کد خبر: 7128
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
تاریخی

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر قزوین گفت: خانه‌های تاریخی شهر قزوین مورد بی‌مهری و بی‌توجهی مسئولان استانی و شهری قرارگرفته و در حال تخریب است، مسئولان پای‌کار بیایند و تاریخ را زنده نگه دارند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، مهدیه سادات قافله‌باشی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر قزوین در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که شهر مذهبی، تاریخی و گردشگری قزوین ظرفیت بالایی در عرصه خانه‌های تاریخی دارد، تصریح کرد: خانه‌های خطیبی، داعی، سید محمود بهشتی، سید حسین بهشتی، دکتر اسدی، مرتضوی، زنجانچی، صلاحی، زعیم و خانه مشاطان ازجمله ظرفیت‌های خانه‌های تاریخی و گردشگری قزوین است که هیچ ارگان مشخصی برای این خانه‌ها کاربری تعریف نکرده است.

وی افزود: اغلب این خانه‌ها نیاز به مرمت و بهسازی دارند تا بتوانند آماده بازدید گردشگران، عکاسان و معماران شوند؛ خانه‌های تاریخی قزوین به‌عنوان ویترین معماری ایرانی و اسلامی می‌تواند حکایت خوبی از هویت معماری برای گردشگران تعریف کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر قزوین اظهار کرد: برای خانه‌های تاریخی شهر قزوین باید کاربری‌هایی مطابق با نیاز روز برای مثال خانه عکاسان، خانه معماری، خانه صنایع‌دستی و موزه تعزیه تعریف کنیم، چراکه هرچقدر مردم از این خانه‌ها بازدید بیشتری داشته باشند حافظه تاریخی شهر تقویت و از تخریب این خانه‌ها جلوگیری می‌شود.

وی بیان کرد: قزوین شهر صفوی و قاجاری است و با توجه به ظرفیت تاریخی که در این شهر داریم، ظرفیت تکثر موزه‌ها را باید داشته باشیم و به همین منظور باید خانه‌های تاریخی قزوین را بازسازی و احیا کنیم.

پیگیر بازسازی حمام بلور هستم

قافله باشی تأکید کرد: بازسازی حمام بلور یکی از آثار تاریخی رو به تخریب شهر قزوین است که بیش از ۱۰ بار در صحن شورای شهر آن را پیگیری کردم، حمام بلور در محور امامزاده سلطان سید محمد (ع) به‌عنوان دومین محور گردشگری قزوین در مجاورت آب‌انبار سردار قرار دارد که متأسفانه سال‌ها است که درب آن بسته و به مخروبه تبدیل‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: این خانه‌های تاریخی هرچقدر در معرض دید عموم قرار بگیرد و سایت گردشگری باشد توجه مرم را جلب و از روند تخریب آن جلوگیری می‌شود، ضمن این‌که خانه‌های تاریخی می‌تواند ظرفیت خوبی برای اقامتگاه‌های بومگردی باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر قزوین یادآور شد: کاربری‌های جدیدی مثل رستوران، فضاهای تجاری مانند خانه صنایع‌دستی، خانه فرش قزوین، مکتب نقاشی قزوین، مکتب خوشنویسی قزوین ازجمله کاربری‌هایی است که می‌توان برای این خانه‌ها تعریف کرد.

وی یادآور شد: اگر توان تعریف کاربری نداریم باید درب خانه‌ها را به روی گردشگران و عموم مردم باز بگذاریم، بسته بودن این خانه‌ها به هر دلیلی نگرانی و بیم تخریب را به همراه دارد، این خانه‌ها تزیین‌شده و دارای کاشی‌کاری خاصی است که قسمت اعظم آن گچ‌بری‌های ویژه‌ای دارد که به دوره صفویه و قاجار برمی‌گردد، کاشان، اصفهان و زنجان نیز این ظرفیت را دارد و به‌خوبی از آن استفاده می‌کند.

قافه باشی اظهار کرد: اگر بهسازی و مرمت صورت نگیرد، زمانی که این خانه‌ها بیش‌ازحد خراب شود دیگر نمی‌شود دستور کار برای بهسازی و مرمت و کاربری جدید منطبق با نیاز روز جامعه برای آن تعریف کرد، علی‌رغم اینکه در سه سال گذشته بازسازی و مرمت این خانه‌ها در ردیف بودجه شهرداری آمده است اما قدم مثبتی برداشته نشده است.

شهرداری قزوین در حوزه خانه‌های تاریخی ورود نکرده است

وی خاطرنشان کرد: شهرداری قزوین هنوز در حوزه خانه‌های تاریخی ورود جدی نکرده است، خانه‌های تاریخی که متولی آن شهرداری بوده است نیز هنوز در دستور کار قرار نگرفته است و با بی‌مهری با آن برخورد می‌شود؛ در شهرداری قزوین اراده‌ای برای تعریف کاربری‌های جدید برای خانه‌های تاریخی وجود ندارد و درخواست دارم این خانه‌ها در معرض دید عموم گردشگران، دانشجویان، دانشجویان معماری قرار بگیرد و از این خانه‌ها استفاده شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر قزوین یادآور شد: از مقامات ارشد استان به‌ویژه استاندار قزوین درخواست می‌کنم که از خانه‌های تاریخی قزوین بازدید کنند و این ظرفیت را موردتوجه جدی قرار دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =