کد خبر: 7162
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴
تولید نهال

 یکی از تولیدکنندگان نهال گفت: به‌دلیل تحریم­ها مواد اولیه به‌سختی به‌دستمان ‌می‌رسد و این درحالی است که نمی­دانیم‌ این مواد تقلبی است یا اصل. علاوه‌بر این معضل، بسیاری از تولیدکننده­ها به بستر اولیه تولید نهال نیازمندند که مدت‌هاست به‌دست دلالان افتاده.

شکوفه شهرزاد در گفت‌وگو با «روستانیوز» اظهار داشت: عدم تخصیص ارز دولتی گریبان این بخش را هم گرفته است. بارها درخواست داده­ایم تا ارز دولتی در اختیارمان قرار دهند تا بتوانیم بخشی از واردات را با قیمت پایین‌تر انجام دهیم، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده و با افزایش قیمت­ها مواد اولیه را با قیمت بالا تهیه می­کنیم، درحالی‌که اجازه افزایش قیمت­ها را نداریم.

وی افزود: به‌دلیل افزایش بی‌رویه مواد مصرفی، بسیاری از شرکت­ها در حال ورشکستگی هستند و برخی دیگر هم نهال­های تولیدیشان به‌دلیل عدم رعایت استانداردها افت کرده و از نظر کیفی مورد تأیید نیست. برخی تولیدکنندگان هم اصول را رعایت نمی­کنند؛ چراکه اگر قرار باشد به‌شیوه اصولی تولید کنند، هزینه‌هایشان چندین برابر خواهد شد. گاهی هم مجبور می‌شوند نیروهایشان را اخراج و حتی واحد خود را تعطیل ‌کنند.

امکانات بدهند، تولید نهال ۳ برابر ‌می‌شود

شهرزاد با بیان این‌که در سال ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نهال تولید می­کند، اظهار داشت: توانایی تولید یک‌میلیون نهال را در سال داریم و بدیهی است اگر امکاناتی که برای تولید نیاز داریم، با قیمت مناسب در اختیارمان قرار بگیرد، می­توانیم در مسیر توسعه قرار بگیریم.

این تولیدکننده نهال خاطرنشان ‌کرد: به‌عنوان کسی که در این حوزه فعالیت می­کنم، بارها از طریق انجمن به وزارتخانه اعلام کردیم که یک خط وارداتی به تولیدکنندگان اختصاص بدهد تا بتوانند به‌راحتی واردات را انجام بدهند، چراکه بسیاری از اجناس در گمرک مانده و ترخیص نشده است؛ درحالی‌که اگر ارز دولتی به آن­ها اختصاص یابد، بخشی از مشکلات کنونی حل می­شود.

دولت به‌جای حمایت از تولیدکننده، محصول وارد ‌می‌کند

شهرزاد ‌گفت: متأسفانه دولت محصول را از خارج وارد می­کند، اما از تولیدکننده داخلی حمایت نمی­کند و امکان افزایش قیمت را به تولیدکننده داخلی نمی­دهد، درحالی‌که ظرفیت بسیاری برای تولید محصولات در کشور وجود دارد.

وی ‌افزود: درحال‌حاضر بسیاری از محصولات و ارقام را ‌می‌توانیم در داخل کشور تولید کنیم، اما به حمایت نیاز داریم، یعنی من به‌تنهایی نمی‌توانم این کار را انجام دهم؛ البته برخی محصولات امکان تولید در داخل کشور را ندارند؛ مثلاً الان با امکاناتی که بخواهیم هورمون­های مورد نیاز برای فرآیند تولید را خودمان تولید کنیم، فاصله داریم. به همین دلیل برای برخی کالاها باید راهکاری بگذارند تا واردات آن به‌سهولت انجام شود. باوجود این، من به‌عنوان تولیدکننده تا جایی که امکان دارد از مواد و تجهیزات قابل‌اعتماد داخلی استفاده می­کنم.

این تولیدکننده در پاسخ به این‌که وزارت جهاد کشاورزی چگونه می­تواند در دوران تحریم­ها محور توسعه کشور باشد و از زیر سایه وزارت صمت خارج شود، ‌گفت: وزارت جهاد کشاورزی می­تواند نقش مهمی ‌در این زمینه داشته باشد، دست رانت‌خوارها را از سیستم کوتاه کند و اجازه دهد بخش­های توانمند فعالیت کنند.

امور را به متخصصان بسپارید

به‌گفته وی، یکی از مشکلات عمده این است که کارهای اصلی و بزرگ در دست متخصصان نیست؛ بنابراین با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم. اگر متخصصان کشور را مدیریت کنند، قطعاً به نتایج مثبتی خواهیم رسید. وزارت جهاد کشاورزی ‌می‌تواند در امر صادرات ورود کند، اما این وزارتخانه در برخی زمینه­ها ضعف­هایی دارد که باید آن را برطرف کند.

شهرزاد با اشاره به این‌که وزیر جهاد کشاورزی باید کارهای کلان را به متخصصان بسپارد، تأکید ‌کرد: خاوازی باید از افراد متخصص در مدیریت بخش­های مختلف استفاده کند. در کشور ما کارهای غیرکارشناسانه بسیاری انجام شده است؛ برای نمونه جنگل­کاری به‌دست افراد غیرمتخصص و به‌غلط انجام می­شود؛ درصورتی‌که افراد متخصص و توانمندی داریم که اگر این افراد در پست‌های مدیریتی قرار گیرند، به نقطه مثبتی می‌رسیم. این نکته از مواردی است که وزیر باید به آن توجه کافی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =