کد خبر: 7121
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
صنایع

کهگیلویه و بویراحمد به دلیل فعالیت ۳۵ هزار هنرمند صنایع دستی و تولید سالانه ۲۱۸ هزار متر مربع انواع صنایع دستباف، یکی از مناطق فعال در حوزه صنایع دستی است اما با وجود این، هنرمندان صنایع دستی استان در عرضه و فروش محصولات خود در بازار موفقیت چندانی ندارند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، ۶ هزار نفر از هنرمندان صنایع دستی از سال ۱۳۹۴ تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد کارت شناسایی دریافت کرده اند و تعداد ۱۱۵ کارگاه صنایع دستی فعال در این استان فعالیت دارند.

بیشترین حجم دست بافته‌های کهگیلویه و بویراحمد در ۲ شهرستان‌ دنا و گچساران تولید می‌شود.

جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.

کیفیت و ظرافت از ویژگی های اصلی صنایع دستی تولید شده توسط هنرمندان در این استان است و به گفته نادیا صداقت مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۷۰ درصد محصولات صنایع دستی این استان توسط زنان تولید می‌شود.

ظرف سال های اخیر هنرمندان صنایع دستی استان خواهان ایجاد بازارچه های صنایع دستی برای عرضه محصولات خود بوده اند که در این راستا اقداماتی نیمه کاره از سوی مسئولان متولی در این زمینه انجام شد اما کارهای انجام شده کافی نبوده است.

۲۸ اسفند ۹۷ نخستین بازارچه دائمی صنایع دستی در شهر یاسوج در ۲۴ غرفه در خیابان گلستان ۱۰شهر یاسوج آغاز به فعالیت کرد و مجموع غرفه‌های این مجموعه ۴۵ بود.

پس از گذشت مدتی به دلایل مختلف از جمله جانمایی نامناسب بازارچه، این بازارچه تعطیل شد و نارضایتی هنرمندان در خصوص نبود بازار مناسب برای معرفی و فروش انواع تولیدات صنایع دستی شان افزایش یافت.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: : یکی از برنامه های اصلی این اداره کل ایجاد سه بازارچه دائمی صنایع دستی در شهرهای یاسوج، دوگنبدان و دهدشت برای این هنرمندان است.

مجید صفایی افزود: در راستای تحقق شعار سال تلاش بر این است که با ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در مرکز استان زمینه رونق و فروش تولیدات هنرمندان این صنعت فراهم شود.

وی تاکید کرد: بازارچه دائمی صنایع دستی واقع در خیابان گلستان ۱۰شهر یاسوج در شان هنرمندان صنایع دستی این استان نیست و هم اینک محل جدید بازارچه صنایع دستی یاسوج جانمایی شده است.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: ساماندهی بازارچه جدید صنایع دستی نیازمند تامین اعتبار از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوده و راه‌اندازی اولیه بازارچه جدید صنایع دستی در مرکز کهگیلویه و بویراحمد نیازمند ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار است.

صفایی گفت: جانمایی جدید موقعیت مناسبی از لحاظ تجاری دارد که این مهم نقش بسزایی در رونق تولیدات صنایع دستی، معرفی و فروش محصولات هنرمندان استان خواهد داشت.

وی عنوان کرد: تعیین تکلیف بازارچه های دائمی گچساران و کهگیلویه نیز با هماهنگی شهرداران این شهرستان ها در دستور کار است.

صفایی تاکید کرد: امسال هشت کارگاه صنایع دستی در این استان راه اندازی می شود و همچنین قرار است دوره های آموزشی صنایع دستی در روستاهای استان با هدف افزایش تولید برگزار شود.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد افزود: به منظور تشویق هنرمندان، تولید و فروش بیشتر محصولات آن ها و ایجاد اشتغال بازارچه های موقت فصلی نیز در شهرستان های هشتگانه کهگیلویه و بویراحمد برپا خواهد شد. 

صفایی عنوان کرد: ۱۱۵ کارگاه صنایع دستی به صورت گروهی در این استان فعالیت می کنند که ۴۰ درصد در شهر و ۶۰ درصد در روستا هستند.

وی ابراز داشت: امسال تفاوت تر از سال های گذشته برند سازی،استاندارد سازی،بسته بندی و برگزاری کلاس های آموزشی صنایع دستی مهم ترین برنامه های اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد برای معرفی هر چه بهتر این هنر است.

استقبال مردم در این استان ظرف سال های اخیر به هنرهای صنایع دستی رشد خوبی داشته است به گونه ای که سال ۹۷ استان در زمینه پرداخت تسهیلات فراگیر در رشته‌های صنایع دستی مقام نخست کشور را کسب کرد بنابراین ایجاد بازارچه های صنایع دستی به منظور معرفی ظرفیت‌ها و فروش هنرهای دست مردم استان نقش مهمی در رونق این حوزه خواهد داشت.

فعالان این هنرها انتظار دارند در سال ۹۹ که به سال جهش تولید نام نهاده شده است، با پیگیری بیش از پیش مسئولان متولی و اختصاص اعتبار لازم برای ایجاد بازار های دائمی صنایع دستی شاهد رونق این هنر های اصیل و بومی در کهگیلویه و بویراحمد باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =