کد خبر: 7134
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
تالاب

 مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از تلاش برای به ثبت رساندن تالاب آق قشلاق در لیست تالاب های ملی خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، اله پور، با اشاره به اینکه تالاب آق قشلاق در حوزه آبخیز اترک قرار دارد، گفت: برای به ثبت رساندن این تالاب، مطالعات آن در دست اجرا است و یکی از مهمترین اهداف تلاش برای به ثبت رساندن آن، اخذ اعتبارات ملی برای حفظ و احیاء این تالاب است.

توسعه زمین های کشاورزی و شکارغیرمجاز از معضلات تالاب

حبیب لشگری در ادامه با اشاره به اینکه تالاب آق قشلاق در حوالی روستاهای آق تپه و قشلاق در بخش حصار گرمخان بجنورد واقع است، اظهارکرد: توسعه زمین های کشاورزی به سوی تالاب یکی از مهترین معضلاب تالاب آق قشلاق است.

وی تصریح کرد: به طور کلی هر زمین کشاورزی که در حریم رودخانه و یا تالاب وجود داشته باشد، به صورت غیرمجاز بوده است.

لشگری افزود: از آنجاییکه این تالاب خارج از مناطق تحت مدیریت این اداره کل است، مساحت دقیقی از زمین های کشاورزی ایجاد شده در محدوده تالاب در دست محیط زیست نیست.

به گفته وی بیشتر زمین های کشاورزی ایجاد شده در حوالی این تالاب به سوی تالاب در حال توسعه است از نوع گندم و جو است.

این مقام مسئول حضور شکارچیان غیرمجاز و شکار غیرمجاز پرندگان وحشی را از دیگر مشکلات موجود در این تالاب اعلام کرد و ادامه داد: بیشتر پرندگان وحشی در فصل پاییز و زمستان به این تالاب مهاجرت می کنند که در معرض خطر شکارچیان قرار دارند.

وی انواع لک لک، حواصیل ارغوانی و خاکستری، اردک سرسبز را از جمله پرندگان مهاجری اعلام کرد که در فصل پاییز و زمستان به این منطقه مهاجرت می کنند.

تبدیل تالاب به کانون گردو غبار در صورت عدم مراقبت

اسکندر گردمردی رئیس اداره محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی افزود: به رغم وجود بحران کم آبی در این منطقه، این تالاب دارای آب است و زمین های اطراف آن زمین های تالابی هستند.

وی خاطرنشان کرد: اگر مراقبت های لازم از این تالاب به عمل نیاید، منطقه مذکور تبدیل به کانون گرد و غبار خواهد شد، و این کانون گرد و غبار شهر بجنورد و روستاهای اطراف را تهدید خواهد کرد.

گردمردی در ارتباط با مهمترین گونه های گیاهی در این تالاب اظهار کرد: این تالاب یک گز زار است که باید از آن به شکل ویژه ای محافظت شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: گونه های موجود در این تالاب بیشتر از گونه پرندگان آبزی پرور و کنار آبزی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =