کد خبر: 6260
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
سوخت

بخشدار گتاب گفت: بیش از ۶۰۰ هزار لیتر سهمیه سوخت شخم و شیار در بخش گتاب توزیع شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از فارس، محمدباقر علی تبار، اظهار کرد: براساس گزارش ارائه شده با شروع فصل کشاورزی ۷۵ درصد سوخت مورد نیاز برای شخم و شیار کشاورزان با بیش از ۶۰۰ هزار لیتر برای تامین سوخت تراکتور و تیلر در بخش گتاب توزیع شد و کسانی که سوخت دریافت نکردند با هماهنگی و همکاری دهیاران و شوراها پیگیری کنند.​

وی با بیان اینکه ۳۳۰ دستگاه تراکتور ثبت شده در بخش گتاب داریم، افزود: ۲۵۴ دستگاه تراکتور سهمیه سوخت خود را دریافت کردند.

بخشدار گتاب تصریح کرد: همه صاحبان تراکتور ملزم هستند طبق قانون زیر نظر دستگاه‌های متولی، دهیاران و شوراها شخم و شیار را در روستای خود انجام و نیاز کشاورزان روستای خود را مرتفع کنند و چنانچه فردی از این سوخت در روستای خود استفاده نکند برابر مقررات برخورد قانونی می‌شود.

علی تبار در خصوص رفع نیاز سوخت کشاورزانی که تاکنون موفق به اخذ پروانه چاه نشدند، خاطرنشان کرد: در بخش گتاب بیش از ۱۳ هزار هکتار زمین زیر کشت شالی و باغ داریم که قسمت عمده تامین آب زمین‌های کشاورزی منطقه از چاه است.

این مسؤول با اشاره به اینکه در بخش گتاب بیش از ۸ هزار حلقه چاه داریم که تنها نیمی از آنها دارای مجوز پروانه قانونی تمدید شده هستند، یادآور شد: صدور پروانه چاه در راستای حفظ سفره‌های زیرزمینی در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: برای دستیابی به این مهم باید هماهنگی لازم بین امور آب، جهادکشاورزی، شرکت فرآورده‌های نفتی، دهیاران و شوراها باشد اما فرایندی که برای صدور پروانه چاه و تمدید پروانه وجود دارد فرایند قابل قبولی نیست.

بخشدار گتاب افزود: ضمن تابعیت از قانون نباید فرایند خسته کننده با هزینه غیر معقول بر کشاورز حاکم کرد تا مردم از اخذ پروانه خودداری کنند این نگاه غیرکارشناسایی شده سبب شده تا اکثر چاه‌های منطقه بدون پروانه باشند.

علی تبار تصریح کرد: مهمترین اقدام ما تامین سوخت و نهاده‌های کشاورزی برای کشاورزان در راستای حمایت از کشاورزان منطقه است، باید به دنبال ساز و کارهای قانونی بود تا کشاورزان در تامین سوخت و دیگر نهاده‌ها در فصل کشت دچار چالش نباشند.

وی افزود: ضمن اینکه از کشاورزان درخواست داریم پیگیر اخذ پروانه چاه باشند، مدیران مربوطه، ادارات و نهادهای مسئول نیز هم اکنون تمهیداتی اتخاذ کنند تا تامین سوخت موتورپمپ‎های چاه‌های کشاورزی دچار مشکل نشده و به موقع سوخت موتور پمپ‌ها توزیع شود.

این مسؤول با اشاره به اینکه باید تامین سوخت در راستای حمایت از کشاورز مقدم بر سازو کارهای اداری باشد، گفت: افرادی که اقدام به اخذ پروانه چاه نموده و مراحل قانونی را طی کردند اما هنوز موفق به دریافت آن نشدند نگران تامین سوخت نباشند.

علی‌تبار همچنین از توزیع ۲۶۵ تن سبوس بین ۳۲ روستای بخش گتاب خبر داد و گفت: برای تشویق بیشتر و ایجاد عدالت در توزیع سبوس بین کشاورزان، در شورای کشاورزی بخش مصوب و ابلاغ کردیم توزیع سبوس براساس شناسایی ظرفیت دامی هر روستا انجام شود که توسط مرکز خدمات کشاورزی بخش در حال توزیع است، برای فروردین ۹۹ نیز ۲۵ تن تخصیص یافت.

وی در خصوص توزیع کود مورد نیاز کشاورزان افزود: طبق آمار بیش از ۷۰ درصد کود پایه تاکنون بین کشاورزان توزیع شد که برای توزیع ۱۰۰ درصدی با مدیر جهادکشاورزی شهرستان رایزنی‎های لازم انجام شده است تا بزودی در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

این مسؤول یادآور شد: در خصوص کشاورزان بخش گتاب که در استانها و شهرستانهای دیگر ملکی یا غیرمالکی فعالیت دارند نیز با معرفی دهیار، شورا، مرکز خدمات و مدیریت جهاد کشاورزی بخش و شهرستان برای ۱۰۰ نفر برگه مجوز تردد صادر شد تا با رعایت موارد بهداشتی به فعالیت کشاورزی خود ادامه دهند.

بخشدار گتاب از مشارکت جدی دهیاران و شوراها در حوزه مبارزه با بیماری کرونا در بخش خبر داد و گفت: توزیع ماسک و دستکش در تمام بخش و روستاهای گتاب انجام شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =