موافق قدیری

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان می‌گوید: واردکننده‌ها در بازار سنتی از منظر توزیع‌کنندگی درگیر فرآیند توزیع و بازرگانی داخلی نیستند و به همین ترتیب اطلاعات مربوط به حضور ایشان در این بازار به‌شدت ضعیف است.

مجید موافق قدیری در گفت‌وگو با «روستانیوز» ادامه می‌دهد: به‌علت نبود تسلط کافی بر نظام بازرگانی داخلی، فرآیند لجستیک در این دسته‌بندی نیز قدرتمند نیست و سرعت و کیفیت فرآیند توزیع محصولات با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد. افزون بر این، ارتباط مستقیم واردکننده با مصرف‌کننده مستلزم زیرساخت ارتباطی وسیعی است که سامانه بازارگاه پوشش‌دهنده تمامی وجوه آن نیست. در برخی بخش‌ها هیچ‌گونه زیرساخت ارتباطی مستقیمی وجود ندارد؛ برای مثال فرآیند تحلیل و ارزیابی ذی‌نفع برای امکان برگشت سرمایه موضوعی قابل‌توجه است که در بازارگاه به‌طور دقیق قابل رصد نیست.

 رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان می‌گوید: سامانه مذکور خواهد توانست قیمت تمام‌شده را به‌صورت رقابت مثبت درآورد و برای حلقه نهایی مصرف‌کننده نهاده ایجاد ارزش کند، اما موضوع حائز اهمیت بررسی طرح مدیریت فساد و تأمین کالای موردنظر خواهد بود و درصورتی‌که این بازار به دسته معاملات سیاه منتقل شود، سطح مفسده در این فرآیند قابل‌کنترل نخواهد بود.

موافق قدیری ادامه می‌دهد: مشکل کم‌سوادی و کیفیت ارتباطات برای امکان‌سنجی بهره‌برداری از سامانه  از دیگر چالش‌های این فرآیند است که نظام اجرایی را در این مسیر کُند و غیرقابل استفاده می‌کند.

 او با بیان این‌که جاذبه این صنعت برای سرمایه‌گذاری به‌علت گسترده بودن فرآیندهای اجرایی آن از ریسک‌های مهم این فرآیند است، می‌گوید: درنتیجه آن، هزینه سنگین واردات مایحتاج برعهده تولیدکننده نهایی خواهد بود که فرآیندهایی نظیر ناتوانی در تأمین ارز و نیز افزایش دموراژ را به‌همراه خواهد داشت.

قدیری می‌گوید: یکی دیگر از اشکالات این تحول عجولانه ناتوانی در جبران خدمات توزیع‌کنندگان در صنعت است؛ به‌گونه‌ای که در زمان حال، توزیع‌کننده علاوه‌بر رسالت پخش، ضمانت مالی، مدیریت ریسک مالی و نیز مدیریت انبار مصرف‌کننده را نیز برعهده خواهد داشت و این فرآیند با نرم‌افزار نام‌برده قابل اجرا نخواهد بود.

مدیریت فرآیند ترابری از ضعف‌های بازارگاه است

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ادامه می‌دهد: مدیریت فرآیند ترابری از ضعف‌های دیگر این سیستم است؛ به‌نحوی‌که تا به امروز پوشش این مشکل با سطح ارتباط بالای توزیع‌کنندگان با گروه‌های حمل‌ونقل و بازار توزیع، به‌صورت نفربه‌نفر مورد بررسی و مدیریت قرار می‌گرفته است؛ برای مثال بارهای روپا (بارهای بلاتکلیف، بارهای عودت‌ داده شده، تخلف راننده و نیز بارهای سرقتی) ازجمله مواردی هستند که زیرساخت نظارتی لازم بر آن‌ها در ساختار بازارگاه دیده نشده است.

او می‌گوید: مدیریت ریسک اعتباری از دیگر موارد ناقص مورد بررسی است که براساس آن فروش مدت‌دار پوشش داده نخواهد شد، تولیدکننده نهایی مجبور به خرید نقدی خواهد شد و به این منظور توان اجرای حلقه آخر خرید کاهش زیادی خواهد داشت؛ به‌علاوه، مدیریت اسناد و حساب‌های دریافتی مختل می‌شود؛ به این صورت که از زمان خرید محصول دادن چک برای خرید مدت‌دار کارآیی نخواهند داشت و رویه دریافت و مدیریت اسناد دریافتی بلاتکلیف می‌ماند.

 قدیری با بیان این‌که به‌نظر می‌رسد در این سامانه  نقش دولت در بررسی مالیات بر درآمد مربوط به این فرآیند شفاف‌سازی شده است، می‌گوید: با این اتفاق دو نتیجه حاصل خواهد شد؛ اول افزایش دودفتری و توسعه فساد کاری به‌دلیل متأثر شدن فرآیند تولید از مالیات بر درآمد و دوم خارج شدن درآمد توزیع‌کننده از چرخه مالیات دولت و افزایش رشد چرخه درآمد تولیدکننده و درنتیجه آن کاهش انگیزه تولید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =