عشایر

رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: برای دسترسی جامعه عشایری به انرژی خورشیدی وزارت نیرو موظف شده است تا پایان برنامه ششم توسعه ۲۵ هزار پنل خورشیدی را در اختیار ۷۵ هزار خانوار عشایری قرار دهد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، روز سه شنبه سازمان امور عشایری، «کرمعلی قندالی»  اظهارداشت: جامعه عشایری یک جامعه چند وجهی است که یک بخش آن دام و دامداری و وجه دیگر آن مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است.

وی با بیان اینکه عشایر ظرفیت بزرگی برای کشور هستند، افزود: طبق آمارها جامعه عشایری با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر حدود ۱.۵ درصد از جمعیت کشور تشکیل می دهند که علاوه بر حفاظت از محیط زیست و مرزها، صنایع دستی، تولیدات لبنی و ۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تولید می کنند.

رییس سازمان امور عشایری تصریح کرد: در همین آتش سوزی های اخیر در مراتع برخی از استانها، عشایر کمک زیادی برای مهار آتش کردند و به اقرار سازمان جنگل ها بهترین مراتعی که هنوز دست نخورده باقی مانده و تخریب نشده مراتع عشایری است.

تغییرات در مطالبات جامعه عشایری 

قندالی با بیان اینکه امروز مطالبات عشایر تغییر کرده است گفت: امروز یکی از مطالبات جدی عشایر تلفن همراه است به طوری که ایجاد ارتباط برای جامعه عشایری نسبت به جامعه شهری و روستایی ضرورت بیشتری دارد.

وی اضافه کرد: براساس آخرین سرشماری عشایر کوچنده کشور توسط مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۷، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد عشایر موبایل داشتند که اکنون به بیش از ۷۰ درصد رسیده است.

رییس سازمان امور عشایری با اشاره به اینکه مطالبه دیگر عشایر ادامه تحصیل فرزندانشان است، افزود: در اوایل انقلاب سطح سواد در جامعه عشایری ۲۷ درصد بود که اکنون به ۷۳ درصد رسیده است.

نیاز عشایر به سرپناه 

قندالی، احداث سرپناه محکم و مطمئن را از دیگر مطالبات عشایر عنوان کرد و ادامه داد: امروز ۹۵ درصد عشایر به راه دسترسی دارند.

وی با بیان اینکه در حوزه تامین آب آشامیدنی نیز در دو سال اخیر اتفاقات نادری افتاده است افزود: در سال های ۹۸ و ۹۹ حدود ۲۶ میلیارد یورو (معادل ۴۰۰ میلیارد تومان) برای آبرسانی پایدار به عشایر اختصاص پیدا کرد  که با اجرای آنها شاخص برخورداری عشایر از آب بهداشتی به بیش از ۷۰ درصد می رسد.

رییس سازمان امور عشایری درباره سیاست های سازمان امور عشایر در مورد اسکان عشایر اظهار داشت: اسکان عشایر به صورت داوطلبانه است و دیدگاه سازمان این است که بیشتر باید از کوچ و ساماندهی به زندگی عشایر با بررسی همه جوانب آن حمایت کنیم، چرا که اسکان عشایر شرایط خاص خودش را دارد و تا شرایط آن فراهم نشود حق نداریم عشایر را اسکان دهیم.

هزینه برای عشایر یک سرمایه گذاری مطمئن است

قندالی با بیان اینکه عشایر مردمانی نجیب و قدردان هستند، گفت: هزینه برای جامعه عشایری یک سرمایه گذاری مطمئن است.

وی اظهارداشت: در گذشته هیچ گونه تسهیلاتی مختص عشایر وجود نداشت اما از سال ۹۳ تاکنون سالانه یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی در قالب تسهیلات به عشایر اختصاص داده می شود.

به گفته وی، سال گذشته میزان تخصیص تسهیلات از محل این صندوق ۴۵۰ میلیارد تومان بود.

رییس سازمان امور عشایری پیش بینی کرد: امسال میزان تخصیص تسهیلات از صندوق تولسعه ملی به این بخش حدود ۶۰۰ میلیارد تومان باشد.

قندالی ادامه داد: البته از محل اعتبارات مدیریت بحران نیز مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با سود چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله به عشایر پرداخت خواهد شد.

وی اضافه کرد: یکی از سرمایه های عشایر، تشکل ها و تعاونی های عشایری هستند که یکی از بهترین و سرپاترین تعاونی های کشور بشمار می روند.

رییس سازمان امور عشایری با بیان اینکه هنوز جامعه عشایری مطالبات زیادی دارند افزود: در مقایسه سرانه جامعه عشایری با جامعه شهری مشخص می شود که هنوز خیلی خلاء زیادی وجود دارد و ما به عشایر بدهکاریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =