کد خبر: 6270
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
میانرود روستا

ساکنان روستای ییلاقی میانرود رضوانشهر می گویند کم توجهی به روستاها موجب بی رغبتی جوانان برای ماندن در این مناطق و در نهایت کاهش جمعیت جوان آن شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، روستای میانرود دارای حدود ۷۰ خانوار است که اغلب به شغل دامداری و کشاورزی مشغولند .تنوع جاذبه های تاریخی و طبیعی روستاهای یاد شده شامل معماری  سنتی خانه ها، وجود آبشارها، چشمه های آب معدنی و جنگل ، این نقاط را به رنگین کمانی از جاذبه ها تبدیل کرده که می توانند لذت و آرامش و ساعات خاطره انگیزی را در طول سفر و اقامت به گردشگران هدیه کنند.

اما بزرگان روستا  می گویند :منبع درامد اندک است ،راه دسترسی مناسب نیست ،نزدیکترین مرکز بهداشت ۱۰ کیلومتر  با اینجا فاصله دارد ، به دلیل تجمیع دانش آموزان مسافت مدارس برای بچه ها طولانی است و همه اینها موجب شده جوانان روستا را ترک و در شهر اقامت کنند.

 رستم عزیزی از افراد سالخورده و مردان خوش صحبت در این روستای زیبا به خبرنگار ایرنا گفت: در روزهای گرم سال خیلی ها دوست دارند تا از شلوغی، ترافیک و آلودگی شهرهای بزرگ برای چند روزی رها شده و به جایی در دامن طبیعت و به دور از هیاهو شهری پناه ببرند.

 وی اظهار  داشت: علاقه مندان به تاریخ و طبیعت می توانند با سرکشی از روستا های این مناطق ضمن دیدن زیبایی ها نسبت به شناسایی و انتقال مشکلات روستائیان به مقامات بالا دستی ما را یاری کنند.

 وی ضمن  تشکر از مسئولان در راستای ایجاد امکانات اولیه در این روستا گفت: مسئولان در حد امکان نسبت به تأمین امکانات و زیر ساخت های لازم اهتمام دارند و تا کنون پل ارتباطی این محل، آب آشامیدنی سالم و برق را برای ما تأمین کرده اند.

 احمد عزیزی دیگر فرد ساکن در این منطقه که مشغول  چرای گوسفندان خود در جنگل بود، گفت: تنها پیشه من همین دامداری است و به دلیل کمبود امکانات و مشکلات موجود سختی های زیادی را در مسیر زندگی متحمل می شویم.

 وی خاطرنشان کرد: روستای ما بدلیل فاصله زیاد با شهر، فاقد گاز و دیگر امکانات از قبیل راه آسفالته و غیره است و همچنین برای تأمین سوخت زمستانی، میزان سهمیه نفت کفاف زندگی ما را نمی دهد و برای تهیه چوب و هیزم بعنوان سوخت جایگزین با مشکل مواجه هستیم.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری رضوانشهر با اشاره به خدمات ارائه شده به روستائیان و دامداران ساکن در مناطق روستایی این شهرستان گفت: آمادگی رفع مشکلات این عزیزان در چارچوب مقررات هستم.

محمدجعفر گل محمدی افزود: طی سال گذشته و در راستای مساعدت به دامداران مناطق مختلف رضوانشهر و پره سر، و جهت تأمین چوب مورد نیاز روستائیان این شهرستان، حدود ۳۰ فقره مجوز برداشت هیزم بابت مصارف روستایی صادر گردید .

 وی خاطرنشان کرد : در زمینه هرگونه کمک و راهنمایی به عزیزان دامدار در مناطق روستایی آمادگی داریم و چناچه برای این امر مراجعه کنند در چارچوب مقررات مساعدت لازم بعمل خواهد آمد.

 بخشدار پره سر هم ضمن برشمردن زیبایی های بی بدیل این مناطق گفت: پوشش محلی و سنتی اهالی این روستا، همچون دیگر روستاهای پره سر، از جذابیت های بسیار زیبای این منطقه محسوب می شود.

 هادی صیادی افزود: تلاش ما در بخشداری همواره حفظ بافت قدیمی روستاها و مزارع اطراف آنها و زیبایی های بسیارچشم نواز طبیعت است .

 بخشدار پره سر گفت: روستاهای گردشگری و سواحل زیبای این بخش، از تنوع منظر بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل می توانند پاسخگوی سلایق مختلف باشند اما تقریبا کمبود امکانات استاندارد را در همه آنها شاهد هستیم و امکانات موجود قطعا در حد و انتظار گردشگران نیست.

 وی با بیان اینکه در سال های اخیر و با کمک دولت، تسهیلات خوبی برای تقویت امکانات در این روستاها فراهم شده است و همچنین خدمات رفاهی و عمرانی قابل توجهی نیز برای روستائیان به این مناطق داده شده، افزود: با این حال، تقویت امکانات رفاهی و خدماتی در روستاهای منطقه در دستور کار قرار دارد.

صیادی گفت: در راستای تأمین امکانات لازم برای روستای میانرود این بخش، تا کنون برق، پل فلزی با استحکام قوی، آب شرب سالم و همچنین دکل مخابراتی نصب شده است و راه دسترسی این روستا نیز به زودی مرمت و باز سازی خواهد شد.

 وی همچنین گفت: با همکاری بنیاد مسکن و برای بهبود وضعیت بافت داخلی روستای میانرود، اقدام به تهیه طرح هادی شد ولی متأسفانه به دلایلی مورد تصویب قرار نگرفت.

بخشدار پره سر همچنین در زمینه حقوق و سهمیه های قانونی ساکنان این روستای کوهستانی افزود: میزان سهمیه قانونی نفت سفید جهت سوخت و همچنین آذوقه آرد مربوطه نیز بطور مرتب به عاملان فروش تحویل داده می شود.

 شهرستان رضوانشهر با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲۰ روستا، در ۷۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است و روستای میانرود در این مناطق دارای گورستان قدیمی بنام تربه کوله می باشد که در تاریخ ۲۷ بهمن ماه ۱۳۸۲ با شماره ۱۰۹۵۶ بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =