کد خبر: 7118
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
مهدی اسماعیلی

نماینده مردم شهرستان میانه در مجلس شورای اسلامی گفت: ّبه رغم وجود سدهای بزرگ در این منطقه هنوز بهره‌برداری کامل از آنها نمی‌شود که ادامه این روند موجب خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، مهدی اسماعیلی، اتمام و بهره‌برداری کامل از سدهای آیدوغموش و شهریار را از مشکلات مهم شهرستان میانه برای توسعه اقتصادی و کشاورزی دانست و افزود: در حالی که ۱۵ سال از افتتاح سد آی دوغموش سپری شده است و قرار بود ۱۵ هزار هکتار از اراضی منطقه به عنوان پایاب این سد در نظر گرفته شود، اما به دلیل عدم همکاری مسئولان و به بهانه های مختلف این اراضی به نصف کاهش یافته است.

به گفته وی تاکنون فقط ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد «آی دوغموش» از آب این سد برخوردار شده که رقم بسیار پایینی است.

اسماعیلی، آبگیری نشدن سد شهریار را از دیگر مشکلات حوزه کشاورزی و اقتصاد میانه در بخش کاغذکنان برشمرد و اظهار داشت: به دلیل کم کاری های چند ساله مسئولان و عدم تملک اراضی واقع در خزانه سد، مردم منطقه هنوز از مزایای احداث این سد برخوردار نشده اند و منطقه کاغذکنان که همانند دشت مغان از لحاظ کشاورزی بسیار مستعد است، امروز با چالش خشکسالی و بی آبی مواجه  است.

وی یادآوری کرد: به دلیل آبگیری نشدن سد شهریار جمعیت ۳۲ هزار نفری منطقه کاغذکنان طی چند سال اخیر به ۸ هزار نفر کاهش یافته که هشداری جدی برای اینده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه می باشد.

اسماعیلی با تاکید بر لزوم تکمیل و بهره برداری کامل از سدهای این شهرستان، گفت: طبق آخرین آمار یکی از نتایج مخرب مشکلات و کمبودهای مربوط به سدهای منطقه، مهاجرت ۵۴ هزار نفر از مردم میانه بین سال های ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۵ بوده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که تمام این مشکلات با اندکی توجه و تخصیص اعتباراتی ناچیز قابل حل است که امیدواریم با پیگیری این موضوعات از طریق مجلس شورای اسلامی و در سطح استانی و ملی قدمی برای کاهش مشکلات مردم میانه برداشته شود.   

این نماینده مجلس یازدهم توسعه راه های ارتباطی شهری و روستایی و موضوع تامین آب شرب سالم را از جمله مطالبات و نیاز مردم این شهرستان برشمرد و افزود: میانه به عنوان بزرگ‌ترین شهرستان آذربایجان‌شرقی با بیش از ۴۰۰ روستا، دارای بیشترین مسیر روستایی است اما با این وجود در موضوع راه های ارتباطی اقدامات چندانی در این شهرستان صورت نگرفته است.

وی توسعه راه ارتباطی شهری و روستایی را یکی از اولویت‌های مهم شهرستان میانه عنوان و اضافه کرد: بیشترین تلفات جاده‌ای شهرستان در مسیر میانه به سرچم و قره‌چمن است و بر همین اساس به دنبال پیگیری موضوع ساماندهی و توسعه مسیرهای ارتباطی میانه در مجلس یازدهم هستم.

نماینده مردم میانه از وضعیت آب شرب این شهرستان به عنوان یکی دیگر از مشکلات مردم منطقه نام برد و گفت: شاخص املاح محلول در آب میانه عدد ۸۰۰ است که عددی بسیار بالا برای استفاده به عنوان آب شرب است.

اسماعیلی اظهار داشت: اتمام تنها ۳۰ کیلومتر لوله‌گذاری باقی مانده برای انتقال آب سد گرمی چای به میانه که ۱۵ سال پیش احداث شده و نیازمند اختصاص اعتبار است، می‌تواند مشکل آب شرب مردم میانه را حل کند.​

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =