مرغ

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در مورد موانع صادرات به کشورهای خارجی می‌گوید: یکی از این موانع صادرات عدم بازاریابی صحیح است. در کشور ما اصلاً کاری در این زمینه صورت نمی‌گیرد، به‌علاوه این‌که ۶۳ درصد صادرات ما به عراق است که متأسفانه آن هم به‌صورت قاچاق انجام می‌شود؛ یعنی در ایران دامپزشکی مجوز می‌دهد، ولی نباید محصول هیچ علائمی داشته باشد که نشان دهد محصول برای ایران است و خود کشوری که به آن صادر می‌کنیم روی محصول برند عربی می‌زند و به اسم خودش تولید ما را عرضه می‌کند.

این محصول ارزآوری زیادی ندارد، فقط کشورهایی مثل عمان و قطر آن را به صورت ارزی می‌خرند، ولی کشورهایی مثل عراق و افغانستان که ۹۵ درصد خرید را دارند، به‌صورت ریالی با ما کار می‌کنند.
ناصر نبی‌پور به «روستانیوز» می‌گوید: در کشور ما معنی صادرات را کسی درست نمی‌داند. کشوری مانند ترکیه که بازار خارجی خوبی دارد، محصولاتش به هر قیمتی برسد، صادرات در جای خودش انجام می‌شود، ولی در کشور ما اگر تخم‌مرغ کیلویی ۹ هزار تومان شود، تمام مرزها را می‌بندند.

باید صادرات را از مصرف داخلی جدا کنیم
او درمورد راهکار این موضوع می‌گوید: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید تعیین کنند که چقدر توان صادرات در سال داریم و باید صادرات را از مصرف داخلی جدا کنیم. در چند سال گذشته تمام مشتریان خود را از دست داده‌ایم؛ برای مثال در سال ۹۴ حدود ۹۴ هزار تن تخم‌مرغ صادر کردیم، ولی در سال ۹۸ که میزان صادرات خیلی خوب بود، این مقدار ۴۱ هزار تن بوده که نصف سال ۹۴ است.
نبی‌پور در ادامه می‌گوید: علت کم‌شدن صادرات این است که مصوبه‌ای تصویب شد مبنی بر این‌که قیمت تخم‌مرغ داخل بالا رفته و باید جلوی صادرات این محصول را چند سال گرفت و در همین راستا مشتریان از دست رفتند.
وی معتقد است که باید مشتریان را حفظ کرد و دولت باید با اتحادیه‌ها کنار بیاید و راه صادرات را باز کند، به‌طوری‌که چیزی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن تخم‌مرغ برای صادرات کنار بگذارد که در هر شرایطی صادر شود و موانع از سر راه برداشته شود و سیاست‌ در این امر مداخله نکند. 
نبی‌پور می‌گوید: تخم‌مرغ‌های ایران جزو تخم‌مرغ‌های مرغوب است، هرچند تخم‌مرغ از ترکیه به کشورهایی مانند عراق هم صادر می‌شود، ولی کشور عراق طالب تخم‌مرغ‌های ایران است. اگر دوراندیش باشیم، نباید تخم‌مرغ نامرغوب را صادر کنیم، در غیر این صورت باعث می‌شود که تولیدکنندگان در این عرصه مشتریان خود را از دست بدهند.

باید شرکت‌هایی تأسیس کنیم که مخصوص صادرات باشند
 او ادامه می‌دهد: به این جهت باید شرکت‌هایی را تأسیس کنیم که مخصوص صادرات باشند؛ مانند کشور ترکیه که این کار را به‌نحو احسن انجام می‌دهد. باید شرکت‌های تأسیس شود که تمام تولیدکنندگان و صادرکنندگان در این شرکت‌ها سهامدار شوند و هر کسی که صادر می‌کند، سودش بین همه تقسیم شود.
 نبی‌پور در خصوص درصد سهم ایران در صادر کردن تخم‌مرغ می‌گوید: در سال ۹۴ حدود ۹۴ هزار تن و در سال ۹۸ حدود ۴۰ هزار تن صادرات داشتیم. علتش در این است که در داخل هرچه قیمت بالاتر می‌رود، حجم صادرات هم پایین می‌آید. ما توان صادرات ۱۰۰ هزار تن تخم‌مرغ را داریم و اگر بکوشیم و مانعی در سر راه نباشد، توانایی این را داریم که ۴۰ تا ۵۰ درصد از بازار کشورهای اطراف و خلیج فارس را پوشش دهیم.
او در مورد راهکار ارتقای این درصدها می‌گوید: اولاً تا وقتی اقتصاد نفتی است، این وضعیت پابرجاست. تابه‌حال شنیده نشده وزیر امور خارجه یا مسئولان وزارت خارجه، همراه رایزنی‌های اقتصادی خودشان، یک نفر از تشکیلات ما را برای بازاریابی به کشور عراق یا افغانستان ببرند. باید از طریق دیپلماسی و بانک‌ها ارز وارد کنیم، چون با کشورهای دیگر ارتباط بانکی نداریم، ولی رایزن‌های اقتصادی خیلی ضعیف عمل می‌کنند.

گزارش از فهیمه تماشایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =