کد خبر: 7130
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
حریق

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از احتمال وقوع حریق در یک میلیون و نیم هکتار از مراتع و جنگل های استان خبر داد و گفت: باتوجه به اینکه بخش عمده ای از جنگل های استان در ارتفاعات و نقاط صعب العبور است در صورت بروز حادثه قطعا نیاز به بالگردهای مجهز به مخزن آب داریم.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، منصور شیشه فروش ، اظهار کرد: برای کنترل آتش سوزی در جنگل های زاگرس هنوز از استان اصفهان کمکی خواسته نشده است، اما در این شرایط بیشتر نیاز به بالگرد با مخزن آب دارند که مسئولان کشور باید تامین کنند و در کنار آن شاید شاید تیم های محلی و امدادی استان هم بتواند کمک کنند.

وی با اشاره به قرارگیری استان اصفهان در مرکز کشور، گفت: از سازمان جنگل ها و مراتع کشور درخواست داریم یک بالگرد مجهز به مخزن آب در اصفهان مستقر کند تا در چنین مواقعی اصفهان بتواند به استان های دیگر خدمت کند، همچنین اعتباراتی به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اختصاص داده شود تا تجهیزات و امکانات اطفاء حریق در این مناطق را تقویت کرده و همچنین حداقل دو پایگاه ثابت در سمیرم و فریدونشهر باتوجه به مراتع مهم و جنگل هایی که داریم ایجاد کند.

نیاز اصفهان به بالگرد مجهز به مخزن آب

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان درخصوص آمادگی اصفهان درصورت وقوع حریق در جنگل ها و مراتع این استان نیز گفت: تدابیر لازم را اتخاذ کرده ایم، ولی باتوجه به اینکه بخش عمده ای از جنگل های استان در ارتفاعات و نقاط صعب العبور است در صورت بروز حادثه قطعا نیاز به بالگردهای مجهز به مخزن آب داریم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه از ابتدای سال تاکنون حریقی در مراتع استان اتفاق نیفتاده است، تصریح کرد: استان اصفهان ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار آن مرتع است، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار آن بیابان و ۱۰۰ هزار هکتار جنگل است، براین اساس در یک میلیون و نیم هکتار از مراتع و جنگل های استان احتمال وقوع حریق وجود دارد.

شیشه فروش حریق در جنگل ها و مراتع را ناشی از دو علت اصلی دانست و گفت: یکی از علت ها طبیعی است، یعنی پوشش گیاهی یک ساله که با بارندگی بهاره رشد کرده و در تابستان خزان می کند و خشک می شود، با اندکی گرما خود به خود آتش می گیرند.

وی علت دوم حریق در جنگل ها و مراتع را به خاطر عامل انسانی دانست و گفت: با بررسی که در سال گذشته انجام دادیم علت ۹۵ درصد حریق ها خطاهای انسانی بوده است، به این صورت که ساکنان محلی و گردشگرانی که به مراتع و جنگل ها می روند، آتش روشن کرده و رها می کنند که با وزش باد سرایت می کند و یا اینکه اشیاء براق مثل شیشه و فلز را در مناطق مرتعی رها می کنند که این اشیاء به صورت عدسی نور خورشید را انعکاس داده و باعث حریق می شوند، در مواردی نیز دامداران آتش روشن می کنند و یا کشاورزان، باقی مانده کشاورزی را آتش می زنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اعلام اینکه سال گذشته ۲ و نیم هکتار حریق در جنگل های استان داشتیم، خاطرنشان کرد: دو مورد حریق در فریدونشهر اتفاق افتاد و ۲۴۰ هکتار مراتع در اثر۶۰ فقره حریق دچار آسیب شد، همچنین ۱۸۱ هکتار از عرصه های محیط زیست استان بر اثر ۱۱ مورد حریق دچار آسیب شد.

وی به خسارت آتش سوزی در مراتع برای خاک و پوشش گیاهی که به زحمت ایجاد شده اشاره و اظهار کرد: از اداره کل میراث فرهنگی استان خواسته ایم تورهای گردشگری و آژانس ها را آموزش دهند تادر عرصه های محیط زیست آتش روشن نکند و اگر ضرورت دارد حتما از خاموش بودن آن مطمئن شوند و اشیا براق را در این عرصه رها نکنند.

شیشه فروش با بیان اینکه به ساکنان محلی در مناطق غرب و جنوب استان هم توصیه می کنیم در این عرصه ها آتش روشن نکنند، گفت: اطلاع رسانی ویژه به دهیاری ها و شهرداری ها برای همکاری با اداره کل منابع طبیعی استان داشته ایم تا اگر اتفاقی افتاد آمادگی لازم داشته باشند، از طرف دیگر اداره کل منابع طبیعی استان به ساکنان مناطق روستایی و پشت کوه فریدن تنور گازی و آب گرمکن خورشیدی و کپسول گاز داده و ۲ هزار پکیج خورشیدی نیز در اختیار عشایر قرار داده تا برای تامین سوخت درختان را آتش نزنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از ایجاد یک مرکز فرماندهی و کنترل حریق در یگان حفاظت منابع طبیعی استان خبر داد و گفت: از شهروندان خواسته می شود درصورتی که متوجه حریق شدند از طریق تلفن ۱۵۰۴ و همچنین ۱۱۲ هلال احمر اطلاع دهند.

وی ادامه داد: ۷۰ پایگاه اطفاء حریق محلی در مناطق غرب و جنوب آماده شده است و آتش کوب، بیل و دستکش در اختیارشان قرار داده شده و تیم های محلی برای کنترل حریق آماده شده اند. همچنین پایگاه های اطفا حریق محلی به ۱۵دستگاه خودرو و  ۱۲ دستگاه اطفاء حریق تجهیز شده اند.

شیشه فروش با اشاره به فعالیت دلالان چوب و قطع درختان برای تبدیل به زغال، عنوان کرد: امسال اداره کل منابع طبیعی استان ۱۹ تن زغال و ۴۵۰ تن چوب درختان تاغ و بلوط کشف کرده است، اما دلالان باید بدانند درصورت کشف چوب و زغال برخورد جدی با آنها می شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در پایان با بیان اینکه بیشترین مناطق تحت تاثیر حریق در استان ۱۱ شهرستان هستند، خاطرنشان کرد: بوئین میاندشت، خوانسار، فریدن، چادگان، فریدونشهر، سمیرم، تیران و کرون، گلپایگان، نطنز، کاشان و لنجان شهرستان هایی هستند که سال گذشته حریق در آنها اتفاق افتاده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =