قارچ چتری

مدیرعامل مجموعه قارچ سحر با اشاره به این‌که افزایش ۳۰ درصدی تولید قارچ با حذف دلال‌ها و رفع مشکلات ممکن می‌شود، می‌گوید: هر ملتی برای قطع وابستگی نیازمند خودکفایی در تولید غذاست. غذا آن اندازه اهمیت دارد که یکی از سیاستمدارهای بزرگ دنیا گفته برای این‌که بتوان نبض یک کشور را در اختیار گرفت و کنترل ملت‌ها را به‌دست آورد، باید غذای آن‌ها را کنترل کرد. 

منوچهر جناقی در گفت‌وگو با روستانیوز ‌می‌افزاید: همه تولیدکنندگان قارچ مسائل و مشکلاتی دارند، اما مشکل مشترک همه آن‌ها خاک پوششی قارچ است.

انتظار برای رفع مشکل تولید خاک پوششی
مدیرعامل مجموعه قارچ سحر در ادامه ‌می‌افزاید: خاک پوششی قارچ عامل بسیار مهمی‌ در کیفیت تولید است و بدیهی است که کیفیت هم در امر صادرات نقش مهمی ‌دارد. این در حالی است که کشور ما نیمه‌خشک و بیابانی است و این شرایط اقلیمی ‌روی منابع تولید خاک تأثیر فراوانی دارد و به همین دلیل برای تهیه خاک پوششی با مشکلات زیادی مواجه هستیم. 
جناقی ‌می‌گوید: از آن‌جا که خاوازی در زمینه خاک‌شناسی تخصص دارد، بسیار امیدوارم که با کمک وی مشکلات تهیه خاک پوششی برطرف بشود، زیرا همان‌طوری که پیش از این هم گفته شد، یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان قارچ خوراکی، خاک پوششی است. با رفع این مشکل صادرات افزایش ‌می‌یابد و محصول با کیفیت بسیار عالی و به‌صورت بسته‌بندی، آسان‌تر در دسترس مردم قرار ‌می‌گیرد. به‌گفته وی، درحال‌حاضر بستر تولید قارچ یا همان کمپوست در کشور به‌صورت کاملاً مکانیزه تولید ‌می‌شود. 

ضرورت تقویت انجمن تولیدکنندگان قارچ
 این تولیدکننده یکی دیگر از مشکلات بخش تولید قارچ خوراکی را بحث کیفیت و  بازارهای خارجی عنوان ‌می‌کند و ‌می‌گوید: علاوه‌بر مشکل خاک پوششی که امیدواریم با کمک خاوازی برطرف شود، مسأله مهم دیگر این است که باید انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی را تقویت کنیم. این خواسته را براساس بیش از ۲۸ سال سابقه فعالیت در این حوزه مطرح ‌می‌کنم.
جناقی با اعلام این‌که درحال‌حاضر دوهزار و ۵۰۰ واحد پرورش قارچ با پروانه مشغول فعالیت هستند، ‌می‌گوید: انجمن وقتی قوی باشد و از آن حمایت شود، به‌طوری‌که برخی مسئولیت‌ها ازجمله مسئولیت تمدید پروانه‌ها به‌ انجمن و اعضای هیئت‌مدیره آن واگذار شود، باعث ‌می‌شود بتوانیم میان دوهزار و ۵۰۰ واحد تولیدکننده پرورش قارچ پروانه‌دار داخل کشور هماهنگی لازم را ایجاد کنیم و این تنها از طریق انجمنی قدرتمند امکان‌پذیر است. وقتی انجمن قدرتمند باشد، ‌می‌تواند ضمن متحد کردن واحدهای تولیدکننده قارچ، دست دلال‌ها را کوتاه کند.

جولان دلال‌ها در نبود انجمن مقتدر
این فعال حوزه کشاورزی تصریح ‌می‌کند: در نبود یک انجمن مقتدر شاهد جولان دلال‌ها در بازار هستیم و ‌می‌بینیم دلال‌ها قیمت را به‌راحتی و هر طور که دلشان بخواهد، بالا و پایین ‌می‌کنند. برای یک بار هم که شده باید با تقویت انجمن به‌کمک وزارتخانه و وزیر و مسئولان زیرمجموعه وزارتخانه بتوانیم محصول را به‌صورت مستقیم به‌دست مصرف‌کننده برسانیم و با کوتاه کردن دست دلال‌ها و ساماندهی بخش فروش، مانع از فروش قارچ توسط برخی از تولیدکنندگان به قیمت کم‌تر از تولید شویم.
مشکل دیگری که تولیدکنندگان قارچ با آن مواجه هستند، تهیه مواد اولیه قارچ ازجمله تهیه «کلش» است. جناقی ‌می‌گوید: اگر وزارتخانه انجمن را تقویت و از آن حمایت کند، به‌طوری‌که انجمن قادر به خرید مواد اولیه به‌صورت کلی باشد، بدیهی است که دست واسطه کوتاه ‌می‌شود و مواد اولیه به‌قیمت واقعی به‌دست مصرف‌کننده خواهد رسید که این شیوه مانع از سودجویی دلال‌ها و واسطه‌ها ‌می‌شود.

کرونا را به مجموعه راه ندادیم
او با اشاره به شیوع کرونا در کشور و تأثیرات آن بر بخش تولید ‌می‌گوید: با وجود کرونا تولید را قطع نکردیم، زیرا از همان آغاز بروز کرونا، هزینه کردیم و تست‌های لازم را انجام دادیم و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کردیم و همچنان از مواد ضدعفونی‌کننده بدون ضرر، ماسک و دستکش با قیمت بالا استفاده ‌می‌کنیم. با این‌که هزینه‌ها بیش‌تر شده و متحمل ضرر فراوانی شدیم، ولی به تولید خود ادامه دادیم. حتی روزهای تعطیل هم انجام وظیفه کردیم تا قارچ که پروتئین گیاهی و غذایی سالم است، همچنان در دسترس شهروندان قرار بگیرد. زیرا قارچ از لحاظ املاح و ویتامین هم قابلیت آن را دارد که به‌عنوان گزینه‌ای مناسب به سبد غذایی همه شهروندان اضافه شود که در این صورت باعث اشتغال‌زایی ‌هم می‌شود. درحال‌حاضر هم تلاش ‌می‌کنیم در شرایطی که کرونا سبب تعطیل شدن فست‌فودها و رستوران‌ها شده و مشکلاتی را در بخش فروش به‌وجود آورده است، با تقویت انجمن و اتحادیه از حجم این مشکلات بکاهیم.


۶ تن تولید در هر روز
جناقی میزان تولید قارچ در مجموعه تحت مدیریت خود را حدود شش تن در روز و به‌طور میانگین ۱۸۰ تن در ماه اعلام ‌می‌کند و ‌می‌افزاید: این میزان قارچ در ۴۰ سالن تولید ‌می‌شود و میزان کمپوستی که ماهانه برای بسترسازی تولید قارچ در این سالن‌ها استفاده ‌می‌شود، حدود هفت‌هزار تن و سالانه ۸۰ هزار تن است.
به‌گفته وی، کمپوست مورد نیاز مجموعه قارچ سحر در فاز یک و دو آبیک تولید می‌شود که علاوه‌بر تولید مورد نیاز خود، برای حدود ۵۰ واحد قارچ کاری هم کمپوست تولید ‌می‌کند. به‌عبارت دیگر، هم بذر کمپوست و هم خاک تولید ‌می‌کنیم. در بخش صنایع تبدیلی هم مجموعه قارچ سحر فعال است؛ به‌طوری‌که این شرکت، کنسرو محصولات غذایی با قارچ بدون مواد نگهدارنده تولید ‌می‌کند و کل چرخه تولید از صفر تا ۱۰۰ در این مجموعه انجام ‌می‌شود.

تولید سالانه ۸۰ هزار تن کمپوست  
 جناقی با اشاره به این‌که مجموعه قارچ سحر تولیدکننده بستر تولید قارچ است، ‌می‌گوید: میزان فروش کمپوست مجموعه قارچ سحر تقریباً ۸۰ هزار تن در سال است و در هر ماه در ۵۰ سالن تقریباً حدود شش‌هزار و ۵۰۰ تن کمپوست تولید ‌می‌شود که بخشی از آن به فروش ‌می‌رسد. او در توضیح این مطلب ‌می‌افزاید: ماهانه ۷۰۰ تن از شش‌هزار و ۵۰۰ تن کمپوست تولیدشده مصرف مجموعه قارچ سحر است و بقیه به فروش ‌می‌رسد. ۲۰۰ تن هم بذر تولید ‌می‌کنیم که  ۱۰۰ تن برای فروش به واحدهای کمپوست‌سازی ارسال ‌می‌شود و ۱۰۰ تن هم به مصرف مجموعه ‌می‌رسد.
وی درباره توسعه و افزایش تولید قارچ و کمپوست ‌می‌گوید: با توجه به این‌که امسال سال جهش تولید نام‌گذاری شده، اگر مشکلات و موانعی که به آن اشاره شد، برطرف شود؛ این امکان وجود دارد که با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه نیز براساس طرح توسعه‌ای که داریم، میزان تولید را حداقل۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش دهیم که بالطبع وقتی تولید بالا برود، فروش هم بالا ‌می‌رود و این باعث رشد واحدها و اشتغال‌زایی ‌می‌شود.
جناقی در پایان گفت: از وزارت جهاد کشاورزی انتظار داریم با ایجاد یک مرکز تحقیقات مختص خاک پوششی قارچ، ما را در حل یکی از مشکلات عمده فعالان این صنف یاری کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =