ها پاسخ داد تا نشان دهد که جایگاه رسانه را به‌خوبی ‌می‌شناسد و برای آن ارزش قائل است.

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی اما روز یکشنبه هفته پیش با نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌ها هم نشست داشت تا آن‌ها در نشستی صمیمی، ‌بی‌واسطه مطالبات خود را با وی در میان بگذارند؛ زیرا غنی‌زاده معتقد است تشکل‌ها و اتحادیه‌ها جایگاه مهمی‌ در تصمیم‌سازی و ارائه راهبرد برای بازگرداندن سازمان تعاون روستایی به ریل اصلی و انجام رسالت این سازمان دارند.

تلاش برای رفاه کشاورزان

فصل‌الخطاب گفته‌های غنی‌زاده در گفت‌وگو با «روستانیوز» در دستور کار قرار گرفتن منویات مقام معظم رهبری، سیاست‌های رئیس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی برای ارتقای امنیت غذایی کشور و تأمین محصولات مورد نیاز سبد غذایی ۸۰ میلیون ایرانی است.

او دراین‌باره گفت: با توجه به این‌که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رئیس‌جمهور تأمین امنیت غذایی و رفاه جامعه عشایر و کشاورزان زحمتکش است، سازمان تعاون روستایی از تمام ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خود برای رسیدن به این اهداف استفاده خواهد کرد و در این مسیر قطعاً دست همه تشکل‌ها و اتحادیه‌ها را برای همیاری ‌می‌فشارد.

غنی‌زاده به نکته ظریفی هم اشاره کرد و افزود: در کنار برنامه‌هایی که برای ارتقای معیشت کشاورزان و بازگرداندن نشاط و امید به جامعه 4/5 میلیون بهره‌بردار در دستور کار سازمان تعاون روستایی قرار گرفته است، تلاش ‌می‌کنیم از ظرفیت‌های این سازمان برای شناخت، ایجاد، تثبیت و توسعه بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی نیز استفاده کنیم.

او با اشاره به این‌که تعاون روستایی از خانواده بزرگ کشاورزان تشکیل شده است، گفت: هر خانوار کشاورز قابلیت فراوانی برای تحقق رونق و جهش تولید دارد؛ بنابراین اگر ۵/۴ میلیون بهره‌بردار در کنار هم قرار بگیرند و با برنامه‌ریزی و جهت‌گیری درست در راستای اقتصاد مقاومتی و رونق و جهش تولید قدم بردارند، هم منویات مقام معظم رهبری برآورده ‌می‌شود و هم دغدغه‌های به‌حق ریاست محترم جمهور برطرف ‌می‌شود. البته لازمه تحقق این هدف‌ برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف و بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و خرد جمعی متخصصان و صاحب‌نظران است.

حرکت به‌سوی تحول در سازمان تعاون روستایی

سرپرست سازمان تعاون روستایی ‌تأکید کرد: به‌رغم مشکلات و تنگناهایی که وجود دارد، برنامه‌هایی تدارک دیده‌ایم که خروجی آن باعث تحول در سازمان تعاون روستایی می‌شود. برای تحول در سازمان تعاون روستایی و بخش کشاورزی کشور از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد و از تمام ظرفیت‌های موجود، به‌ویژه همفکری تشکل‌ها، اتحادیه‌، نخبگان، استادان دانشگاه، صاحب‌نظران، کارشناسان و منتقدان دلسوز استفاده خواهیم کرد.

کارهای مثبت مدیران پیشین را ادامه ‌می‌دهیم

وی درباره انتقاداتی که به مدیریت قبلی تعاونی روستایی وارد بود، مبنی بر این‌که این سازمان از مسیر اصلی و قانونی خود در مسیر پاسخگویی به مطالبات بهره‌برداران، استفاده از نظر تخصصی کارشناسان، تولید و بازاررسانی محصولات دورمانده، گفت:‌ قطعاً در تمام دوره‌ها و دوره قبل نیز اتفاقات مثبت افتاده است، اما نقد هم باید منصفانه باشد؛ کسانی که به مدیران قبلی انتقاد دارند باید خود را در آن شرایط بگذارند و ببینند چه عاملی باعث شده تا بعضی برنامه‌ها اجرا نشود، اما در مجموع سعی خواهیم کرد کارهای مثبت را ادامه دهیم و موانعی را که بر سر اجرایی نشدن سایر وظایف تعاون روستایی وجود دارد، برطرف کنیم.

غنی‌زاده افزود: یکی از برنامه‌های اصلی ما کمک گرفتن از تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و مشورت گرفتن از افراد صاحب‌نظر و کارشناسان است. وظیفه ما طبق قانون برنامه‌ریزی و تلاش برای حل مشکلات است. باید بازارهای هدف را شناسایی کنیم و تولید را سروسامان دهیم و ارتباط تنگاتنگی بین مجموعه‌هایی که در این زمینه دخیل هستند، ایجاد کنیم.

تعامل با مردم

وی ادامه داد: تعامل با بخش خصوصی که همان مردم هستند، از دیگر اهداف ماست و حتی جلسه‌هایی هم با آن‌ها برگزار کرده‌ایم تا مشکلات خود را بگویند و به ما راهکار ارائه دهند تا این موانع را برطرف کنیم. تشکل‌ها هم باید به این باور برسند که نقش تأثیرگذاری دارند.

رسانه‌ها هم نقد کنند و هم راهکار بدهند

غنی‌زاده با اشاره به نقش تأثیرگذار رسانه‌ها در بیان مشکلات و با تأکید بر تعامل با آن‌ها، گفت:‌ رسانه رکن چهارم دموکراسی است و جایگاه والایی در جامعه دارد. تمام رسانه‌ها اعم از دیداری، نوشتاری، تصویری، مجازی و...، با توجه به این‌که از بیرون به فضای یک مجموعه نگاه می‌کنند، ‌می‌توانند راحت‌تر آن را نقد و بررسی و انحرافات و مشکلات را هم به ما گوشزد کنند. قطعاً شنونده نقدهای آن‌ها هستیم، به‌شرطی‌که انتقادها سازنده و با وجدان کاری باشد و در کنار نقدی که وارد ‌می‌شود، راهکار هم به ما ارائه دهند.

وی اضافه کرد: انتظار ما از رسانه‌ها به غیر از انعکاس اخبار، معرفی افراد و انعکاس نظرات کارشناسی آن‌هاست؛ برای مثال شاید در نقطه‌ای از کشور فرد صاحب‌نظری وجود دارد که با یک رسانه مصاحبه کرده و نظرات خوبی داشته است؛ آن رسانه ‌می‌تواند چنین افرادی را معرفی کند تا از نظراتش بهره‌مند شویم.

سرپرست تعاونی روستایی با اشاره به سوابق اجرایی خود گفت:‌ قبل از تعاون روستایی حدود پنج سال مدیر بخش کشاورزی و دامپروری کمیته امداد امام خمینی (ره) بودم که در این سمت با کمک مجموعه توانستیم موفقیت‌های بسیاری در حوزه زراعت، باغبانی، گیاهان دارویی، دامداری و... کسب کنیم.

غنی‌زاده افزود: مهم‌ترین هدف ما در مجموعه کمیته امداد اشتغال‌زایی برای محرومان و کمک به تولید کشور بود که با کمک دوستان و افراد توانمند و دلسوز و با روحیه جهادی که وجود داشت، توانستیم کارنامه مناسبی ارائه دهیم؛ به‌طوری‌که وقتی مجموعه را تحویل گرفتیم، تمام شرکت‌ها زیان‌ده بودند، اما با مدیریت، برنامه‌ریزی و تلاش شبانه‌روزی نه‌تنها تمام شرکت‌ها از زیان خارج شدند، بلکه به سود ۸۰ برابری هم رسیدند.

وی ادامه داد: ‌این ۸۰ برابر شدن سود مبتنی بر کارهای مختلفی بود که ساماندهی امور، آموزش، بهره‌وری و مدیریت هزینه، استفاده از علوم روز در بخش آبیاری، تعریف الگوی کشت، پایش خاک، بهداشت و جیره غذایی برای کاهش استفاده از نهاده‌های دامی، تولید بذر و.. ازجمله آن‌هاست.

غنی‌زاده اضافه کرد: کشاورزی نوین و الگوی کشت نقش مهمی‌ در کاهش هزینه و افزایش تولید ‌دارد که قطعاً تأکید بسیاری بر این موضوع داریم.

سرپرست سازمان مرکزی تعاونی روستایی گفت:‌ تعاون روستایی ‌می‌تواند با مشارکت کشاورزان و استفاده بهینه و مطلوب از منابع و نیروی انسانی و فنی سبب افزایش تولیدات و درآمد کشاورزان و در نهایت توسعه در بخش کشاورزی و به‌تبع آن توسعه روستایی شود و قطعاً ما هم برای دست‌یابی به این هدف از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

گفتنی است اکنون چشم 4/5 میلیون بهره‌بردار بخش کشاورزی به سیاست‌های مدیری است که بی‌توجه به حاشیه‌ها، فقط به ارتقای کیفیت زندگی آنان و تأمین امنیت غذایی کشور فکر ‌می‌کند و از همه صاحب‌نظران‌، متخصصان‌، دانشگاهیان، تشکل‌ها و اتحادیه‌ها و نیز اصحاب رسانه برای تحقق این اهداف یاری ‌می‌طلبد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =