کد خبر: 6887
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
666

استاندار کردستان گفت: باید برنامه‌ریزی موثری انجام شود تا مدیرانی که از منابع طبیعی استفاده می‌کنند به فکر حفظ و حراست از آن هم باشند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، بهمن مرادنیا در دیدار با مدیرکل و معاونین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اظهار داشت: با وجود اینکه منابع طبیعی از حوزه های مهم است ولی گاهی سرگرم شدن به دیگر امور باعث می‌شود تا این حوزه مهم مغفول بماند.

وی با قدردانی از عملکرد منابع طبیعی استان در حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی تاکید کرد:  در نیمه نخست خرداد، شورای برنامه ریزی ویژه منابع طبیعی تشکیل و اولویت طرح‌های این بخش مشخص می‌شود تا اعتبار لازم برای اجرای آنها مصوب شود.

استاندار کردستان آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی را تهدید جدی برای حوزه منابع طبیعی دانست و افزود: اجرای طرح و رفع تداخل اراضی ملی نیز مساله مهمی است که باید به آن توجه داشت.

مرادنیا اجرای طرح‌های آبخیزداری، آبخوانداری را گامی مهم برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از افت سطح منابع آبی دانست و یادآور شد: از دیگر طرح‌های مهمی که در این حوزه انجام شده، جنگل کاری ۸۱۴ هکتاری در حاشیه سد گاوشان کامیاران است، که اجرای چنین طرح‌هایی در دیگر مناطق استان که قابلیت اجرا داشته باشند، باید توسعه یابد.

وی به تفکر و دیدگاه اشتباهی اشاره کرد که همه  بدنبال استفاده از منابع طبیعی هستند ولی کمتر به اهمیت و جایگاه منابع طبیعی پرداخته‌اند و اظهار داشت: علت اصلی این مساله حتی در بین مدیران اجرایی منبود آگاهی لازم است و باید سرمایه‌گذاری و توجه لازم به این مساله معطوف شود چرا که منابع طبیعی هم پایان پذیر است و به همین دلیل باید برنامه ریزی مناسبی برای حراست از منابع طبیعی داشته باشیم.

بهره‌مندی ۲۸۲ روستا از طرح آبخیزداری

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم در این نشست اظهار داشت: برای انجام پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در سال جاری ۲۳۳ میلیارد ریال برای عملیات بیولوژیکی، بیومکانیکی و مکانیکی آبخیزداری در قالب ۲۵ زیر حوزه آبخیز مصوب شده است.

سعدی نقشبندی افزود: سال گذشته، میزان تخصیص اعتبار برای اجرای طرح‌های منابع طبیعی، نسبت به سال قبل از آن، ۸۵ درصد افزایش داشت.

وی اضافه کرد: پارسال با وجود شرایط تحریم از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، به دستور رهبر معظم انقلاب، مبلغ قابل توجهی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در کل کشور هزینه شد که سهم کردستان از این اعتبار برای اجرای طرح‌های بیولوژیک در جنگل، مرتع  و عملیات مکانیکی و بیومکانیکی در حوزه های مصوب و دارای مطالعه آبخیزداری ۴۱۰ میلیارد ریال بود.  

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: برای انجام پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در سال ۹۹ نیز تا امروز ۲۳۳ میلیارد ریال برای عملیات های بیولوژیکی، بیومکانیکی و مکانیکی آبخیزداری در قالب ۲۵ زیر حوزه آبخیز مصوب شده است.

نقشبندی تاکید کرد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری در سال جاری جمعیتی بیش از ۶۷ هزار و۳۸۹ نفر در ۲۸۲ روستا از مزایای اجرای طرح های آبخیزداری بهره مند می‌شوند.

وی گفت: طرح‌های بیولوژیک، بیومکانیک و مکانیکی آبخیزداری در اجرای سیاست‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور حفاظت توسعه اصلاح و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی با هدف کنترل روان آب ها و کاهش مخاطرات سیل جلوگیری از فرسایش، افزایش نفوذپذیری خاک و تقویت سفره‌های زیرزمینی و در نهایت  تقویت پوشش گیاهی جنگل ها و مراتع استان انجام می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =