کد خبر: 7145
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
حمام تاریخی عنایتی

جمعی از شهروندان آران و بیدگل با نگارش نامه‌ای به مسوولان در مورد حمام عنایتی، خواستار تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری در راستای جلوگیری از تخریب کامل این بنای تاریخی شدند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، چهار حمام تاریخی در مجموع در شهرستان آران و بیدگل وجود دارد که در حال حاضر تنها حمام حاج‌محمد بهره‌برداری می‌شود و سایر اثرها منجمله حمام ثبت ملی عنایتی به حال خود رها شده‌اند.

این حمام که با شماره ۱۶۲۰۲ در سال ۸۵ به ثبت ملی رسیده است و قدمت آن به دوران صفویه و اوایل قاجار برمی‌گردد، تا دهه ۶۰ نیز مورد استفاده عموم قرار داشت اما به تدریج سوت و کور شد.

حمام عنایتی در اختیار اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آران و بیدگل قرار دارد که در این سال‌ها تنها شهرداری نسبت به دیوارکشی بیرونی آن اقدام کرد و کار خاص دیگری برای مرمت مجموعه صورت نگرفت.

بر این اساس جمعی از اهالی محله وشاد آران و بیدگل با نگارش نامه‌ای، نگرانی خود را از بی‌توجهی به این بنا و احتمال تخریب کامل آن ابراز کرده‌اند.

چنان که در این نامه اشاره شده است، حمام عنایتی به مکانی برای انواع ناهنجاری‌های اجتماعی و پناهگاه حیوانات موذی تبدیل شده و امنیت و بهداشت محله را زیر سوال برده است؛ بر این اساس اهالی خواستار تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری در این بنای ثبتی به منظور جلوگیری از تخریب هرچه بیشتر آن هستند.

رغبتی برای احیای بناهای وقفی وجود ندارد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل در این زمینه به ایرنا گفت: ۱۵۳ اثر با ارزش تاریخی اوقافی در شهرستان داریم که ۶۸ بنا ثبت ملی هستند و مشکل اصلی در بناهایی از جمله حمام، آب انبار، گذر و یک خانه تاریخی وقفی این است که بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه‌گذاری به علت کوتاه بودن مدت اجاره‌ها ندارد.

سیدحسین چاکری افزود: حمام تاریخی عنایتی هم یکی از بناهای ثبتی وقفی است که پیش‌تر در اجاره شهرداری بود و با توجه به وضعیت نامطلوب کنونی، نیاز به ورود و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارد.

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاران در صورت افزایش زمان اجاره بهای بناهای وقفی و تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری آمادگی دارند تا با ورود در این زمینه، موجبات رونق گردشگری و افزایش درآمد پایدار را فراهم کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل بیان کرد: هفته گذشته نشستی با حضور معاون مدیرکل اوقاف استان اصفهان، شهرداری و شورای شهر داشتیم که راهکارهای خوبی مطرح و قرار شد هفته آینده در نشستی تصمیم‌های لازم گرفته شود.

تلاش برای تسهیل جذب سرمایه

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آران و بیدگل نیز در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد: تعدادی از بناهای وقفی در شهرستان آران و بیدگل از جمله حمام عنایتی فاقد درآمدی برای اوقاف هستند و اعتبار دولتی هم برای مرمت این بناها وجود ندارد.

مهدی حافظیان افزود: بر این اساس هفته آینده معاون مدیرکل اوقاف استان بازدیدی از حمام عنایتی و سایر بناهای تاریخی وقفی خواهد داشت تا تصمیمی برای برطرف کردن مشکلات واگذاری این بناهای تاریخی به سرمایه‌گذاران گرفته شود.

وی تشریح کرد: مدت واگذاری بنا به عنوان اجاره به بخش خصوصی در قانون محدود تعریف شده است و با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران رغبتی برای اجاره بنا ندارند، با اداره‌کل اوقاف استان در حال رایزنی برای بازنگری قانونی در راستای تغییر شرایط سرمایه‌گذاری هستیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آران و بیدگل اضافه کرد: همچنین قرار شده است که شهرداری فهرستی از بناهای با ارزش تاریخی ارایه دهد و این مجموعه نیز بیشترین همکاری را برای مرمت و واگذاری بناهای وقفی به سرمایه‌گذاران داشته باشد.

بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی تا کنون در استان اصفهان شناسایی شده که یک‌هزار و ۸۵۰ مورد در فهرست اثرهای ملی به ثبت رسیده است.

شهرستان ۱۰۳ هزار نفری آران‌وبیدگل با ۱۴۹ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی ثبت ملی در فاصله نزدیک به ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =