کد خبر: 6784
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰
مرغ سایز

مدیرعامل اتحادیه مرغ‌ تخم‌گذار میهن می‌گوید: تولید تخم‌مرغ ما حدود یک‌میلیون تن در سال است که سال گذشته کل تخم‌مرغ بومی و صنعتی یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده و حدود ۱۰ درصد آن در گذشته صادر می‌شده است.

رضا ترکاشوند در گفت‌وگو با «روستانیوز» می‌افزاید: تخم‌مرغ‌های ما به‌صورت مشخص به چهار کشور عراق، افغانستان، عمان و قطر صادر می‌شود و ارزآوری آن را باید از گمرک سوال کرد، چون ارزآوری این محصول فقط ازطریق کشورهای عمان و قطر است، چون عراق و افغانستان به‌صورت ریالی خرید می‌کنند.
او در مورد موانع صادرات به کشورهای خارجی می‌گوید: برابر صادرات مانع خاصی نداریم، ولی مهم‌ترین مشکل این است که حجم زیادی از محصول به‌طور غیررسمی به عراق صادر می‌شود؛ یعنی با برند ایرانی صادر نمی‌شود و نیاز به هماهنگی بین مسئولان ایران و عراق دارد. این مهم‌ترین مشکل ماست که برند ایرانی در کشورهای دیگر مطرح نمی‌شود.

عراق می‌خواهد تخم‌مرغ ما را به‌عنوان تخم‌مرغ عربی مطرح کند
ترکاشوند با بیان این‌که کشور عراق می‌خواهد تخم‌مرغ ما را به‌عنوان تخم‌مرغ عربی مطرح کند، می‌گوید: تغییر سیاست‌ها باعث می‌شود که بازارهای صادراتی از دست برود. در سال گذشته کم‌تر مشکل داشتیم، چون هویت صادرات را به خودمان محول کرده بودند و با توجه به بازار داخل و بازار صادراتی، صادرات را طوری تنظیم کردیم که هم انجام شود و هم بازار داخل به‌هم نخورد، یعنی مدیریت صادرات توسط اتحادیه انجام می‌شد.
وی در پاسخ به این سوال که سهم ایران از بازار تخم‌مرغ کشورهای همسایه چقدر است، می‌گوید: در سال گذشته ۴۱ هزار تن تخم‌مرغ به کشورهای عراق، قطر و افغانستان صادرات داشتیم و از فروردین تاکنون ۱۲ تا ۱۳ هزار تن از این محصول را صادر کرده‌ایم.
ترکاشوند در مورد روش ارتقای کمیت صادرات می‌گوید: ارتقای کمیت صادرات دیگر کافی است و نیازی به ارتقاء نیست، بلکه باید کیفیت را بالا ببریم و استانداردسازی کنیم و به توافقات بین کشورها و فعالان اقتصادی پایبند باشیم تا بتوانیم براساس یک عهدنامه برنامه صادراتی را تنظیم کنیم.
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار میهن درمورد نقش دیپلماسی در توسعه بازار و ارزیابی آن می‌گوید: در این امر شدیداً ضعیف هستیم؛ مثلاً عراق مقصد اصلی صادرات ماست، ولی مسئولان ما نتوانسته‌اند با آن‌ها تعامل کنند تا این بازار صادراتی رسمی شود؛ یعنی آن‌ها با برند ما کار کنند. مسئولان ما باید بتوانند با مسئولان اقتصادی عراق یا وزارت امور خارجه هماهنگی کنند تا صادراتی که صورت می‌گیرد، به‌طور رسمی در قالب یک تفاهم‌نامه و با کیفیت پایدار و متداوم باشد. ما خواستار نشست‌هایی در این خصوص هستیم و حتی حاضریم زمینه این نشست‌ها را فراهم کنیم تا فعالان ما با تاجران کشور مقابل مبادلاتی داشته باشند؛ البته تاکنون نه ما و نه امور بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی و وزارت خارجه نتوانسته‌ایم مشکل را حل کنیم.
 وی درخصوص این‌که لغو قانون انتزاع تا چه حدی در کاهش صادرات در این بخش موثر بوده، می‌گوید: لغو قانون انتزاع تأثیر چندانی روی کار ما نداشته است، چون صادرات قبلاً هم به‌دست ما صورت می‌گرفته، ولی اکنون ممکن است متولی تولید و بازرگانی یکی نباشد که ممکن است به‌خاطر بازار داخل تصمیم‌های نامناسبی اتخاذ شود و درکل می‌تواند نقش منفی داشته است.
ترکاشوند به مسئولان پیشنهاد کرد تحمل خود را نسبت به بازار داخلی بالا ببرند و با کوچک‌ترین نوسان تصمیم نامناسبی برای صادرات نگیرند تا بتوانیم پاسخگوی مشتریان و تعهداتمان باشیم.
او می‌گوید: اگر واردات هم داشته باشیم، نباید بگذاریم بازار صادراتی ما به هم بخورد و باید نگاهمان، نگاه صادراتی باشد تا نگاه تنظیم بازاری!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =