محمدشفیع ملک‌زاده

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران گفت: زعفران کشور ما به‌صورت فله‌ای فروخته می‌شود، اما در تمام کشورها با بسته‌بندی‌های شکیل به فروش می‌رسد و ازاین‌دست اتفاقات برای اکثر محصولات کشاورزی کشور ما می‌افتد.

محمدشفیع ملک‌زاده در گفت‌وگو با روستانیوز درباره این‌که قسمت اعظم ارزش‌ افزوده محصولات صادراتی ایران نصیب خارجی‌ها می‌شود، به روستانیوز می‌گوید: محصولاتمان را بدون بسته‌بندی مناسب و به‌صورت فله‌ای و خام‌فروشی عرضه می‌کنیم و با این کار مطمئناً بخش عظیمی از درآمدمان را از دست‌ می‌دهیم؛ زیرا اکثر مصرف‌کنندگان و بازار مصرف به این شکل خرید نمی‌کنند و اغلب در پی بسته‌بندی شیک و مناسب هستند و چون ما فناوری این کار را در کشور نداریم، این محصولات را به‌قیمت بسیار پایینی می‌فروشیم؛ برای مثال کشورهایی مانند افغانستان، اسپانیا، هند، چین و آلمان محصولی مانند زعفران را در بسته‌بندی‌های پنج تا ۱۰ کیلویی به‌صورت فله‌ای خریداری می‌کنند و در بسته‌های شکیل می‌فروشند و این کار ارزش‌ افزوده زیادی را نصیبشان می‌کند. باوجود ‌این‌که ۹۰ درصد زعفران دنیا را ایران تأمین می‌کند، اما امروز وضعیت مناسبی ‌در سورتینگ نداریم و صنعت بسته‌بندی در اختیار کشورهایی است که به‌درستی از آن استفاده می‌کنند.

 او می‌گوید: اگر محصولی را فله‌ای به بازار عرضه کنیم و بسته‌بندی خوب و شکیلی نداشته باشد، آن‌گاه کار به‌دست دلالان می‌افتد. درصورتی‌که محصول بسته‌بندی خوبی داشته باشد، ۵۰ تا ۶۰ درصد ارزش‌ افزوده همراه خواهد داشت و به‌راحتی می‌توان آن را با قیمت بهتری به فروش رساند.

 ملک‌زاده می‌گوید: در صنعت کشاورزی به بسته‌بندی توجه خاصی نشده است و دلیل آن بیش‌تر بوروکراسی‌هایی مثل صدور مجوز و استعلام‌هایی است که بر سر راه سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد و مسیر را برایش ناهموار می‌کند. به همین دلیل اکثر سرمایه‌گذارها حاضر نیستند در این مسیر قدم بگذارند. این مهم‌ترین عاملی است که باعث می‌شود نتوانیم سرمایه‌گذار داخلی و خارجی را جذب و تشویق کنیم تا به بخش بسته‌بندی کشاورزی کمک کند.

 او با بیان این‌که نمی‌توان درمورد درصد هزینه‌ها در بسته‌بندی عدد و ارقام دقیقی ارائه داد، می‌گوید: سرمایه‌گذاری‌ها و نوع بسته‌بندی‌ها در هر کالا با یکدیگر متفاوت است؛ فقط خوب و شیک بودن در بسته‌بندی ملاک نیست؛ برای مثال محصولاتی مانند مرکبات اگر بسته‌بندی خوبی داشته باشد، ولی استحکام نداشته باشد، به‌خوبی به فروش نمی‌رسند و همان محصول با استحکام بهتر ارزش‌ افزوده بیش‌تری دارد.

صادرات فله‌ای قیمت فروش را بسیار پایین می‌آورد

 ملک‌زاده با بسیار دانستن خسارتی که نداشتن بسته‌بندی و صادرات فله‌ای به صنعت کشاورزی وارد می‌کند، می‌گوید: صادرات فله‌ای قیمت فروش و عرضه را بسیار پایین می‌آورد و محصول را در حدی بی‌کیفیت نشان می‌دهد که حتی اگر محصول خوبی هم باشد، ۱۰۰ درصد جلب مشتری نخواهد کرد؛ برای مثال اگر خرما را در ظرف‌های بین دو تا سه کیلویی، به‌طوری‌که روی‌هم فشرده هستند، عرضه کنیم، شکل جالبی ندارد، ولی وقتی همین محصول را به‌صورت دانه‌ای در ظرف‌های شکیل می‌گذاریم، مشتری جذب می‌کند و برای مصرف داخلی و خارجی مناسب‌تر می‌شود. این موضوع درباره همه محصولات صدق می‌کند و ۱۰۰ درصد نتیجه بهتری در همه زمینه‌ها خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =