غلامعلی فارغی

رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه در خصوص این‌که اجرای طرح بازارگاه و عرضه نهاده‌های دامی چگونه است، می‌گوید: بازارگاه یک سامانه است و هر سامانه‌ای که کامل و جامع باشد، قابل قبول است، اما دخل و تصرف‌هایی که درون این سامانه وجود دارد و شیوه‌نامه‌ای که برای استفاده از این سامانه گذاشته می‌شود، مشکل دارد؛ برای مثال بازار بورس یک بازار شفاف است، اما بازارگاه سامانه‌ای با ضعف‌های زیاد است. دخالت‌ها و سلیقه‌های شخصی مانع از بازدهی این سامانه شده و در بحث تأمین سهمیه، تیک‌هایی که کارمند جهاد کشاورزی می‌زند مشخص می‌کند چه کسی می‌تواند داخل بازارگاه شود. سامانه زمانی قابل قبول است که اول از شفافیت برخوردار باشد، دوم این‌که عوامل دیگر در آن دخالتی نداشته باشند و سوم امضای طلایی برای کسی ایجاد نکند.

 غلامعلی فارغی در گفت‌وگو با « روستانیوز » با اشاره به این‌که فعالان صنایع دام و طیور و آبزی‌پروری معتقدند این امر جز بر هم زدن نظم بازار و ایجاد خلل در فرآیند تولید نتیجه‌ای ندارد، می‌گوید: این سامانه گرهی را باز نکرده است، اگر مشکل را حل می‌کرد، نظم بازار با کمبود مواجه نبود و در زمانی که به‌دلیل تحریم‌ها با مشکل ارزی و انتقال مواجهیم، به‌ناچار به چارچوب‌هایی تن می‌دهیم.

بازارگاه تا این لحظه گره‌گشا نبوده است

فارغی می‌گوید: با این‌که از طریق بازارگاه نهاده‌ها را توزیع کنیم، مخالفتی ندارم، ولی این سامانه باید برای ما مشکل‌گشایی و موانع را برطرف می‌کرد. بازارگاه یعنی سامان‌دادن به یک شبکه توزیع، ولی به‌شرطی‌که روش‌های درستی پیاده شود. تا این لحظه بازارگاه برای من که تولیدکننده هستم، گره‌گشا نبوده است.

او با بیان این‌که به‌گفته کارشناسان نبود راه‌حل برای بارهای معیوب و غیرقابل تسویه به هر دلیلی (اعم از ارسال بار نامرغوب از طرف بازارگاه و شرکت واردکننده و تقلب راننده) از دیگر دلایلی است که امکان تأمین بار از سامانه بازارگاه را برای تولیدکنندگان سخت می‌کند، می‌گوید: این‌ها نظریه عملیاتی است؛ وقتی ما از سامانه خرید می‌کنیم، باری که می‌آید با مشکلات زیادی روبه‌روست، ولی لزوماً نمی‌گوییم مشکلات قابل‌حل نیست، اگر دخالت عوامل را حذف کنند.

فارغی ادامه می‌دهد: نظارتی بر فعالیت بازارگاه و تعیین سهمیه‌ها وجود ندارد و این یکی از معضلاتی است که باعث می‌شود مشخص نشود چه کسی چه مقدار جنس دریافت می‌کند؛ برای مثال یک نفر ۱۰ هزار تن یک‌جا می‌گیرد و یکی هم نمی‌تواند ۵۰۰ تن بگیرد و به همین دلیل بازارگاه کاربردی نیست. این اتفاق زمانی می‌افتد که شفافیت وجود داشته باشد.

او می‌گوید: در خصوص مقدار و تعیین عدد و ارقام کل سامانه اطلاعاتی نداریم؛ چون کاملاً سلیقه‌ای است و براساس امضاهای طلایی صورت می‌گیرد.

فارغی درخصوص فروش اعتباری نهاده‌ها که براساس زمان بارگیری محاسبه می‌شود، درحالی‌که سررسید پرداخت اعتباری در سامانه براساس زمان سفارش طراحی می‌شود، می‌گوید: این موضوع کاملاً مشکل دارد، چون واردکننده محصولی را که دریافت می‌کند، ممکن است ۱۰ روز تا یک ماه طول بکشد تا هزینه آن را پرداخت کند و این ایرادی کارشناسی است.

 او بیان می‌کند: بازارگاه باید براساس سازکار بازار طراحی می‌شد، ولی این سامانه براساس نظر یا سازکار دولتی طراحی شده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه درمورد مزایا و معایب این سامانه می‌گوید: درحال‌حاضر مزیتی که این سامانه می‌تواند داشته باشد این است که دولت می‌تواند مستقیم در بازار نهاده دخالت و به‌شکل متمرکز سودی را نصیب بانک کشاورزی کند. باید بگویم که این سامانه متأسفانه مزیتی برای تولیدکننده ندارد و تمام مزایای آن نصیب دولت شده است؛ یکی از ایرادات آن این است که مرغداران خرد نمی‌توانند به آن وارد شوند و همه نتوانستند کد بگیرند، به‌علاوه همه بانک‌ها نمی‌توانند معامله کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =