کد خبر: 7151
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
دام

 شرکت بیوتکنولوژی داکوتای جنوبی از آنتی‌بادی گاوها برای مقابله با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ استفاده کرد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، محقق این تحقیق امش ادلجا، پزشک بیماری‌های عفونی مرکز ایمنی دانشگاه جان هاپکینز اظهار کرد: هدف از این تحقیق بررسی موارد مختلف در پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

شرکت‌های مختلف برای تولید آنتی‌بادی‌ها در درمان یا پیشگیری از بیماری‌ کووید-۱۹  منابعی مانند سلول‌های کشت‌شده یا گیاهان را بررسی کردند. اما محققان این تحقیق، تقریبا ۲۰ سال پیش رویکرد جدیدی برای مقابله با عوامل بیماری‌زا  ارائه کردند و در حال حاضر نیز این روش توسط شرکتی در داکوتای جنوبی در مقابله با کروناویروس‌ها ادامه یافته است.

این شرکت برای حمل سلول‌های ایمنی خاص تغییر ژنتیکی در گاوها ایجاد می‌کند تا بر اساس  DNA آن افراد بتواند آنتی‌بادی لازم برای مقابله با کروناویروس جدید تولید کند.

ویلیام کلیمسترا از دانشگاه پیتسبورگ با تجزیه‌وتحلیل قدرت آنتی‌بادی‌های گاوها در مقابله با کووید-۱۹ اظهار کرد: این تغییر حیوانات را قادر می‌سازد مقادیر زیادی آنتی‌بادی انسانی را علیه پروتئین پاتوژن تزریق‌شده به آنها تولید کنند و درواقع، گاوها به‌عنوان یک بیوراکتورغول پیکر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

ادی سالیوان، رئیس و مدیرعامل شرکت بیو درمانی Sab گفت: " گاوها به دلیل خون بیشتر نسبت به حیوانات کوچکتر برای سنتز نسخه‌های پروتئین‌های انسانی منبع بزرگی هستند و خون آنها نسبت به خون انسان دو برابر بیشتر آنتی بادی در هر میلی‌لیتر خون دارد.

وی افزود: اکثر شرکت‌هایی که سعی در تولید آنتی‌بادی در مقابله با کروناویروس کووید-۱۹ دارند، امیدوارند از یک نسخه واحد آنتی‌بادی به‌اصطلاح مونوکلونال تولید انبوه داشته باشند و با این روش این آنتی‌بادی فقط به یک بخش خاص از ویروس متصل می‌شود، اما گاوها آنتی‌بادی‌های پلی‌کلونال تولید می‌کنند و به چندین قسمت ویروس متصل می‌شوند.

سالیوان می‌گوید: "تولید آنتی بادی روش طبیعی  بدن ما در مقابله با بیماری است."

آنتی‌بادی پلی‌کلونال پروتئین‌های گاو را نسبت به آنتی‌بادی‌های مونوکلونال قوی‌تر کرده و حتی با جهش ویروس همچنان موثر خواهد بود.

پیش از همه‌گیری کووید-۱۹ آزمایشگاه این شرکت تحقیقات خود در مورد ایمنی در برابر سارس یا سندرم خاورمیانه با این روش به اتمام رساند و این تحقیقات پشتوانه علمی خوبی برای تحقیقات در مورد کروناویروس کووید-۱۹ شد.

قبل از اینکه گاوها آنتی‌بادی‌ها را در خون تولید کنند، به یک واکسیناسیون اولیه نیاز دارند و واکسن DNA بر اساس بخشی از ژنوم ویروس که سیستم ایمنی بدن را آماده مقابله می‌کند و حاوی سنبله کروناویروس است به گاوها تزریق می‌شود. با این روش هرماه، یک گاو پادتن کافی را برای معالجه چند صد بیمار فراهم می‌کند.

نتایج بالینی تحقیقات این گروه نشان داد که آنتی‌بادی تولیدشده توسط گاوها چهار برابر بهتر از درمان با پلاسما در پیشگیری از ورود این ویروس به سلول‌ها کارایی دارد.

سالیوان در ادامه افزود: زیست‌فناوری امیدوار است که طی دو ماه آینده کار آزمایی بالینی را آغاز کند و هدف از این آزمایش‌ها تزریق آنتی‌بادی خون گاوها در پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ در افراد سالم و بهبود بیماران مبتلابه کووید -۱۹ اعلام‌شده است.

مانیش ساگار، پزشک بیماری‌های عفونی از مرکز پزشکی دانشگاه بوستون گفت: "تا زمانی که امکان تولید آنتی‌بادی توسط گاوها ثابت شود و از نظر اقتصادی نیز مناسب باشد به نتایج آزمایش پادتن‌های حیوانانی در درمان بیماری‌های عفونی شک دارم."

اما جفری هندرسون، متخصص بیماری‌های عفونی  از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس گفت: " آنتی‌بادی‌های گاوی تولیدشده مرحله منطقی بعدی در پلاسما درمانی است و رویکردی مبتنی بر علم و تجربه بیش از یک قرن گذشته است."

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =