کد خبر: 6544
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
عارف

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آفت بزرگ و تهدیدکننده شوراها و مدیریت‌های محلی، پیشی گرفتن سیاست بازی بر سیاست ورزی است گفت که حاکمیت باید بپذیرد مدیریت محلی را به شوراها بسپارد؛ تجربه نشان داده است در بحران‌های بزرگ مانند شیوع امراض کشنده تکیه صرف به توان دولت‌ها، بی تدبیری است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، محمدرضا عارف در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود به مناسبت روز ملی شوراها مشارکت فراگیر مردم را کلید حل مشکلات و بحران ها دانست و گفت که نام و مفهوم شورا در جمهوری اسلامی ایران بدون یادآوری نام و سیره آیت الله طالقانی امکان پذیر نیست.

متن یادداشت عارف در تبیین دستاوردهای نظام شورایی به شرح زیر است:

در روز ملی شوراها، یاد و خاطره تئوریسین شوراها در انقلاب اسلامی ایران، حضرت آیت الله سیدمحمود طالقانی را گرامی داشته و بر روح پرفتوح ایشان و همه مبارزان راه حق حاکمیت ملت بر سرنوشت خود درود می‌فرستم. اهمیت این فراز از اندیشه آیت  الله طالقانی آنگاه آشکار می‌شود که در مقایسه با اندیشه‌های ضد حقوق و حاکمیت مردم فهمیده شود. او به عنوان قرآن‌پژوه و مجتهدی آزادی‌خواه، انقلابی و استبدادستیز، با اتکا به سنت و عقلانیت شیعی، با برجسته کردن مفهوم «شورا» گامی مهم در تئوریزه و تثبیت مفهوم و اصل شوراها در انقلاب اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برداشت؛ به گونه‌ای که می‌توان با صراحت گفت که نام و مفهوم شورا در انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران، بدون یادآوری نام و سیره آیت الله طالقانی امکان پذیر نیست. ورود اصل شوراها به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را می‌توان تبلور مشی و مرام بنیان‌گدار فقید انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) و اعتقاد ایشان به میزان بودن رای ملت دانست.

به عنوان معاون اول دولت اصلاحات، مفتخرم که این دولت، در به منصه‌ ظهور رساندن و اجرای اصل مهم شوراها گامی مهم در تثبیت حق حاکمیت ملت و اجرای قانون اساسی برداشت. دولت اصلاحات در کنار موفقیت های بزرگ در سیاست خارجی، اقتصاد، توسعه سیاسی و ... توانست در کاهش شکاف ملت و حاکمیت و اصلاح بروکراسی کشور به نفع مردم و میدان‌داری منتخبان ملت در شوراهای اسلامی و مدیریت شهرها و روستاها گام بردارد. درس بزرگ برگزاری انتخابات شوراها برای حاکمیت، مردم و اصلاح‌طلبان آن است که با اجماع و اقناع‌سازی در مجموعه ملتزم به قانون اساسی می‌توان کارهای بزرگ را به سرانجام رساند. این الگو می‌تواند الگوی راهگشای ما برای عبور از مخاطرات کنونی و پیش رو باشد.

تجربه نشان داده است در بحران‌های بزرگ و فراگیر مانند جنگ، زلزله و سیل و شیوع گسترده امراض کشنده تکیه صرف به توان دولت‌ها بی‌تدبیری است. در چنین مواردی مشارکت فراگیر مردم کلید حل مشکلات و بحران‌هاست.

امروز و پس از ۴١ سال از آن رخداد مهم، می‌توان گفت که علیرغم برخی کاستی‌ها و ناکامی‌ها و البته کارشکنی‌ها، مدیریت‌های مردمی و محلی در توسعه مناطق بیش از مدیریت‌های نامبتنی بر رای و نظر مردم، کارساز بوده است. اگر چه نهاد شوراها در کشور نوپاست و هنوز جایگاه واقعی خود را نیافته است اما بروز انواع بلایا و دردسرها در کشور توجه بیشتر به بهره‌گیری از توان این نهاد را می‌طلبیده است. باید دولت و حاکمیت بپذیرد مدیریت محلی را به شوراها بسپارد و خود به کار مدیریت ملی برسد. آفت بزرگ و تهدیدکننده شوراها و مدیریت‌های محلی را می‌توان پیشی‌ گرفتن سیاست‌بازی بر سیاست‌ورزی و خط و مشی‌گذاری مسئولانه ارزیابی کرد. جریان‌های سیاسی نمی‌توانند یکی از مهمترین عرصه‌های رقابت سیاسی یا انتخابات شوراها را در دایره فعالیت سیاسی خود تعریف نکنند، اما مشکل آنجاست که می‌بینیم هم منتخبین و هم جریان‌های مغلوب در برهه‌های مختلف، با کارشکنی‌های خود نمی‌توانند و نمی‌گذارند روند تامین‌کننده منافع و مصالح عمومی، در اولویت قرار گیرد.

جریان اصلاحات از آنجا که خود را منادی جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه کلمه زیاد می‌داند و از سویی پیوند ناگسستنی با مطالبات مشروع ملت، توزیع قدرت، تحکیم جمهوریت و اسلامیت و اصلاح امور معطوف به خواسته‌های ملت و مبتنی بر اصول انقلاب و قانون اساسی می‌داند، می‌بایست نسبت به شورا و انتخاب مردم، حساسیتی روزافزون داشته باشد.

روز شورا را به همه منتخبین ملت در شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر میهن اسلامی عزیزمان، تبریک گفته و برای ایشان آرزوی توفیق و سربلندی در راه توسعه‌ی کشور دارم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =