۷۳

بهره برداری از فاز اول پروژه ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله به دشت سیستان در سطح ۳۲ هزار هکتار با فرمان رئیس جمهور و توسط وزیر جهاد کشاورزی آغاز شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در مراسم بهره برداری از این پروژه گه به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، در گزارشی به رئیس جمهوری، اظهار کرد: با آرزوی قبولی طاعات و عبادات پیشاپیش عید سعید فطر را در کنار مردم شریف و سخت کوش استان سیستان و بلوچستان و جامعه تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی به محضر جنابعالی و حضار محترم تبریک عرض می¬نمایم و باستحضار می¬رساند دشت سیستان با متوسط بارندگی ۵۰ میلیمتر و ظرفیت تبخیر بیش از ۴ هزار میلیمتر در سال در گروه مناطق خشک و فراخشک کشور واقع شده است که فعالیت¬های کشاورزی متاثر از شرایط خشک سالی¬های قریب به دو دهه گذشته و بادهای موسمی ۱۲۰ روزه،‌ زندگی و معیشت را برای بهره¬برداران سخت و طاقت فرسا کرده بود.

وی افزود: پیرو سفر پر خیر و برکت جنابعالی در پایان سال ۱۳۹۳ به  استان و با عنایت مقام معظم رهبری، عملیات اجرایی طرح انتقال آب با لوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان با تخصیص اعتباری معادل ۳۴۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی (در دو مرحله) از نیمه دوم سال ۱۳۹۴ شروع شد.

خاوازی ادامه داد: در این طرح به دلیل عدم تناسب مقدار اراضی دارای سوابق کشاورزی و آب تخصیص یافته، شرایط خاص منطقه و الزامات بالادستی، انتقال و توزیع آب در ۷۲۹ روستای حقابه بر شهرستان-های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز امری اجتناب ناپذیر بود.

وی اضافه کرد: بنابراین طراحی و اجرای شبکه خطوط لوله انتقال و توزیع آب در طرح از میان ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی با توجه به مقدار تخصیص آب به میزان ۴۰۰ میلیون متر مکعب برای طرح آبیاری در سطح ۴۶ هزار هکتار و حدود ۶۵ هزار بهره بردار حقابه بر مورد توجه در طرح، به اجرا درآمده است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در شرایط متعارف، ناپایداری فصلی تامین آب، کشاورزان در بسیاری از سال ها فرصت لازم برای کشت و کار پایدار اراضی بدست نمی¬آورند و در دهه¬های اخیر در اراضی پراکنده و مجدد از منطقه امکان کشت و کار اراضیفراهم می شد و به دلیلکمبودو نارسایی در دسترسی به آب، اجرای کشاورزی مستمر فراهم نبوده است لذااین طرح  با اهداف تامین امنیت آبی و ایجاد زیرساخت لازم، انجام کشاورزی مدرن و اقتصادی از جمله کشت¬های گلخانه¬ای، گیاهان دارویی، آبزی پروری، باغات مدرن، پرورش دام¬های پربازده و اجرا و فراهم شده است.

وی یادآور شد: طرح شرایطی را فراهم می¬نماید که آب تخصیص یافته از طریق خطوط لوله بسته در سطح کلیه اراضی و بدون تلفات تا ابتدای مزارع ۵ هکتاری منتقل و آب مطمئن برای کل دوره کشت تامین گردد. ضمن آنکه حفاظت از کلیه انهار سنتی و کانال¬های آبیاری در دستور کار از نظر دور قرارنگرفته تا در شرایطوقوع سیلاب، کلیه انهار موجود نقش پخش سیلاب و توزیع آب را همانند سابق عهده دار خواهند بود و در این موارد سایر اراضی می¬تواند همانند گذشته با استفاده از سیلاب آبیاری شود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: طرح در ۱۶ ناحیه ۱۲۵۰۰ هکتاری با سطح قابل آبیاری حدود ۲۹۰۰ هکتار درهر ناحیه و در قالب ۲۰ پروژه و احداث ۱۶ ایستگاه پمپاژ با حداکثر ظرفیت ۳۹ متر مکعب در ثانیه با نصب بیش از ۵۶۰۰ کیلومتر خطوط لوله اصلی و فرعی از قطر ۲۵۰ تا ۲۰۰۰ میلیمتر (پلی اتیلن، فایبر گلاس و فولادی ) و ۳۳۰۰۰ عدد انواع شیرآلات و اتصالات در قالب ۲۵۰ قرارداد با تولید کنندگان، مهندسین مشاور، آزمایشگاه و پیمانکاران منعقد و بیش از ۸۰۰ دستگاه انواع ماشین های سنگین و تخصصی  و بکارگیری بالغ بر ۲۸۰۰ نفر که حدود ۸۰% آنها نیروی¬های بومی بوده-اند اجرا شده است.

وی گفت: حجم بالای لوله¬های موردنیاز این طرح  با تشویق سرمایه گذار بخش خصوصی کارخانه تولید لوله¬های فایبر گلاس مورد نیاز با سرمایه¬گذاری بالغ بر ۱۵ میلیون دلار در منطقه احداث که ضمن ایجاد اشتغال برای ۴۰۰ نفر، کلیه نیازهای طرح به این نوع لوله ها را تامین کرده است.

خاوازی اظهار داشت: در حال حاضر تمامی ایستگاه های پمپاژ طرح تکمیل و به مرحله بهره¬برداری رسیده است. خطوط لوله اصلی کاملاً احداث شده است و در فاز اول بالغ بر ۳۲هزار هکتار از مساحت پروژه آماده آبیاری از سیستم است و ۱۴هزار هکتار باقیمانده با پیشرفت فیزیکی حدود ۹۵ درصد بدلیل شیوع کرونا عملا عملیات اجرایی متوقف که با عادی شدن شرایط و برداشت محصولات کشت شده، مجددا کارگاه¬ها فعال و اقدامات لازم برای تست و راه¬اندازی  ۱۴۰۰۰ هکتار باقیمانده انجام و انشالله، برای کشت پائیزه آماده بهره¬برداری می شود. بدیهی است این وزارت همانند سایر مناطق کشور با درخواست کشاورزان، آمادگی اجرای سیستم های نوین آبیاری درون مزارع را نیز دارد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در راستای منویات مقام معظم رهبری، سیاست های اقتصاد مقاومتی در حمایت از تولیدات داخلی در این پروژه برای اولین بار به روش مهندسی مجدد باز طراحی و  تولید آنها توسط سازندگان داخل کشور تامین و در پروژه بکار گرفته شده است.

وی افزود: تجهیزات برقی، ابزار دقیق و سیستم¬های هوشمند در ایستگاه¬های پمپاژ این طرح از آخرین فناوری های روز دنیا در صنعت آب استفاده شده است. 

خاوازی خاطرنشان کرد: با توجه به خصوصیات طرح (پروژه یکپارچه توزیع شبکه بسته و تحت فشار آب در سطح ۴۶ هزار هکتار) توانمندسازی بهره¬برداران از ارکان اصلی طرح محسوب می¬شود.

وی ادامه داد: استمرار این مهم برای بهره برداری بهینه و مناسب باید مورد توجه قرار گرفته و با تشکیل ۱۷ تعاونی تولید روستایی شرایط لازم برای بر عهده گرفتن مسئولیت بهره برداری و نگهداری از طرح و همچنین مدیریت  زنجیره ارزش ظرفیت سازی شده است. 

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: میزان تولید محصولات زراعی و باغی در شرایط موجود به طور متوسط سالانه حدود ۴۰۰ هزار تن برآورد می گردد است که با اجرا و بهره برداری طرح این رقم به حدود ۹۶۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی افزایش خواهد یافت.

خاوازی گفت: به دلیل ایجاد کشاورزی پایدار با آب مطمئن و اجرای الگوی کشت پیشنهادی، شرایط لازم برای تولید مستمر و ارتقاء سطح درآمد ساکنین  و نیز کمک به تثبیت و ایجاد اشتغال حدود ۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و حدود ۲۰ هزار نفر به طور غیر مستقیم (در زمینه تامین نهاده¬ها، بهره برداری و نگهداری، خدمات پشتیبانی از فعالیت¬های کشاورزی، صنایع تبدیلی وتکمیلی پساز تولید، بازاریابی، حمل و نقل و....) و همچنین زنجیره ارزش تولید در این طرح فراهم می شود.

وی یادآور شد: لازم است به استحضار جنابعالی برسانم با توجه به محدودیت منابع آب در استان سیستان و بلوچستان اقدامات موثری در اجرای سیستم های نوین آبیاری دراین استان بعمل آمده است به  طوری که قبل از سال ۱۳۹۲ و شروع دولت تدبیر و امید، کل سطح تجهیز شده به سیستم¬های نوین آبیاری حدود ۱۸۰۰۰ هکتار بوده و در حال حاضر این مساحت به بیش از ۴۰۰۰۰ هکتار رسیده است که رشدی بیش از ۱۰۰ درصد داشته و اقدامات لازم برای افزایش این سطح تا ۱۰۰ هزار هکتار در برنامه وزارت جهاد کشاورزی قراردارد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در این سفر نیز تعداد ۸۰۶ پروژه در زیر بخش¬های آب وخاک، آبخیزداری و بیابان زدایی با اعتباری معادل ۲۶۴ میلیارد تومان همزمان افتتاح می شود.

وی خاطرنشان کرد: در پایان لازم می دانم از مقام معظم رهبری، جنابعالی، مهندس حجتی،  استاندار محترم استان،نمایندگان محترم مردم شریف شریف در مجلس شورای اسلامی و تمامی مسئولین محلی و بهره برداران عزیز که همکاری مجدانه ای در پیش برد طرح داشته¬اند، تشکر نمایم.

خاوازی اظهار کرد: جناب آقای رئیس جمهور مزید استحضار گزارشی از طرح های شاخص آب و خاک و اثر بخشی آن در تولید و بهره وری آب به عرض برسانم؛ توسعه سامانه¬های نوین آبیاری مجموعا ۲.۴ میلیون هکتار تاکنون انجام شده که ۱.۱ میلیون هکتار آن در این دولت اجرا شده است .

وی افزود: طرح شبکه های آبیاری و زهکشی حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اجرا شده که بالغ بر ۶۰۰ هزار هکتار آن در این دولت انجام شده است.

خاوازی گفت: از مجموع ۳۹۰ هزار هکتار زهکشی زیرزمینی حدود ۲۰۰ هزار هکتار آن در این دولت اجرا شده است.

وی ادامه داد: تجهیز و نوسازی اراضی در سطح ۲۸۰ هزار هکتار در این دولت اجرا گردیده است.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: اثر بخشی این پروژه ها موجب شده راندمان آبیاری از ۳۹ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۴۵ درصد در این دولت ارتقاء یابد و بهره وری آب از ۹۲۰ گرم به ازای هر متر مکعب مصرف آب به ۱۴۵۰ گرم افزایش یافته است.

خاوازی تصریح کرد: با اجرای طرح های آب و خاک  از سال ۱۳۹۲ تاکنون حدود ۵.۵ میلیارد متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در صورتی که اجازه بفرمائید طرح مذکور و سایر پروژه ها به طور همزمان  افتتاح گردند.

سپس با فرمان رئیس جمهور، بهره برداری از فاز اول پروژه ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله به دشت سیستان در سطح ۳۲ هزار هکتار آغاز شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =