برند

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران درباره برندسازی و مزایای آن در صنعت کشاورزی گفت: در فرآیند برندسازی پنج عنصر اصلی برند شامل نام، نشان، شخصیت نمادین، شعار و بسته‌بندی باید با توجه به هویت برند و سلیقه بازارهای هدف طراحی یا بازطراحی شود. دراین‌ارتباط، عنصر بسته‌بندی نیازمند توجه جدی و فوری صادرکنندگان است. در زمینه بسته‌بندی، توجه به عوامل عملکردی همچون سهولت و ایمنی در جابه‌جایی، نگهداری و استفاده و نیز عوامل احساسی همچون طرح و رنگ مناسب برای بازار هدف از اهمیت شایانی برخوردار است. 

محمدرضا مودودی در گفت‌وگو با روستانیوز افزود: در زمینه ایجاد ارزش‌افزوده در برندسازی برای صادرات محصولات کشاورزی، می‌توان به راهبردهای شناخته‌شده توجه و از آن‌ها استفاده کرد که یکی ایجاد برند محصول (نمانام) است. این استراتژی به مواردی اطلاق می‌شود که تولیدکنندگان محصولات کشاورزی اقدام به ایجاد و ثبت یک برند برای خود کرده و سعی می‌کنند محصولات را با برند خود به بازارهای هدف صادر کنند. ازجمله مثال‌های شناخته‌شده در این زمینه می‌توان به محصولات موز با برند چیکیتا (Chiquita) یا سبزیجات با برند فلورت (Florette) اشاره کرد. مزیت مهم این راهبرد اشاره به اصالت تولیدی برند و مالکیت مستقیم و تنوع‌بخشی توسط خود تولیدکنندگان (کشاورزان) است.
او ادامه داد: در اصل برند مخاطب را متقاعد می‌کند که تصویر ساده‌ ذهنی خودش را از آن شرکت و کشور فراتر ببرد. به‌عبارت ‌دیگر، برند خلق یک هویت رقابتی است. وقتی شما صحبت از برند می‌کنید در اصل صحبت از یک هویت جدید می‌کنید که قابلیت رقابت دارد و مزایای آن به کیفیت قیمت و خدماتش محدود نمی‌شود. در اصل برند این وظیفه را برعهده دارد که بتواند شما را علاوه‌بر خدمات و کیفیت و مزیت‌های یک محصول معمولی، به‌عنوان یک عامل قدرتمندتر معرفی کند که می‌تواند نیازهای پنهان یک مصرف‌کننده یا یک مشتری را تأمین کند.
مودودی گفت: در قدم اول بسیاری از کشورها باید برند خود را ارتقاء دهند و در قدم دوم بنگاه‌ها باید برای محصولات، کالاها و خدمات خود یک برند تعریف کنند.
او ادامه داد: متأسفانه در کشور ما تصور دقیق و روشنی از موضوع برند نیست. وقتی‌که صحبت از برند می‌کنیم، تصور از آن مفاهیمی است که بیش‌تر نشان تجاری را هدف قرار می‌دهد تا این‌که موضوع برند را نشانه گیرد.
رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در کشور ما چون علم برندسازی به‌صورت جدی مطرح نیست، دانشگاه‌های ‌روی این موضوع مطالعات دقیق و کاربردی کمی داشته‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =