باران

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان میانگین بارش در استان اصفهان از ابتدای سال زراعی تاکنون را ۱۱۲ میلی متر اعلام کرد و گفت: میزان بارش ها در استان نسبت به بلندمدت ۱۳ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد کاهش داشته است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، منصور شیشه فروش، با اشاره به ورود سامانه بارشی به استان از روز گذشته (۱۹ فروردین)، در خصوص میزان بارش های رخ داده در سطح استان، اظهار کرد: در داران ۲۰ میلی متر، خوانسار ۱۸ میلی متر، فریدونشهر ۱۶ و ۲ دهم، سمیرم ۱۴ و ۷ دهم، بوئین میاندشت ۱۲، چادگان ۱۱ و ۸ دهم، اردستان ۷ و علویجه و دهق ۷ میلی متر بارش ثبت شده است.

وی با بیان اینکه همانطور که پیش بینی می شد این سامانه جوی بارش هایی به همراه داشت که بیشتر این بارش ها در مناطق غربی استان بوده، گفت: بارش ها در مناطق غربی، روان آب هایی ایجاد کرد که کنترل شد و خوشبختانه منجر به سیلاب و خسارت نشد.

شیشه فروش با بیان اینکه به صورت ویدئو کنفرانس تماس هایی با ستادهای مدیریت بحران در شهرستان های استان داشته و اعلام آماده باش داده ایم، گفت: براساس پیش بینی های هواشناسی فعالیت این سامانه تا روز یکشنبه در استان ادامه دارد، همچنین اداره کل هواشناسی برای امروز و فردا کاهش دما را پیش بینی کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اعلام اینکه کاهش دما بین ۷ تا ۱۲ درجه سانتی گراد منجر به سرمازدگی محصولات کشاورزی و شکوفه های بهاری در مناطق شمال و شرق استان، به ویژه مناطق مرتفع می شود، افزود: توصیه های لازم به کشاورزان ازجمله خودداری از چرای دام در حاشیه رودخانه ها، دره ها، دامنه کوهپایه ها و مناطق غربی و همچنین خودداری از تردد در ارتفاعات با توجه به احتمال وقوع صاعقه اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۷ مورد وقوع صاعقه در استان منجر به فوت ۴ نفر از کشاورزان شد، توصیه کرد؛ در زمان هایی که بارندگی ها رگباری در دشت ها و مناطق مسطح رخ می دهد و کشاورزان علائم صاعقه را می بینند به محل های مسقف بروند و در ارتفاعات تردد نکنند. همچنین پیشگیری از سرمازدگی باغات و توجه به بیمه محصولات کشاورزی، اطمینان از استحکام سازه های گلخانه ای و محافظت از کندوهای زنبور عسل از دیگر توصیه ها به کشاورزان و باغداران است.

شیشه فروش با اشاره به ادامه فعالیت سامانه بارشی در مناطق شمال، شمال غربی و مرکزی تا روز یکشنبه هفته آینده، گفت: رگبارهای بهاری گاهی طی ۲۰ دقیقه بارش منجر به روان آب ها و سیلاب می شود.

وی ادامه داد: براین اساس ستادهای مدیریت بحران در سطح استان را فعال کرده ایم و طی یک سال گذشته اقدامات خوبی ازجمله بازدید و ارزیابی وضعیت رودخانه ها، ساماندهی ۱۴۰ کیلومتر مسیر رودخانه ها و لایه روبی و کنترل فرسایش رودخانه ها، شناسایی سازه های پرخطر در مسیر رودخانه ها و اجرای طرح های مختلف، تشکیل ستادهای مدیریت سیل در همه شهرستان ها، انجام مطالعات تعیین بستر و حریم در ۱۹۰۰ کیلومتر از مسیر رودخانه ها و ممنوعیت برداشت مصالح از رودخانه ها انجام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ادارات راه و شهرسازی، شهرداری ها و دهیاری ها موظف شده اند سیل بندها را از نظر استحکام بررسی و تقویت کنند، افزود: مطالعات پهنه بندی سیلاب در ۵۰ درصد استان انجام شده است، همچنین ۶۰ اکیپ بازدید کننده به مناطق شهری و روستایی اعزام شده اند تا هرجا مسیر رودخانه بسته شده بازگشایی کنند، در بیرون شهرها هم شرکت آب منطقه ای موظف شده اقدامات لازم را انجام داده و گشت و بازرسی داشته باشد.

وی با اشاره به سامانه بارشی اولی که در فروردین امسال داشتیم، گفت: این سامانه که بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر بارش برف نیز به همراه داشت منجر به بسته شدن برخی راه های روستایی شد که بلافاصله بازگشایی شد، در عین حال که در شمال و غرب استان سیلاب هایی داشتیم، ولی به دلیل آمادگی های قبلی و همکاری مردم خوشبختانه منجر به خسارت نشد.

شیشه فروش ادامه داد: باتوجه به شیوع ویروس کرونا اعلام کرده ایم که ستادهای سیل در سطح استان با رعایت اصول ایمنی در برابر بیماری از جمله استفاده از لوازم حفاظت فردی مثل ماسک و دستکش و رعایت فاصله، فعالیت کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان میانگین بارش در استان اصفهان از ابتدای سال زراعی تاکنون را ۱۱۲ میلی متر اعلام کرد و گفت: میزان بارش ها در استان نسبت به بلندمدت ۱۳ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد کاهش داشته است.

وی میزان بارندگی شب گذشته در کوهرنگ را ۲۰ میلی متر اعلام کرد و افزود: حجم کنونی سد زاینده رود ۴۷۲ میلیون متر مکعب است که نسبت به میانگین بلندمدت ۵۰ درصد کاهش دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =