کد خبر: 7142
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
کاوه ملک تنکابن

 دلالان زمین به دنبال فراهم شدن زیرساخت‌های اولیه در روستای کاوه ملک از توابع بخش مرکزی شهرستان تنکابن حداکثر تا چند ماه آینده، از هم اکنون دندان طمع خود را برای تصاحب زمین‌های این روستای بکر و زیبای جنگلی تیز کرده‌اند تا بلکه با فروش آنها به خوش نشین‌ها برای ساخت ویلا سود سرشاری به جیب بزنند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، کاوه ملک در میان جنگل های بکر و دست نخورده هیرکانی قرار دارد و مردمان آن به دامپروری ، کشاورزی و باغداری مشغول هستند . ساکنان این روستا با وجود داشتن آب و هوای مطلوب و طبیعت زیبا و دلنشین از امکانان اولیه زندگی همچون برق ، آب آشامیدنی ، خطوط تلفن ، گاز و راه دسترسی مناسب همچنان بی بهره هستند ولی به گفته مسئولان شهرستان تنکابن با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته ظرف چند ماه آینده زیرساخت های لازم برای ساکنان این روستا فراهم می شود.

در مهرماه سال ۹۶ بود که ایرنا گزارش ' کاوه ملک ، روستائی بدون امکانات در تنکابن ' را منتشر کرد و بازتاب گسترده ای در افکار عمومی و فضای مجازی به همراه داشت و همین موضوع سبب شد تا مسئولان شهرستانی بلافاصله دست به کار شوند و در جهت بهبود وضعیت زندگی مردمان ساکن در این روستا گام های موثری بردارند ، اما با گذشت سه سال ساکنان این روستا همچنان بدون داشتن امکانات اولیه زندگی ، روزگار پرمشقت و طاقت فرسایی را سپری می کنند .

مردم این روستا بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی از فانوس به جای برق ، از اسب و قاطر به جای خودرو ، از آب چشمه به جای آب لوله کشی بهداشتی و از هیزم به جای گاز برای رفع نیاز خود استفاده می کنند.

آب آشامیدنی این روستا در منبع هایی از جنس حلب که اکثرا زنگ زده هستند نگهداری می شود که ضریب آلوده شدن را افزایش می دهد.  خانه های خشتی با ستون های چوبی و سقف های حلبی فرسوده نشان از وخامت اوضاع در این روستا دارد.

در این مدت تلاش های زیادی برای این روستا جهت ارائه خدمات چهارگانه از سوی دستگاه های مربوطه صورت گرفت که هر کدام با مشکلاتی همراه بود و موجب کندی روند اجرایی آنها گردید و با این حال تلاش برای رفع محرومیت ساکنان این روستا همچنان ادامه دارد.

برق رسانی به این روستا نیازمند کاشت تیر های برق در زمین های ملی بود که با مخالفت هایی همراه شد و ایمن سازی راه دسترسی به این روستا نیز باید بعد از حفاری شرکت گاز جهت لوله گذاری به منظور گازدارکردن این روستا صورت می گرفت که نیازمند هماهنگی های بین بخشی بود و زمان زیادی صرف این موضوع گردید. آبرسانی به این روستا نیز نیازمند اخذ مجوز برای چشمه بود که تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

سرانجام پس از برگزاری چندین جلسه هماهنگی و رایزنی های طولانی ، روند خدمات رسانی به این روستا در اواخر سال گذشته شتاب بیشتری به خود گرفت به طوری که بر اساس اعلام دستگاه های مربوطه تا چند ماه آینده امکانات اولیه زندگی مردم این روستا از قبیل آب ، برق ، گاز و راه دسترسی فراهم خواهد شد و مردم بومی منطقه از رفاه نسبی بهره مند می شوند.

گازرسانی تا یک ماه آینده

رییس اداره گاز شهرستان تنکابن نیز در این باره گفت : قبل از پایان سال ۹۸ پیمانکار این پروژه انتخاب شد اما به دلیل برخی مشکلات و شیوع کرونا عملیات اجرایی آن به عقب افتاد.

مسلم روستا با بیان اینکه مصمم به گازدار کردن کاوه ملک هستیم ، افزود : بعد از تعطیلات پیش رو حفاری ها جهت لوله گذاری انجام خواهد شد و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد که تا یک ماه آینده اهالی روستای کاوه ملک از نعمت گاز بهره مند شوند.

اما این تنها اصل ماجرا نیست و قصه پر غصه کاوه ملک تازه از اینجا آغاز می شود. روستای کاوه ملک از آنجا که در مناطق بالادست شهرستان تنکابن و در دل جنگل های هیرکانی قرار دارد از زیبایی های خاص و دلنشینی برخوردار است به طوری که با دیدن مناظر زیبای آن که همچون یک تابلوی نقاشی خودنمایی می کند ، هوس می کنید که ویلایی در اینجا داشته باشید .

بسیاری از ساکنان این روستا به دلیل نبود امکانات به مناطق پایین دست کوچ کرده اند و در حال حاضر تنها ۲۰ خانوار در این روستا ساکن هستند که با فراهم شدن امکانات زندگی ممکن است مهاجرت معکوس صورت گیرد و بر تعداد ساکنان افزوده شود اما با باز شدن پای دلالان زمین به این روستا باید فاتحه کاوه ملک را برای همیشه خواند.

راهسازی تا پایان تابستان

رییس راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان تنکابن نیز در این باره گفت : اگر حفاری های شرکت گاز انجام شود و لوله گذاری به اتمام برسد می توانیم راه دسترسی به کاوه ملک را ایمن سازی نماییم.

تورج فتحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : فعلا اعتباری برای این پروژه نداریم اما به میزان اعتباری که نیاز است کار انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تهیه معدن برای تامین مصالح جهت زیرسازی این مسیر بسیار سخت بود ، اظهار داشت : تا آخر تابستان زیر سازی این مسیر انجام خواهد شد و این پروژه به شکل قابل قبولی به اتمام خواهد رسید.

برق رسانی در اسرع وقت

رییس اداره برق شهرستان تنکابن درباره آخرین وضعیت برق رسانی به روستای کاوه ملک گفت : برای برق رسانی به این روستا نیاز به کاشت حدود ۹۰ تیر برق است که باید از پاییین دست به این منطقه انتقال یابد.

سیروس عمرانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : تاکنون در طول مسیر۱۷ تیر برق کاشته شده اما برای کاشت تمامی تیر ها نیاز به راه دسترسی مناسب داریم تا تیر ها با جرثقیل به بالادست منتقل شود.

وی هزینه اجرای این پروژه را حدود ۲ میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت : اگر این مشکلات نبود پیمانکار ظرف مدت ۲ ماه این پروژه را به اتمام می رساند اما متاسفانه نشد و اعتبار آن برگشت زده شد و اکنون اعتبار دیگری برای آن تخصیص داده اند.

عمرانی با بیان اینکه تمامی تجهیزات از قبیل سیم ها ، کنسول ها و ترانس ها خریداری شده است ، خاطرنشان کرد : خوشبختانه همراهی لازم در این زمینه وجود دارد تا امکانات مورد نیاز برای زندگی به کاوه ملک برسد و چراغ امید مردمان این روستا روشن شود.

کاوه ملک جذاب برای دلالان زمین

یکی از مشاورین املاک تنکابن که سابقه طولانی در زمینه خرید و فروش زمین دارد در این باره گفت : به دلیل آنکه قیمت زمین در شهرستان های همجوار افزایش چشمگیری در چند هفته اخیر داشته بسیاری از متقاضیان اقدام به خرید زمین های روستاهای اطراف این شهرستان کرده اند.

سامان رحمانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : هم اکنون در بسیاری از روستاها شاهد شهرک سازی یا ویلاسازی هستیم و زمین های قواره بزرگ به ندرت پیدا می شود یا اگر هم پیدا شود قیمت آن بسیار گران خواهد بود.

وی درباره ویژگی زمین های روستای کاوه ملک نیز اظهار داشت : کاوه ملک یکی از روستاهای بسیار زیبای منطقه است اما هیچ امکاناتی ندارد و پس از گذشت این همه سال تازه شنیده ام که قرار است که به این روستا آب و برق بدهند.

رحمانی خاطرنشان کرد : زمین های بکر این روستا در کنار فراهم شدن امکانات زندگی جذابیت زیادی برای دلالان زمین دارد و بر اساس اطلاعاتی که دارم آنها از هم اکنون دام خود را پهن کرده اند و به دنبال خرید زمین های آنجا هستند.

به گفته وی ، خوش نشین ها عاشق چنین مکان هایی هستند تا برای فرار از زندگی خسته کننده شهری به آنجا پناه ببرند و حاضرند برای تحقق این امر پول های کلان بپردازند.

وی یادآور شد : ساکنان این روستا از درآمد بالایی برخوردار نیستند و مقاومت آنها در برابر پیشنهاد های وسوسه انگیز دلالان زیاد طولانی نخواهد بود.

 کاوه ملک در اولویت خدمات رسانی

فرماندار ویژه شهرستان تنکابن درباره آخرین وضعیت محرومیت زدایی روستای کاوه ملک گفت : کاوه ملک در اولویت خدمات رسانی قرار دارد و بر اساس تعهداتی که داریم کارها در حال انجام است تا قصوری در برابر مردم نداشته باشیم.

سید امیر حسینی جو با بیان اینکه  پیشرفت پروژه های کاوه ملک هر هفته رصد می شود ، افزود : بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته پروژه های برق رسانی ، گازرسانی و راهسازی در اولویت اول تا سوم قرار دارد و با جدیت پیگیر آنها هستیم.

وی اظهار داشت : برای اجرای این پروژه ها برخی مسئولان دستگاه ها از تعهدات و اختیارات خودشان استفاده کردند تا محرومیت زدایی از کاوه ملک صورت گیرد.

حسینی جو در مورد راه دسترسی به این روستا نیز خاطر نشان کرد : ابتدا راه موجود ترمیم شود تا تردد صورت گیرد و بعد از لوله گذاری شرکت گاز به طور اساسی این مسیر ایمن سازی گردد.

خوش نشین ها در کمین کاوه ملک

متاسفانه در سال های اخیر شاهد بودیم که به محض ورود خدمات چهارگانه به یک روستا و فراهم شدن امکانات لازم برای زندگی برخی افراد سودجو اقدام به خرید زمین و ساخت ویلا می کردند و آنها را به خوش نشین ها می فروختند و با این کار خود نه تنها آسایش مردم بومی را سلب می کردند بلکه فرهنگ و آداب و رسوم آن روستا را نیز تحت تاثیر خود قرار می دادند.

در روستای کاوه ملک هم این خطر احساس می شود و از آنجا که این روستا به دلیل نبود امکانات تا به امروز بکر و دست نخورده مانده و بزودی از امکانات زندگی بهره مند می شود برای خیلی ها جذاب است و نباید اجازه داد تا این واقعیت تلخ یک بار دیگر تکرار شود.

فرماندار ویژه شهرستان تنکابن با ابراز نگرانی از آینده روستای کاوه ملک گفت : قرار نیست که بعد از محرومیت زدایی کاوه ملک هر کسی اقدام به ساخت و ساز در این روستا بکند و اگر این اتفاق بیافتد قطعا با آن برخورد خواهد کرد.

سید امیر حسینی جو با بیان اینکه خط قرمز دولت و نظام جمهوری اسلامی منابع طبیعی است ، افزود : در مناطق بالادست دو هزار هم که خدمات رسانی صورت گرفت بلافاصله ویلاسازی ها شروع شد به طوری که هم اکنون زمین خالی به ندرت پیدا می شود و نباید این اتفاق برای کاوه ملک بیافتد.

وی با اشاره به اینکه تا ده سال آینده طبیعت شمال به واسطه ویلاسازی ها محدود خواهد شد ، اظهار داشت : طبیعتی که امروز در شمال کشور است دیگر تکرار نمی شود و باید آن را برای نسل های آینده حفظ نماییم.

حسینی جو خاطرنشان کرد : مازندران ۶۰ درصد نیاز غذایی کشور را تامین می کند و بنابراین نباید اجازه داد تا روستاهای آن که مراکز تولیدات کشاورزی هستند به شهرک های مسکونی تبدیل شوند.

وی همچنین نسبت به فروش زمین توسط افراد بومی هشدار داد و گفت که اگر مالکیت زمین را از دست بدهیم دیگر هیچ اختیاری نخواهیم داشت و این شرایط بسیار رنج آور خواهد بود.

وی یادآور شد : باید برای مسافران و گردشگران هتل ، متل و خانه های بوم گردی ایجاد گردد و ساخت خانه های دوم در روستاها محدود شود.

شهرستان ۱۷۰ هزار نفری تنکابن در غرب مازندران قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =