کلزا

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی از پیشنهاد این وزارت برای افزایش قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی خبر داد و گفت: این اقدام، باعث ترغیب کشاورزان برای افزایش کشت این محصول خواهد شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «علیرضا مهاجر» درباره تولید روغن از دانه‌های روغنی افزود: ما روغن را علاوه بر کلزا، از دانه‌های آفتابگردان، کنجد و گلرنگ استحصال می کنیم.

وی اظهار داشت: حدود ۸۴ درصد از روغن مورد نیاز کشور از طریق واردات و ۱۶ درصد از آن در داخل تامین می‌شود که نسبت به ابتدای عملیاتی سازی طرح تولید دانه‌های روغنی که واردات آن ۹۶ درصد بود، کاهش واردات داشته‌ایم.

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی، علت عدم افزایش قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی را آنالیز قیمت و هزینه های تولید دانست و تصریح کرد: آنالیز قیمت در حال حاضر به شورای اقتصاد ارسال شده و در انتظار تصویب آن هستیم.

وی افزود: قیمت پیشنهادی ما حداقل پنج هزار و ۵۰۰ تومان است که اگر تصویب شود باعث ترغیب کشاورزان به افزایش کشت این محصول خواهد شد.

مهاجر با انتقاد از تخصیص ارز دولتی به واردات دانه‌های روغنی و روغن خام گفت: دولت به واردکننده دانه‌های روغنی و روغن خام یارانه می‌دهد، در حالی که تولیدکننده دانه‌های روغنی در داخل، این محصول را با ارز آزاد تولید می‌کند.

وی ادامه داد: وارد کننده‌ای که ۳۰۰ درصد یارانه برای واردات دانه‌های روغنی گرفته است، واردات خود را با محصول داخلی که با ارز آزاد تولید شده مقایسه کرده و تولید آن را در داخل کشور مقرون به‌صرفه نمی‌داند.

مجری طرح دانه های روغنی کشور اظهارداشت: ظرفیت کارخانجات روغن نباتی نزدیک به چهار میلیون تن و ظرفیت کارخانجات روغن کشی ۶ میلیون تن است و در صورت تاکید به واردات، ما می‌توانیم دانه‌های روغنی را به جای روغن خام وارد کنیم و کارخانجات روغن کشی آن را پس از تبدیل به روغن به کارخانجات روغن نباتی برای تصفیه بفرستند، با این کار حداقل کارخانجات روغن‌کشی و روغن نباتی را فعال نگه‌ می‌داریم اما دلیل واردات روغن خام به جای دانه‌های روغنی این است که سود در این واردات است.

مهاجر با اشاره به میزان تولید دانه‌های روغنی در کشور گفت: پیش از شروع طرح کشت دانه‌های روغنی در سال ۹۴، میزان واردات دانه روغنی در کشور ۲۴۰ هزار تن بود و از آنجایی که صاحبان کارخانجات روغن نباتی همان وارد کنندگان روغن خام و دانه‌های روغنی بودند، کسی به تعطیلی کارخانجات اعتراضی نمی‌کرد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود:  ۷۵ درصد از کشاورزان کمتر از پنج هکتار زمین دارند و کشاورزی ما کشاورزی معیشتی است و اگر ابزار آلات و قیمت خرید تضمینی در زمان مناسب در اختیار کشاورزان قرار نگیرد، پیش‌بینی‌های ما در رابطه با میزان تولید محقق نمی‌شود.

وی اظهارداشت: در زمان شروع طرح، ۴۶ هزار تن تولید دانه‌های روغنی در کشور تولید می‌شد که این میزان تولید در سال گذشته به بیش از ۴۰۰ هزار تن رسید و رشد ۱۰ برابری را شاهد بودیم.

مهاجر تصریح کرد: در طرح کشت کلزا دو کار اساسی را پیش‌بینی کردیم که یکی تولید کارنده‌ها در داخل بود که توسط سازندگان داخلی چند دستگاه را وارد و مهندسی معکوس کردیم و تا امروز بیش از چهار هزار دستگاه با این روش تهیه شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی افزود: سال ۹۵ حدود ۴۰ درصد از مبلغ دستگاه‌ها را به عنوان یارانه پرداخت کردیم که با استقبال کشاورزان مواجه شد و این یارانه همچنان ادامه دارد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره پلتفرم مخصوص برداشت کلزا گفت: پلتفرم برداشت دانه‌های روغنی را هم در طرح پیش‌بینی کردیم و تمام کمباین‌دارانی که علاقه‌مند به استفاده از این پلتفرم هستند، ۴۰ درصد از مبلغ آن را به صورت یارانه دریافت خواهند کرد که توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده است.

وی با اشاره بر مضر بودن مصرف شکر و روغن و تخصیص یارانه برای وارادات این محصولات، افزود: شکر و روغن باعث به خطر افتادن سلامت جامعه می‌شود اما واردکنندگان این محصولات ارز دولتی دریافت می‌کنند در حالی که محصولات مهمی مانند گوشت و شیر از این یارانه مستثنی شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =