شمس‌الله شریعت‌نژاد

عضو سابق کمیسیون کشاورزی مجلس دهم در خصوص بهره‌وری مرغ سایز در کشور و مزایای تولید آن می‌گوید: در همه دنیا مرغ تا سن حداقل ۴۰ روز کم‌ترین ضایعات و بیش‌ترین بازدهی را دارد و ضریب بهره‌وری آن بالا می‌رود و در سن پایین به کشتارگاه برده می‌شود، ولی در کشور ما مرغ چهار کیلویی هم یافت می‌شود؛ زیرا به‌علت فرهنگی که داریم، مرغ بزرگ‌تر را می‌پسندیم، اما در دنیا این‌گونه نیست و نمی‌گذارند مرغ چربی اضافه بگیرد و وزن اضافه کند و هزینه تولید هم بالا ‌رود، زیرا تولید مرغ در این صورت بهره‌وری بالایی ندارد. تولید مرغ سایز از نظر بهداشتی هم برای همه به‌صرفه‌ است.

 شمس‌الله شریعت‌نژاد در گفت‌وگو با «روستانیوز» می‌افزاید: مرغی که باید ۳۶ تا ۳۷ روزه به کشتارگاه برود، تا ۴۵ روز در سالن نگه داشته می‌شود که هزینه‌ای اضافه به مرغدار تحمیل می‌کند. در این صورت چربی مرغ افزایش پیدا می‌کند که چربی اضافی از خوردن نهاده اضافه است و در نهایت این چربی‌ها دور ریخته می‌شود.

 شریعت‌نژاد در خصوص تولید مرغ سایز و ارتباط آن با واردات ذرت و سویا می‌گوید: وقتی مصرف داخلی کم‌تر شود و مرغ سایز تولید کنند، نهاده‌ها که همان ذرت و سویاست هم کم‌تر استفاده می‌شود؛ درنتیجه در واردات این نهاده‌ها صرفه‌جویی می‌شود و به اقتصاد کشور کمک زیادی می‌کند.

او می‌گوید: اجرای این طرح برای تولیدکنندگان و همچنین مصرف‌کنندگان مزایای زیادی دارد؛ زیرا بهره‌وری بالا می‌رود، هزینه تولید پایین می‌آید و زنجیره غذایی زودتر و راحت‌تر تکمیل می‌شود. مرغ‌های کم‌وزن که همان مرغ سایز است، از نظر بهداشت و سلامت برای جامعه مفیدتر هستند و با صادر شدن به اقتصاد کشور کمک به‌سزایی می‌کنند؛ درصورتی‌که اگر مرغداران این طرح را اجرا نکنند، مصرف‌کننده ضرر می‌کند و هزینه‌ای که برای یک مرغ می‌کند، بیش‌تر می‌شود، مرغ دورریز بیش‌تری خواهد داشت و سلامت کم‌تری خواهد داشت.

مرغ ۳ تا ۴ کیلویی در بازارهای صادراتی خریداری ندارد

 شریعت‌نژاد با بیان این‌که در بازارهای صادراتی مرغ سه تا چهارکیلویی خریداری ندارد، می‌گوید: در تمام کشورها مرغ سایز مدنظر مشتریان است. در تبلیغات اصلاً درست کار نکرده‌ایم، زیرا در تلویزیون و مطبوعات تبلیغ مرغ سایز را نمی‌بینیم. باید کسانی که در حوزه تغذیه کار می‌کنند، درمورد مزایای این نوع مرغ با مردم بیش‌تر صحبت کنند.

او درمورد ضرورت‌های اجرای این طرح در وزارتخانه‌ها می‌گوید: وزارت بهداشت و درمان و وزارت جهاد کشاورزی که در رأس این موضوع و متولی تولید در این بخش هستند، می‌توانند کمک بیش‌تری برای پیشبرد این طرح بکنند. در کل اگر جامعه از این نوع مرغ استقبال کند، تولیدکننده متناسب با ذائقه مصرف‌کننده عمل می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =